Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
De Verboden Sectie
 Het Harry Potter Forum : Dreuzelwereld : De Boeken : De Verboden Sectie
Onderwerp: Grif, Rav, Huf en Zwads hulp... Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Pagina  van 12 Volgende >>
Schrijver Bericht
Lupos fan
Huffelpuf
Huffelpuf
Bedankt voor dit cadeau, Krinkelmort

Lid geworden: 20 mei 2006
Online status: Offline
Quote Lupos fan Beantwoordbullet Onderwerp: Grif, Rav, Huf en Zwads hulp...
    Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:42
Ik denk dat Zwadderich, Huffelpuf, Ravenklauw en Griffoendor moeten samenwerken om Voldemort te verslaan. Dit is ook al een paar keer in de boeken gezegd zonder dat het veel opvalt. Even een paar - sorry, best veel -  voorbeelden:

DRAKEN:
Een ander voorbeeld van een samenwerking/vergelijking tussen de afdelingen is het logo van Zweinstein. Daaronder staat namelijk een Latijnse zin. In het Nederlands betekend dat "Plaag/Kietel nooit een Slapende Draak". We hebben al een aantal keer het woord “draak” in de boeken gelezen. Even een paar voorbeelden:

- Norbert
- De 4 draken van de eerste opdracht van het toverschooltoernooi
- De draken in Goudgrijp
- Ik denk dat het Gruzielement van Ravenklauw wordt beschermd door draken.
- Dit heeft Krinkelmort bedacht en dat vond ik heel goed gevonden. In deel 3 heeft Harry namelijk een droom over een zwerkbal wedstrijd tegen Zwadderich. Hij droomt dan dat het hele Zwadderich team op draken gaan spelen.

Dit waren alle draken “momenten”. Nu ga ik ze combineren met de afdelingen, eerst doe ik dat met de draken van het toverschooltoernooiL
Griffoendor – Harry – draak
Huffelpuf – Carlo – draak
Ravenklauw – Fleur – draak
Zwaddderich – Kruml – draak

Zoals je kan zien kan je de draken van het toverschooltoernooi makkelijk combineren. Nu combineer ik de overige gebeurtenissen/momenten met de afdelingen (ik heb de vier draken van het toverschooltoernooi weggelaten omdat die al gecombineerd zijn):

- Norbert = Griffoendor -> waarom? Norbert is van Hagrid en er is een theorie dat Hagrid afdelings hoofd wordt van Griffoendor, dus Hagrid is een ware Griffoendor.

- De draken in Goudgrijp = Huffelpuf -> waarom? Ik denk dat het Gruzielement van Huffelpuf in Goudgrijp ligt.

- Ik denk dat het Gruzielement van Ravenklauw wordt beschermd door draken dus dat worden dan weer draken. = Ravenklauw -> waarom? Zoals ik al zei, hebben deze draken met Ravenklauw te maken.

- Dit heeft Krinkelmort bedacht en dat vond ik heel goed gevonden. In deel 3 heeft Harry namelijk een droom over een zwerkbal wedstrijd tegen Zwadderich. Hij droomt dan dat het hele Zwadderich team op draken gaan spelen. = Zwadderich -> waarom? Ze spelen namelijk tegen Zwadderich.

Maar je kan een draak nog op andere manieren vergelijken met de afdelingen…
Een draak bestaat uit 3 andere dieren; een leeuw, een slang, en een raaf/adelaar. Dus een draak kan je met het uiterlijk vergelijken met Griffoendor, Zwadderich en Ravenklauw. Het enige wat overblijft is Huffelpuf. Dus daar moest ik nog iets voor zoeken. Ik denk ook dat ik daar iets voor gevonden heb, namelijk dat niet alle draken kunnen vliegen. Dit past bij het dier van Huffelpuf. Verder heb ik ook gelezen dat draken soms onder de grond leven. Net als het dier van Huffelpuf. Verder kan je in de HP boeken lezen dat een draak heel trouw is aan z’n eieren. Dus je kan het uiterlijk van de draak vergelijken met Griffoendor, Zwadderich en Ravenklauw maar het karakter kan je vergelijken met Huffelpuf.

Draken zijn dus heel belangrijk voor de afdelingen. Alle 4 de afdelingen kan je vergelijken met draken op veel verschillende manieren.

AFDELINGSPOKEN:
Oké, nu zal ik de vergelijken geven tussen de afdeling-spoken:
Ravenklauw: de Grijze Dame
Griffoendor: Heer Hendrik
Zwadderich: De Bloederige Baron
Huffelpuf: De Dikke Monnik

Nu ga ik de spoken combineren met de afdelingen:

Ravenklauw: de Grijze Dame – Zwadderich -> waarom? Grijs is de kleur van Zwadderich.

Griffoendor: Heer Hendrik – Ravenklauw -> waarom? Hij is heel slim en geeft vaak raad.

Zwadderich: De Bloederige Baron – Griffoendor -> waarom? Bloed is rood en dat is de kleur van Griffoendor.

Huffelpuf: De Dikke Monnik – Dit spook kan worden gecombineerd met alle afdelingen of alleen met zichzelf -> waarom? Eerst zal ik uitleggen waarom het kan worden vergeleken met alle afdelingen. Er is een theorie gemaakt dat alle stichters hun eigen kamer hadden. Bij Huffelpuf was dat de keuken. Ik denk dus dat de Dikke Monnik vaak eten had gepikt uit de keuken. Zij was dus heel sluw. En dat past bij Zwadderich. Verder was ze heel dapper om het eten te pikken. En dat past bij Griffoendor. Verder heet ze niet voor niks “Monnik”, want die zijn heel erg slim en dat past weer bij Ravenklauw. Je kan de Dikke Monnik ook vergelijken met haar eigen afdeling. Want monniken werken altijd heel erg hard net zoals de Huffelpuffers doen.

Wat jullie misschien opvalt is dat Huffelpuf nu 2x het buitenbeentje is. Eerst bij het uiterlijk van de draak en nu bij de afdelingspoken. Het is ook opvallend dat Huffelpuf het minst wordt genoemd in de boeken.

AFDELINGSHOOFDEN:
Maargoed, nu ga ik de afdelingshoofden combineren met elkaar, dit zijn ze:
Griffoendor: Anderling
Zwadderich: Sneep
Ravenklauw: Banning
Huffelpuf: Stronk

Ik ga nu ze door elkaar wisselen:

Griffoendor: Anderling -> kan je vergelijken met Sneep omdat ze allebei in de Orde zitten.

Zwadderich: Sneep -> kan je vergelijken met Stronk omdat je kruiden enzo nodig hebt om een toverdrank te maken.

Ravenklauw: Banning -> kan je vergelijken met Anderling want voor de beveiling van de Steen had Anderling een bezwering uitgesproken over de schaakstenen. Verder lijken die 2 vakken veel op elkaar want het zijn de enige 2 vakken van de afdelingshoofden waar je een toverstok voor nodig hebt en de hele tijd spreuken moet doen over voorwerpen/dieren.

Huffelpuf: Stronk -> En jawel hoor, weer is Huffelpuf het buitenbeentje. Dus de enige oplossing is maar weer het vergelijken met alle afdelingen of het vergelijken met zichzelf. Je kon haar niet vergelijken met alle afdelingen dus vergelijk ik haar maar met haar eigen afdeling. Stronk geeft kruidenkunde en dat is een vak voor de harde niet opgevende mensen. Dit past precies bij Huffelpuf.

DE AFDELINGSKLEUREN:
Met dank aan Krinkelmort:
Griffoendor: kleur/goud
Zwadderich: kleur/zilver
Ravenklauw: kleur/Brons
Huffelpuf: kleur/zwart

Huffelpuf is de enige die geen edelmetaal in zijn kleu heeft. Integendeel; zwart is juist een heel sombere kleur. Het symboliseert WEER dat Huffelpuf een buitenbeentje is.

HET TOVERSCHOOLTOERNOOI:
Tijdens dit toernooi is het eigenlijk een strijd tussen de afdelingen. Kijk maar:
Harry = Griffoendor
Carlo = Huffelpuf
Fleur = Ravenklauw
Kruml = Zwadderich

Weer een overeenkomst tussen de afdelingen maar dit keer is het een strijd.

DE BESCHERMING VAN DE STEEN DER WIJZEN:
Nou, dit heb ik met de hulp van Krinkelmort gevonden zonder dat hij dat wist.^^ Toen ik zijn theorie van de locatie van de Gruzielementen nog een keer las, zag ik dat daar ook nog een argument in staat voor deze theorie, namelijk deze:

Dit zijn de opdrachten van de Steen der Wijzen:
Pluisje.
Duivelstrik (van Stronk dus Huffelpuf).
Sleutels (van Banning dus Ravenklauw).
Schaak (van Anderling dus Griffoendor).
Trol.
Toverdranken/Raadsel (van Sneep dus Zwadderich).
Spiegel

Ik ga de opdrachten weer combineren:

Toverdranken/Raadsel --> van Sneep dus Zwadderich --> Ravenklauw omdat een raadsel voor slimmen mensen is, en de Ravenklauwers zijn slim.

Sleutels --> van Banning dus Ravenklauw --> Griffoendor omdat je moest vliegen tijdens die opdracht en we weten allemaal dat Harry (Griffoendor) goed kan vliegen.

Schaak --> van Anderling dus Griffoendor --> Zwadderich omdat er veel theorieën zijn gemaakt over dat schaak potje. Ik denk, net als veel andere, dat die schaak wedstrijd voor de oorlog tegen Voldemort staat. Die schaak stukken zijn de Dooddoeners en daar vechten ze dan tegen. Voldemort is Zwadderich daarom past de schaak opdracht bij Zwadderich.

Duivelstrik  --> van Stronk dus Huffelpuf --> En jawel hoor, weer is Huffelpuf het buitenbeetje... Dus ga ik (weer) deze opdracht combineren met alle afdelingen. Je kan het combineren met Zwadderich omdat Duivelstrik een duistere plant is en dat hoort bij Zwadderich. Je kan het combineren met Griffoendor omdat je er vuur voor nodig hebt om het te vernietigen en je kan het combineren met Ravenklauw omdat je die vuur spreuk hebt geleerd tijdens Bezweringen en omdat alleen Hermelien die spreuk wist en zij is slim en dat past weer bij Ravenklauw.

DE ELEMENTEN:
We weten allemaal dat elke afdeling een element heeft, maar toch zal ik ze maar is opnoemen:
Griffoendor = vuur
Huffelpuf = aarde
Ravenklauw = lucht
Zwadderich = water

Maar iemand op dit forum (ik weet de naam niet) heeft ondekt dat er nog een ander element bestaat namelijk de geest. Ik heb eerder verteld dat je de geesten op Zweinstein kan combineren met de afdelingen. En omdat een geest nog een apart element is, denk ik dat de geesten ervoor gaan zorgen dat alle afdelingen gaan samenwerken. Het kan ook zijn dat de geesten iets anders gaan doen, maar ik ben er zeker van dat ze nog iets belangrijks gaan doen!

Door Ivaron:
Volgens Leonardo da Vinci zijn dit ook elementen (buiten het feit van de geest):
- lichaam
- geest
- verstand

Als je deze 7 elementen dan combineerd/vergelijkt met de opdrachten van de Steen der Wijzen, dan krijg je dit:

- Pluisje: lichaam (met je lichaam moet je een instrument bespelen)
- Duivelstrik: aarde (Huffelpuf, plant)
- Sleutels: lucht (Ravenklauw, vliegen)
- Schaak: verstand (je moet goed nadenken)
- Trol: vuur (trollen zijn zwak tegen vuur)
- Toverdranken: water (Zwadderich, dranken)
- Spiegel: geest (Je moet je wil gebruiken om de Steen te vinden, Voldemort is een soort geest, Harry verslaat Voldemort met iets dat niet tastbaar is, n.l. liefde)

DE OPDRACHTEN VAN HET TOVERSCHOOLTOERNOOI:
Dit zijn de opdrachten van het toverschooltoernooi:

1. Draak: (Harry moest vliegen dus het element is lucht en dat is Ravenklauw).
2. Wezens uit de diepte: (Harry moest zwemmen dus het element is water en dat is Zwadderich).
3. Doolhof: (Harry liep op de grond en de heggen doen denken aan een plant dus huffelpuf).

4. Kerkhof: (Er was een brandende boog dus Griffoendor)

Nu ga ik de opdrachten van het toverschooltoernooi weer combineren met de afdelingen:

1. Draak (Ravenklauw) --> Griffoendor, waarom? Omdat een draak vuur spuwt en dat heeft te maken met Griffoendor. Een feniks vliegt in brand als het z'n sterfdag is en vuur is de kleur van Griffoendor.

2. Wezens uit de diepte (Zwadderich) --> Huffelpuf, waarom? Omdat er veel planten waren in de zee. Overal was zeewier waar Harry doorheen zwom en Harry geruikte ook een plant (kiewwier of zoiets) om onder water te ademen.

3. Doolhof (Huffelpuf) --> Ravenklauw, waarom? Omdat de Doolhof was beschermd met bezweringen en wezens. Harry gebruikte ook veel bezweringen om uit de doolhof te komen. Verder was er ook nog een sfinx die een raadsel gaf. En je moet slim zijn om die op te lossen. Dat past weer bij Ravenklauw.

4. Kerhof (Griffoendor) --> Zwadderich, waarom? Omdat Voldemort werd herrezen door een toverdrank en dat heeft met Zwadderich te maken.

HET TOVERSCHOOLTOERNOOI:
Dit stukje heeft Krinkelmort bedacht:
Aan de hand van de kleuren kun je zien wie er heeft gewonnen met het toverschooltoernooi. Kijk maar...
Griffoendor = goud en Harry (Griffoendor) werd eerste.
Zwadderich = zilver en Kruml (Zwadderich) werd tweede.
Ravenklauw = brons en Fleur (Ravenklauw) werd derde.
Huffelpuf = zwart is de kleur van de dood en Carlo (Huffelpuf) ging dood.

HARRY:
Dit keer is de hoofdpersoon aan de beurt...
Harry heeft eigenlijk de eigenschappen van alle 4 de afdelingen, kijk maar:
- Griffoendor, waarom? Lijkt mij eigenlijk wel logisch, hij heeft heel veel moed (dohoh).

- Ravenklauw, waarom? De Sorteerhoed zei dat Harry een "goed stel hersens" had.

- Huffelpuf, waarom? Alleen als je trouw kan tonen komt Felix je helpen en dat had Harry dus kwam Felix helpen.

- Zwadderich, waarom? Hij heeft ook eigenschappen van Zwadderich dat zei de Sorteerhoed.

Een overeenkomst tussen de afdelingen is dus ook "Harry".

PERKAMENTUS:
Door Ivaron:
Perkamentus kun je ook met alle afdelingen vergelijken. Precies met dezelfde reden als met Harry. Ik hoef het dus niet meer uit te leggen.Smile

DE OPDRACHTEN VAN DE STEEN DER WIJZEN EN HET TOVERSCHOOLTOERNOOI:
Dit zijn de opdrachten van de Steen der Wijzen:

Pluisje.
Duivelstrik (van Stronk dus Huffelpuf).
Sleutels (van Banning dus Ravenklauw).
Schaak (van Anderling dus Griffoendor).
Trol.
Toverdranken/Raadsel (van Sneep dus Zwadderich).
Spiegel

En dit zijn die van het toverschooltoernooi:

1. Draak: (Harry moest vliegen dus het element is lucht en dat is Ravenklauw).
2. Wezens uit de diepte: (Harry moest zwemmen dus het element is water en dat is Zwadderich).
3. Doolhof: (Harry liep op de grond en de heggen doen denken aan een plant dus huffelpuf).
4. Kerhof: (er was een brandende boog dus Griffoendor)

Nu ga ik ze vergelijken:

Duivelstrik --> Doolhof, waarom? allebei planten.

Sleutels --> Draak, waarom? Allebei vliegen.

Toverdranken --> Wezens uit de diepte, waarom? Allebei water en allebei gruwlijk.

Schaak --> Kerhof, waarom? Er is een theorie dat het schaakpotje staat voor Harry's leven en de oorlog tegen Voldemort. Op het kerhof vocht Harry tegen Voldemort net als ze deden bij het schaken.

HUISELFEN:
Door Ivaron:
Er zijn 4 huis elfen genoemd in de HP boeken. Dit zijn:
- Hompy de huis-elf van Orchidea Smid was, die afstamt van Helga Huffelpuf.
- Dobby
- Knijster
- Winky

- Hompy is natuurlijk Huffelpuf.
- Dobby Griffoendor omdat hij een goede vriend is van Harry (Griffoendor).
- Knijster is natuurlijk Zwadderich aangezien hij de Zwartsen diende.
- Winky is Ravenklauw omdat hij een slimme familie diende. Verder is hij zelf ook slim omdat hij een heel plan (toverstok van Harry in deel 4) zelf had gemaakt.

Misschien komt die hulp van de afdelingshoofden wel via die huis-elfen (snap je? vier huizen, alle afdelingen zijn huizen volgens Perkamentus).

DE OVEREENKOMSTEN:
Ik denk dat jullie het met mij eens zijn dat de 4 afdelingen heel erg veel gemeen hebben, toch? Maar ik zal voor de zekerheid alles even onder elkaar zetten:
- Alle 4 de afdelingen kan je vergelijken/combineren met draken.
- Alle 4 de afdelingenshoofden kan je vergelijken/combineren met de afdelingen.
- Alle 4 de afdelingsspoken kan je vergelijken/combineren met de afdelingen.
- Alle 4 de afdelings kleuren kun je vergelijken.
- Tijdens het toverschooltoernooi kun je de kampioenen vergelijken met hun afdeling.
- De opdrachten van de Steen der Wijzen kan je vergelijken/combineren met de afdelingen.
- De opdrachten van het toverschooltoernooi kun je vergelijken/combineren met de afdelingen.
- Harry is een overeenkomst tussen de vier afdelingen.
- De opdrachten van de Steen der Wijzen kan je vergelijken met de opdrachten van het toverschooltoernooi en dan kan je het ook vergelijken met de afdelingen.

Maar er zijn ook kleinere overeenkomsten:
- Alle 4 de stichters kwamen vanuit de natuur.
- Alle 4 de afdelingen hebben hun eigen dier.
- Alle 4 de afdelingen hebben hun eigen spook.
- Alle 4 de afdelingen hebben hun eigen leerlingekamer.
- Alle 4 de afdelingen hebben hun eigen afdelingshoofd.
- Alle 4 de stichters waren goede vrienden.
- Alle 4 de stichters hadden hun eigen kamer.

DE SORTEERHOED:
Sorteerhoedlied deel 5 blz 165:
Maar dit jaar ga ik verder,
Luister goed naar mij lied;
Ik moet jullie weliswaar sheiden,
Maar gaarne doe ik dat niet
Ik moet mijn plicht vervullen:
Elke  afdeling krijgt zijn kwart,
Maar versnel ik daardoor niet het eind,
Dat ik vrees,  denk ik met smart?
Zie de tekens en ken de dreiging,
Wat de geschiedenis ons leert is waar:
Door dodelijke vijanden van buiten,
Loopt ons Zweinstein groot gevaar.
We moeten de handen ineenslaan,
Anders gaan we van binnenuit stuk:
Genoeg gezongen en gewaarschuwd nu…
Het Sorteren begint; veel geluk!

(dit is niet het hele lied maar alleen het laatste stukje)

De Sorteerhoed waarschuwt met dit lied dus de leerlingen. Dit is ook de eerste keer dat hij dat doet;

Quote van HP5 blz 165

De Hoed zweeg en bewoog niet meer, maar voor de eerste keer dat Harry het zich kon herinnere, werd het luide applaus doorspekt met gemompel. Overal fluisterden leerlingen met elkaar en Harry, die net zo hard klapte als de andere, wist waar ze het over hadden. Hij was dit jaar wel erg lang van stof, hè? Zei Ron met opgetrokken wenkbrauwen. Zeg dat wel, zei Harr. Meestal beperkte de Sorteerhoed zich tot beschrijven van de eigenschappen die door de verschillende afdelingen vereist werden en zijn eigen rol bij het Sorteren. Harry kon zich niet herinneren dat hij de school ooit goede raad had gegeven.

Hieruit blijkt dus dat dit de eerste keer was. Maar als je een stukje verder leest dan blijkt het dat het toch vaker gebeurd:

Quote van HP5 blz 165

Zou hij al eerder dit soort waarschuwingen hebben gegeven? vroeg Hermelien ongerust. Jazeker, zei Haast Onthoofde Henk goed geïnformeerd en hij boog zich door Marcel heen naar Hermelien. De hoed voelt zich verplicht om de school te waarschuwen als hij denkt dat – Maar professor Anderling  keek nog één keer streng naar de afdelingstafes, richte haar blik toen op het lange perkament in haar hand en las de eerste naam op.

Hieruit blijkt dus dat het vaker is voorgekomen. Ik denk dat dat was toen Voldemort heel machtig was. Kijk maar naar het tweede dikgedrukte zinnetje in het Sorteerlied: Wat de geschiedenis ons leert is waar: Door dodelijke vijanden van buiten,

Ik denk dat hij met de vijand Voldemort bedoelde en dat Zweinstein toen natuurlijk niet veilig was. Er staat namelijk dat “de geschiedenis herhaald wordt”. Dit staat er dan niet letterlijk maar dat bedoelde hij er wel mee. Met die geschiedenis bedoeld hij dus Voldemort die nu weer herrezen is dus de geschiedenis herhaald zich. Als je dan het eerste dikgedrukte stukje leest, dan lees je dat het juist niet slim is om de leerlingen te verdelen. Ze moeten juist samenwerken om de vijand (Voldemort) te verslaan. Kijk maar naar het laatste dikgedrukte stukje, daar wordt gezegd dat ze moeten samenwerken om de vijand te verslaan.

KORTE SAMENVATTING: 
Zweinstein bestaat dan wel uit 4 afdelingen maar toch is het één groep. Tenminste, dat wil de Sorteerhoed en Perkamentus in z’n speeches uitleggen. Je kan, zoals ik al zei, de vijand (Voldemort) alleen verslaan door samen te werken. Als je dan weer naar het Sorteerhoed kijkt, het eerste dikgedrukte stukje, dan staat er dat het eigenlijk alleen maar slecht is om de leerlingen te verdelen. Het is beter om één afdeling te zijn want dat werk je beter samen.

DE THEORIE:
Oké, dit klinkt volgens mij allemaal wel logisch. De afdelingen lijken heel veel op elkaar zodat het eigenlijk één afdeling lijkt. Ze moeten dus samenwerken om Voldemort te verslaan. Maar nu ga ik wat verder...

Volgens Perkamentus zijn vrienden erg belangrijk. Alleen daardoor kun je trouw tonen/hebben/krijgen. Dit is erg belangrijk anders, bijvoorbeeld, komt Felix je niet helpen. Dus de liefde die Perkamentus bedoeld om Voldemort te doden is eigenlijk vriendschap. Van Perkamentus en van de Sorteerhoed moeten alle Afdelingen vrienden worden. Alleen dan kun je het kwaad (Voldemort) verslaan.

En nu komt het, al Harry's vrienden komen uit verschillende Afdelingen. En zoals ik al zei moeten de Afdelingen samenwerken, maar ook de vrienden.

We weten allemaal dat Voldemort alleen verslagen kan worden door liefde. Voldemort zelf heeft geen vrienden en geen liefde. Harry daar in tegen wél. Hij heeft vrienden en heeft liefde. Door samen te werken met alle afdelingen ben je één hechte vriendengroep. Er is dus een soort van liefde in die band. Dit bedoeld Perkamentus dus met liefde; een samenwerking tussen de afdelingen, een hele goede vriendschap dus. Harry kan in z’n eentje Voldemort nooit verslaan, maar wel met de hulp van z’n vrienden. Dus de liefde die Perkamentus bedoeld zijn Harry’s vrienden uit de afdelingen.

Dit past ook wel bij Rowling, ze wilt heel erg graag een wereld vol vrede en vriendschap. Zij denkt dat alleen door vriendschap te sluiten, je het kwaad kan verslaan. Dit zijn z'n vrienden uit de afdelingen:

Griffoendor:
Ron, Hermelien en Ginny.

Huffelpuf:
Ernst en Marcel (hier kom ik later op terug).

Ravenklauw:
Cho en Loena.

Zwadderich:
Draco

Jullie zullen wel denken dat ik een fout maakte bij Huffelpuf, maar dat denk ik niet. Vinden jullie het ook niet vreemd dat Marcel zó veel op een Huffelpuffer lijkt? Nou, ik wel. Hij is heel erg goed in Kruidenkunde het vak van Huffelpuf dus. Hij is best dik en de kamer van Huffelpuf is de keuken dus dat klopt ook weer. Verder is Marcel niet echt slim maar hij werkt wel hard. Hij is trouw aan iedereen dus dat zijn weer overeenkomsten met Huffelpuf. Ik denk echt dat Rowling dit expres heeft gedaan.

Verder zullen jullie ook wel denken dat ik een fout heb gemaakt met Draco. Maar ik denk dat hij nog goed gaat worden. Let nu ook op het eerste boek: Hier vraagt Draco of Harry vrienden wilt worden! Hij werd dat dan niet in deel 1, maar misschien wel in deel 7! Hermelien zegt ook dat Harry vrienden moet worden met Draco, dat zei ze in deel 5.

GRIFFOENDOR EN ZWADDERICH:
Deze 2 afdelingen hebben de meeste overeenkomsten. Ik zal proberen er zo veel mogelijk op te noemen. Ze zijn trouwens niet allemaal door mij gevonden. Sommige hebben Krinkelmort en Lucius Malfidus gevonden. Er zijn trouwens ook een paar tegenovergestelde dingen bij, maar dat is eigenlijk het zelfde als 2 overeenkomstige dingen.

- Harry (Griffoendor) heeft de kleur ogen van Zwadderich en Voldemort (Zwadderich) heeft de kleur ogen van Griffoendor.

- Het element van Griffoendor is vuur en het element van Zwadderich is water. 2 Tegenovergestelde dingen dus.

- Tijdens de begravenis van Perkamentus zongen de meermensen (meermensen = water = element Zwadderich). Daarna vloog Perkamentus in brand (vuur = element Griffoendor).

- Toen Harry met Perkamentus in de grot was vielen de Necroten vanuit het water (Zwadderich) Harry aan. Perkamentus gebruikte vuur (Griffoendor) om de Necroten weg te lokken.

- Perkamentus (Griffoendor) en Voldemort (Zwadderich) zijn de 2 machtigste tovenaars van het land.

- Ginny (Griffoendor) werd gebruikt om de Geheime Kamer (Zwadderich) te openen.

- De Basalisk (Zwadderich) werd gedood door het zwaard van Griffoendor + door iemand van Griffoendor.

- Op het kerkhof gebruikte Harry een rode (Griffoendor) Ontwapenings speuk en Voldemort een groene (Zwadderich) AK vloek. Daarna kwam er een brandende pijnlijke boog. Het brandende staat natuurlijk voor Griffoendor en het pijnlijke voor Zwadderich.

- De Orde van de Feniks (Griffoendor) heeft als hoofdkwartier een huis van Zwadderich.

- Iemand van Griffoendor (Wormstaard) is overgestapt naar de slechte kant en iemand van Zwadderich (Regulus) is overgestapt naar de goede kant.

- Eerst waren Zwadderich en Griffoendor hele hechte vrienden maar nu zijn ze juist vijanden. Dit is weer een tegenovergesteld argument.

- In de Asmodom ring (Zwadderich) stond een leeuw (Griffoendor) gegraveerd.

- Het afdelingshoofd van Griffoendor en Zwadderich zitten allebei in de Orde. Ook zijn die 2 (Anderling en Sneep), de beste hulpjes van Perkamentus. Altijd als er iets moet gebeuren zijn Anderling en Sneep bij Perkamentus. In deel 4 bijvoorbeeld, dan komen Anderling, Sneep en Perkamentus in het kantoor van de neppe Dolleman.

Argumenten uit de boeken:

Tot nu toe had ik alleen nog argumenten die geen feiten zijn. Maar nu ga ik daar verandering in brengen. De volgende argumenten zijn quotes uit de boeken.

Quote van HP4 blz 522

Toen Perkamentus de deur opendeed zag  Harry mevrouw Wemel, Bill, Ron en Hermelien in een kringetje om een geplaagd uitziende madame Plijster staan. Ze wilde weten waar Harry was en wat er met hem gebeurd was. Zwe draaiden zich vlug om toen Harry, Perkamentus en de zwarte hond binnenkwamen en mevrouw Wemel slaakte een soort gesmoorde gil. ‘Harry! O, Harry!’ Ze wilde haastig naar hem toe lopen, maar Perkamentus ging tussen hen in staan. ‘Molly,’, zei Perkamentus en hij stak zijn hand op, ‘luister naar me. Harry heeft vanavond een verschrikkelijke beproeving doorstaan, die hij zojuist heeft moeten herbeleven. Hij heeft behoefte aan slaap, aan rust en vrede. Als hij wil dat jullie bij hem blijven,’ zei hij, en hij keek naar Ron, Hermelien en Bill, ’dan mag dat. Maar ik wil niet dat jullie hem vragen stellen tot hij daar zelf antwoord op wil geven, en zeker vanavond niet.’

Sorry voor de lange quote maar het kon echt niet korter!

Ik heb 2 stukjes dikgedrukt en ik zal de eerste als eerste uitleggen (dohoh). Ik vond het heel opvallend dat hij precies hun aankeek en niet mevrouw Wemel en Sirius. Dat bewijst dus weer dat Perkamentus vrienden het allerbelangrijkste is (vrienden=liefde). Bij het tweede dikgedrukte stukje denk ik dat Perkamentus wil zeggen dat Harry het wel gáát vertellen maar nog niet nu. Dus Perkamentus wilde wel dat Harry het een keer ging vertellen maar nu was Harry daar nog te zwak voor.

Quote van HP6 blz 281

‘Professor Slakhoorn is een uiterst bekwame tovenaar en heeft zich ongetwijfeld gewapend tegen beide mogelijkheiden,’ zei Perkamentus. ‘Hij is veel bedrevener in Occlumentie dan die arme Morfin Mergel en ik weet vrijwel zeker dat hij, sinds hij me deze parodie op een herinnering gaf, altijd een tegengif tegen Veritaserum op zak heeft. Nee, het zou heel dom zijn om professor Slakhoorn te dwíngen met de waarheid op de proppen te komen. Dat zou wel eens meer kwaad kunnen doen dan goed.

Dit keer heb ik maar één stukje dikgedrukt gemaakt en natuurlijk met reden. Jullie weten denk ik allemaal dat Perkamentus een goede vriend is van Slakhoorn maar ik zal het voor de zekerheid toch maar even uit de boeken quoten:

Quote van HP6 blz 53

Dit, zei Perkamentus, die naar voren stapte om hen aan elkaar voor te stellein, is Harry Potter. Harry, dit is Hildebrand Slakhoorn, een oude vreind en collega van me.

Het lijkt mij nu dus wel duidelijk dat Perkamentus en Slakhoorn vrienden zijn maar nu ga ik weer even terug naar de vorige quote. In het dikgedrukte stukje staat dat Perkamentus het dus dom zou vinden om van een vriend de waarheid te dwingen. Perkamentus bedoelt dus dat je eerlijk moet zijn en gewoon moet vragen om de waarheid. Weer een argument dus dat Perkamentus vind dat je je vrienden alles eerlijk moet vertellen.

Quote van HP6 blz 163

Professory, mag ik Ron en Hermelien vertellen wat ik zojuist van u gehoord heb?’Perkamentus dacht even na en zei toen: Ja. Meneer Wemel en juffrouw Griffel hebben bewezen dat ze te vertrouwen zijn, lijkt me.

Weer een argument dat Perkamentus wil dat Harry alles aan z’n vrienden verteld… Ik hoef het denk ik niet verder uit te leggen, toch? Dit spreekt voor zich!

Quote van HP6 blz 322

Ik dacht dat als ik professor Salkhoorn in een goed humeur wiste krijgen – en werkte dat? Vroeg Perkamentus. Nou, nee, omdat Ron vergiftigd werd - - en jij even helemaal geen aandacht had voor die herinnering. Ik zou niet anders van je verwacht hebben, zolang je beste vriend in levengevaar verkeerde.

Dit lijkt mij ook wel logisch, Perkamentus vind het gewoon heel logisch dat je eerst je vrienden help voordat je iets anders doet. Maar dit betekend ook dat vrienden het allerbelangrijkste is wat er bestaat. Want eigenlijk moest Harry een heel erg belangrijk stukje herinnering krijgen van Slakhoorn krijgen maar volgens Perkamentus gaan vrienden dus voor en dat betekend dat vrienden dus heel erg belangrijk zijn. Dit is denk ik nog de beste quote die ik opnoem omdat dit blijkt dat Perkamentus vrienden heel erg belangrijk vind.

Quote van HP6 blz 270

Hij beschuldigde mij ervan dat ik de trouwe volgeling van Perkamentus was. Wat onbeleefd van hem. Ik vertelde hem dat ik dat ook was. Perkamentus deed zijn mond open en weer dicht achter Harry maakte Felix de feniks een zacht, muzikaal geluid. Tot Harry’s intense gene zag hij dat de helderblauwe ogen van Perkamentus plotseling nogal vochtig waren en hij keek vlug naar zijn eigen knieën. Toen Perkamentus uiteindelijk weer het woord nam, was zijn stem echter kalm. ‘Ik ben diep geroerd, Harry’.

Vinden jullie het ook niet opvallend dat Perkamentus zo vreemd reageert als Harry zegt dat hij trouw is aan Perkamentus? Ik vond dat wel en ik denk ook dat ik de reden heb gevonden. Als je trouw bent heb je vrienden en als je vrienden hebt heb je liefde.
Trouw -> vrienden -> liefde
We weten allemaal dat Harry trouw is maar ik zal toch wat argumenten opnoemen:
- Alleen als je trouw kunt tonen helpt Felix je en dat kon Harry.
- Harry toonde in die bovenstaande quote trouw aan Perkamentus.

Harry is dus trouw en dat betekend dat hij vrienden heeft of kan hebben, dat betekend weer dat hij liefde heeft of kan lief hebben.

Oké, trouw, vrienden en liefde zijn dus 3 dezelfde dingen. Het betekend precies het zelfde volgens Perkamentus en dat betekend dus dat die 3 dingen bij elkaar de kracht is die de Heer van het Duister nooit zou kunnen beschikken. Tenminste, daar heeft Perkamentus het altijd over: ‘er is een kracht die de Heer nooit zou kunnen beschikken’. Voldmort heeft geen trouw, geen vrienden en geen liefde. Dus die 3 dingen bij elkaar is die kracht die Harry moet gebruiken om Voldemort te doden.

Quote van HP5 blz 648

Op het Departement van Mystificatie, viel Perkamentus hem in de rede, is één kamer altijd op slot. Die kamer bevat een kracht die zowel sterker als vreselijker is dan de dood, dan de menselijke intelligentie en alle natuurkrachten bij elkaar. Het is misschien de meest mysterieuze kracht die daar bestudeerd wordt. Jij bezit hem in overvloed en Voldemort helemaal niet.

De kracht in die gesloten kamer op het Minesterie is Trouw, Vrienden en Liefde bij elkaar. Harry bezit het in overvloed en Voldemort helemaal niet…

WEZENS:
Dit heeft dobby_fan gevonden dus alle eer gaat naar hem voor dit deel:
Valt het jullie ook niet op dat Harry met heel veel verschillende wezens bevriend is? Kijk maar:
Lupos - Weerwolf
Dobby - Huiself
Groemp - Reus
Hagrid - Halfreus
Firenze - Centaur
Sirius - hond
James - hert

Ik heb eerst verteld dat alle afdelingen moeten samenwerken om Voldemort te verslaan maar waarom zouden de wezens dat ook niet moeten doen? Ik denk dus dat niet alleen Harry's vrienden moeten helpen maar ook Lupos als Weerwolf en Dobby als Huiself, Groep als reus, Firenze als Centaur en als laatste Hagrid als halfreus. Ik weet niet wat ze dan precies gaan doen maar ik denk wel dat ze nog iets belangrijks gaan doen!

Conlusie:

Harry moet met al z'n vrienden, uit verschillende afdelingen, Voldemort verslaan. En misschien krijgt hij ook nog hulp van wezens...

IP IP gelogd
Terug naar boven
Erik
Griffoendor
Griffoendor

Lid geworden: 23 februari 2006
Quote Erik Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:48
Hiermee ben ik het goed me je eens. Vooral ook in het sorteerhoed kun je het vinden. Ik denk niet dat Zweinstein kan blijven bestaan als de afdelingen niet samenwerken wat je ons ook probeert te vertellen. Een hele goeie theorie.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lucius malfidus
Dreuzel
Dreuzel
Ook bekend als Bryan

Lid geworden: 14 maart 2006
Quote Lucius malfidus Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:48
Ik had hem al gelezen maar jij had hem verwijderd Die argumenten van de Sorteerhoed vind ik het sterkst ik geloof ook dat de afdelingen moeten samenwerken. Ik zie dat ene argument niet dus voeg ik hem wel toe. De draak bestaat uit een slanachtig lijf(zwadderich) hij vliegt in de lucht(ravenklauw) hij spuugt vuur(Griffoendor) Maar Huffelpuf zie er niet in maar dat kan alleen maar als het een berg draak is(bergen=grond=Huffelpuf) Maar voor de rest vind ik het een goede theorie.

Aha, dat argument had je al ik ben er vast overheen gelezen.
                                          &nb
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lupos fan
Huffelpuf
Huffelpuf

Quote Lupos fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:49
Quote van Lucius malfidus

Ik had hem al gelezen maar jij had hem verwijderd Die argumenten van de Sorteerhoed vind ik het sterkst ik geloof ook dat de afdelingen moeten samenwerken. Ik zie dat ene argument niet dus voeg ik hem wel toe. De draak bestaat uit een slanachtig lijf(zwadderich) hij vliegt in de lucht(ravenklauw) hij spuugt vuur(Griffoendor) Maar Huffelpuf zie er niet in maar dat kan alleen maar als het een berg draak is(bergen=grond=Huffelpuf) Maar voor de rest vind ik het een goede theorie. 

Ik heb dat deel er wel bijgezet, hoor. Kijk maar naar het deel van de draken...

Edit: Dit stond er:
Maar je kan een draak nog op andere manieren vergelijken met de afdelinge…
Een draak bestaat uit 3 andere dieren; een leeuw, een slang, en een raaf/adelaar. Dus een draak kan je met het uiterlijk vergelijken met Griffoendor, Zwadderich en Ravenklauw. Het enige wat overblijft is Huffelpuf. Dus daar moest ik nog iets voor zoeken. Ik denk ook dat ik daar iets voor gevonden heb, namelijk dat niet alle draken kunnen vliegen. Dit past bij het dier van Huffelpuf. Verder heb ik ook gelezen dat draken soms onder de grond leven. Net als het dier van Huffelpuf. Verder kan je in de HP boeken lezen dat een draak heel trouw is aan z’n eieren. Dus je kan het uiterlijk van de draak vergelijken met Griffoendor, Zwadderich en Ravenklauw maar het karakter kan je vergelijken met Huffelpuf.
I                                          &n
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lucius malfidus
Dreuzel
Dreuzel
Ook bekend als Bryan

Lid geworden: 14 maart 2006
Quote Lucius malfidus Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:52
Quote van Lupos fan

Ik was er overheen gelezen Ik las hem nog een keer snel door want ik dacht dat ik hem kende Zoals je al zegt Huffelpuf past er bijna altijd niet bij. Hij past niet echt bij de draak en hij past ook echt bij de gecombineerde afdelingspooken. Maar denk ook aan de spiegeling in deel 4 deden alle vier de afdelingen mee maar Huffelpuf overleefde het toernooi niet(Carlo) Dus misschien moet Huffelpuf helemaal niet mee doen.
                                          &nb
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lupos fan
Huffelpuf
Huffelpuf

Quote Lupos fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 09:53

Quote van Lupos fan

Ik was er overheen gelezen Ik las hem nog een keer snel door want ik dacht dat ik hem kende

Ja, ik drukte perongeluk op "maak nieuw ondewerp" of zoiets. Ik was toen nog niet helemaal klaar. Ik had het deel van de leraren en het deel van de spoken ook nog niet helemaal goed af. Maar nu wel!
I                                          &n
IP IP gelogd
Terug naar boven
mirza
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 24 juni 2006
Quote mirza Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 10:39
Ik vind het een goede theorie! *geeft een aplausje*
Er is 1 klein dingetje die volgens mij niet echt klopte: dat je Marcel bij Huffelpuf plaatst. Ik weet wel dat hij een harde werker is en veel van planten weet en ik denk ook dat hij Harry zal helpen. Maar ik vind dat niet genoeg bewijs dat hij eigenlijk een Huffelpuffer is. Het is bewezen dat Marcel over meer moed beschikt dan dat iedereen zou kunnen denken. Het het feit dat hij goed is in kruidenkunde:
Marcel-> kruidenkunde -> Stronk -> Huffelpuf
zou dus hetzelfde moeten zijn als:
Harry -> gedaanteverwisseling -> Anderling -> Griffoendor
ik weet wel dat Harry wel een B had in zijn 5de jaar maar in het begin was hij er heel slecht in, Marcel is al altijd goed in Kruidenkunde geweest.
En ik zie Joost Flets-Frimmel Harry niet echt helpen. Zat er geen Ernst Marsman ook in Huffelpuf? Die is toch ook een beetje bevriend met Harry?
Volgens mij is Carlo de enige belangrijke Huffelpuffer...
Maar voor de rest is het een goede theorie!! 
E
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lupos fan
Huffelpuf
Huffelpuf

Quote Lupos fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 12:02
Quote van mirza

Ik vind het een goede theorie! *geeft een aplausje*
Er is 1 klein dingetje die volgens mij niet echt klopte: dat je Marcel bij Huffelpuf plaatst. Ik weet wel dat hij een harde werker is en veel van planten weet en ik denk ook dat hij Harry zal helpen. Maar ik vind dat niet genoeg bewijs dat hij eigenlijk een Huffelpuffer is. Het is bewezen dat Marcel over meer moed beschikt dan dat iedereen zou kunnen denken. Het het feit dat hij goed is in kruidenkunde:
Marcel-> kruidenkunde -> Stronk -> Huffelpuf
zou dus hetzelfde moeten zijn als:
Harry -> gedaanteverwisseling -> Anderling -> Griffoendor
ik weet wel dat Harry wel een B had in zijn 5de jaar maar in het begin was hij er heel slecht in, Marcel is al altijd goed in Kruidenkunde geweest.
En ik zie Joost Flets-Frimmel Harry niet echt helpen. Zat er geen Ernst Marsman ook in Huffelpuf? Die is toch ook een beetje bevriend met Harry?
Volgens mij is Carlo de enige belangrijke Huffelpuffer...
Maar voor de rest is het een goede theorie!! 

Ik vind het gewoon heel erg opvallen dat Marcel zo veel op een Huffepuffer lijkt. Volgens mij heeft Rowling dit echt expres gedaan. Ik vind het gewoon te opvallend.

Ik heb ook in m'n theorie staan dat Ernst Harry gaat helpen en niet Joost. Kijk maar ff bij de "uitverkorene".
IP IP gelogd
Terug naar boven
Krinkelmort
Huffelpuf
Huffelpuf
Bedankt voor de naamsverandering, Adder!

Lid geworden: 10 januari 2006
Quote Krinkelmort Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 12:08
Toen ik hem begon te lezen had ik zoiets van: 'Dit weten we toch allemaal al lang?' Maar toen ik verder ging lezen raakte ik onder de indruk. Ik vind dit een zeer goeie theorie, hij hoort zeker bij de betere die ik hier heb gelezen, dat van die draken is echt ontzettend goed opgevallen. En ja Hufflepuf is inderdaad alsmaar het buitenbeetje. Ik heb nog iets:

Huffelpuf is de enige die geen edelmetaal in zijn kleu heeft. Integendeel; zwart is juist een heel sombere kleur. Het symboliseert WEER dat Huffelpuf een buitenbeentje is, maar dat komt door wat Hagrid zei:

'In Huffelpuf zitten allemaal maar sukkels zeggen ze'. Misschien is de vergelijking met liefde ietsjes vergezocht, dit zal zeker een grote rol spelen daar ben ik zeker van, maar ik denk dat met liefde toch wel iets anders wordt bedoeld.

Who let the ducks out?
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lupos fan
Huffelpuf
Huffelpuf

Quote Lupos fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2006 om 12:17
Quote van krinkelmort

Toen ik hem begon te lezen had ik zoiets van: 'Dit weten we toch allemaal al lang?' Maar toen ik verder ging lezen raakte ik onder de indruk. Ik vind dit een zeer goeie theorie, hij hoort zeker bij de betere die ik hier heb gelezen, dat van die draken is echt ontzettend goed opgevallen. En ja Hufflepuf is inderdaad alsmaar het buitenbeetje. Ik heb nog iets:

Huffelpuf is de enige die geen edelmetaal in zijn kleu heeft. Integendeel; zwart is juist een heel sombere kleur. Het symboliseert WEER dat Huffelpuf een buitenbeentje is, maar dat komt door wat Hagrid zei:

'In Huffelpuf zitten allemaal maar sukkels zeggen ze'. Misschien is de vergelijking met liefde ietsjes vergezocht, dit zal zeker een grote rol spelen daar ben ik zeker van, maar ik denk dat met liefde toch wel iets anders wordt bedoeld.

Dat van die kleuren zijn goed opgevallen! Dat bewijst dus weer dat Huffelpuf een buitenbeentje is. Ik weet eigenlijk niet of dat nog belangrijk wordt. Ik denk wel dat hiermee wordt bedoeld dat Rowling Huffelpuf het minst leuk vond. Maar ik denk wel dat Huffelpuf nog belangrijk wordt, zoals ik al zei in dit topic.

Eigenlijk vind ik dat deel van die liefde juist niet echt vergezocht. Want Perkamentus zegt vaak dat vriendschap het belangrijkste is in het leven. Zonder vrienden kan je niet lief hebben. Voldemort heeft geen vrienden, daarom is hij heel zwak. Daarom dacht ik dat Perkamentus met "liefde" Harry's vrienden bedoelde. Dus als je het woord "liefde" even verwisseld voor "vrienden" dan klopt dat volgens mij wel. Voldemort kan alleen dood door Harry's "vrienden".
IP IP gelogd
Terug naar boven
Pagina  van 12 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum