Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
De Galerij
 Het Harry Potter Forum : De Toren der Creatievelingen : De Galerij
Onderwerp: Tekenlessen en -tips Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
CartoonJessie
Dreuzel
Dreuzel
Queen of the Crackships

Lid geworden: 28 juni 2003
Online status: Offline
Quote CartoonJessie Beantwoordbullet Onderwerp: Tekenlessen en -tips
    Geplaatst op: 01 mei 2006 om 18:41

.:: Tekenlessen en -tips ::.

Dit is de vernieuwde tekenlessen-topic! De vorige topic kan je hier terugvinden en ook daar staan nog handige tekentips. Alle tekenaars die hun oude les daarin zien staan, mogen die hier opnieuw posten. Gelieve wel eventjes rekening te houden met de regels die erbij horen om een tekenles te posten.

Regels en tips om een les te maken

• Geef je tekenles een titel. Bvb. "Les 2. Alles over ogen"
    Zorg dat die titel relevant is. In de les "alles over ogen" gaan we het niet hebben over neuzen of over anatomie van het lichaam.
  • Als je tekeningen gebruikt om je les te illustreren, zorg dan dat die tekeningen niet breder dan 600 pixels zijn. Hierdoor laadt de pagina sneller dan als het allemaal reusachtige tekeningen zijn, maar dit is ook het aangenaamste voor mensen met een kleine schermresolutie. (=800/600 pixels)
  • Als je veel spelfouten maakt, kan je iemand vragen om je les na te lezen. Je kan hulp vragen in de bib, maar ook gewoon in de reactietopic van de Galerij.
  • Als je reacties hebt op de lessen, plaats je deze ook in de reactietopic van de Galerij.
  • Als je nog nooit een les hebt gepost, moet je altijd eerst toestemming vragen aan Jessie (ikke dus, CartoonJessie). Vertel dan ook het onderwerp en schrijf dan al een klein stukje (10 regels) van de les uit. Dan beslist Jessie of het aan de voorwaarden voldoet.
  • Logischerwijze geef je het beste les in iets wat je zelf goed kan. Als iedereen je zegt dat je anatomie fout zit, ga je geen anatomieles geven. Maar als iedereen zegt dat je ongelooflijk mooi inkleurt met pastelkrijtjes, kun je daar wel een les over geven.
  • Probeer mooi met titeltjes te werken. Kies één extra kleurtje uit om titeltjes mee aan te duiden. Niet twintig verschillende kleuren nemen om alle titeltjes te accentueren. Dat is nergens voor nodig. Als je eenmaal een kleurtje hebt waarin je lessen geeft, hou dat dan ook. Dat schept na een tijdje ook sneller duidelijkheid aan de lezers. Zij gaan dat kleurtje dan ook met jouw berichten associëren.

Let's get ready to Rumbelle!
IP IP gelogd
Terug naar boven
CartoonJessie
Dreuzel
Dreuzel
Queen of the Crackships

Quote CartoonJessie Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 mei 2006 om 18:43

Het overzicht der tekenlessen

Hier komt dus het overzicht van de lessen te staan. Deze lijst wordt om de zoveel tijd geupdate en hier zie je dus gewoon welke lessen er op welke pagina's van de topic staan.

Pagina 1

Les 1: De opbouw van een (pc-)tekening (CartoonJessie)

Les 2: Alles over ogen (CartoonJessie)
Les 3: Het creëren van een omgeving (Dientje Doos) 
IP IP gelogd
Terug naar boven
CartoonJessie
Dreuzel
Dreuzel
Queen of the Crackships

Quote CartoonJessie Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 mei 2006 om 18:48

Les 1. De Opbouw van een (pc)-Tekening

Hoe begin jij aan je tekening? Teken je eerst de ogen van je personage? Of eerst het lichaam, dan het gezicht? Teken je eerst ruwe schetsen, of begin je meteen met een pen eraan? Teken je eerst de achtergrond, of eerst de personages op de voorgrond? Er zijn een heleboel mogelijkheden, en je kan met ze allemaal wel heel mooie resultaten bereiken.
Ik zal jullie nu een voorbeeld geven van hoe ik begin aan een tekening op de computer. Eigenlijk doe ik op papier precies hetzelfde, dus ook mensen die niet op de pc tekenen kunnen iets hebben aan deze les.
Dit zijn de stappen die ik overloop:

1. Stokmannetje
2. Mannetje gedaante geven
3. De lijnen tegoei overtrekken
4. Het personage met simpele kleuren inkleuren
5. De kleuren "shaden" (=schaduwen)
6. De lijnen van de achtergrond
7. De achtergrond zelf kleuren
8. Je handtekening!

1. Stokmannetje

Op gewoon papier maak je gewoon het geraamte en de houding van je mannetje. Je hoeft nog niet in detail te treden. Bolletjes en streepjes zijn goed genoeg.
Op de computer kan je hiervoor het beste een redelijk zachte kleur gebruiken, ik verkies altijd rose. Lichtblauw gaat ook goed, net als lichtpaars.  Op papier moet je natuurlijk NIET met een kleur gaan werken, dat krijg je niet uitgegumd. Teken dan héél lichtjes met je potlood het stokmannetje.
Dit stokmannetje had ik supersnel gemaakt, de houdingen zijn ook niet fantastisch ingewikkeld.

2. Stokmannetje gedaante geven

Je mag nu al op papier iets harder op je potlood duwen, op de pc kan je eventueel een nieuw, duisterder kleurtje eroverdoen (zorg er enkel voor dat het NIET zwart is). Je gaat het mannetje (de mannetjes) nu aankleden en een gezicht geven. Het mag een beetje ruw zijn.

Op dit moment heb je absoluut niets meer aan dat rose stokmannetje, dus dat doe je weg. Op papier gum je die lijnen uit, op de computer verberg je die laag.

3. De lijnen tegoei overtrekken

Op papier doe je dit met een speciale pen of stift, iets wat je niet kan uitgommen in ieder geval. Op de computer gebruik je een hogere laag. Op de pc maak je al sneller nog wat schoonheidsfoutjes (superdikke lijnen en uitschuivers en zo), dat is niet erg. Dat wis je dan gewoon. Op papier moet je van de eerste keer wel juist zitten, geduldig zijn tijdens het overtrekken!

Op de pc verberg je dan de achterste laag met de bruine lijnen. Je bekijkt dan best nog eens al je lijnen van redelijk dichtbij en kijkt of ze netjes zijn. Met de gum kun je ze netjes maken. Bij mij gaat hier redelijk veel werk in.

4. De tekening met simpele kleuren inkleuren +
5. De tekening shaden

Eerst ga je de personages inkleuren. Dit doe je heel netjes en je gaat niet over de lijnen. Daarna ga je de personages ook shaden. Schaduwen, dus. Je ziet dat de broek van Jen lichtbruin is, maar ook donkerbruin heeft, daar waar schaduw moet vallen. Eerst was die broek volledig lichtbruin, maar later heb ik het donkerbruine erover geshade.

6. De line-art van de achtergrond maken

Ik ben een ramp in achtergronden. Meestal doe ik ook maar gewoon één simpele kleur op de achtergrond, of iets heel gemakkelijks. Ik wou oorspronkelijk deze tekening *binnenin* zweinstein laten afspelen, maar dat ging dus totaal niet... Ik probeerde op basis van een foto van de HP films een hal te schetsen op de achtergrond, maar ik was er echt een ramp in.
Maar ik denk gewoon dat ik het mezelf te moeilijk wou maken. Als je het niet kan, moet je simpel beginnen. Dus heb ik een stripboek van Suske en Wiske erbij genomen en gekeken wat voor achtergronden daarin stonden. Daar vond ik dan een klein plaatje wat zich buiten afspeelde en dat heb ik geanalyseerd, hoe de bomen, de struiken, het gras uitziet. Op de bomen zitten bijvoorbeeld altijd een paar streepjes, de struiken hebben een soort ribbelboord, allemaal kleine heuveltjes lijkt het wel om te tekenen.
De lineart van de achtergrond is even belangrijk als die van de voorgrond. Zorg dus ook dat deze netjes is, kijk het goed in detail na dat alles keurig uitziet.

De achtergrondlijnen plaats ik altijd op een laag ONDER de lijnen en de kleuren van de personages.

7. Het inkleuren van de achtergrond

Het inkleuren van de achtergrond gebeurt op de laag ONDER die van de lineart van de achtergrond. Vergeet ook niet een beetje te shaden. Bij deze tekening zijn enkel de bomen een beetje geshade.

8. Je handtekening toevoegen

Heel belangrijk, ook op computercreaties: VERGEET JE HANDTEKENING NIET! Zelf doe ik dit zéér geregeld, mijn handtekening vergeten. Maar het is het enige bewijs dat je hebt dat JIJ die tekening hebt getekend. Mijn handtekening op computertekeningen is altijd "CJ", kort voor CartoonJessie. Want die volledige naam zou veel te veel de aandacht trekken. Meestal zet ik het in een hoekje, maar soms vind je het ook dichtbij het personage terug, ergens waar het amper opvalt.

IP IP gelogd
Terug naar boven
CartoonJessie
Dreuzel
Dreuzel
Queen of the Crackships

Quote CartoonJessie Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 mei 2006 om 18:52

Les 2. Alles over ogen

Men had mij verzocht een les te schrijven over ogen. Nu, dat is niet erg eenvoudig. Er zijn duizenden verschillende manieren en stijlen om ogen te tekenen. In deze les geef ik vooral voorbeeldjes die jullie dan eens kunnen bekijken. Ik blijf erbij: je leert het meeste over tekenen door het observeren. In deze les zullen jullie dus ongelooflijk veel ogen zien. Laat de les beginnen!

1. Realisme

We beginnen met het realisme. Hoe zien je eigen ogen eruit? Hoe verschillen ogen van mannen van de ogen van vrouwen? Als je in de spiegel kijkt zou je al veel aan je eigen ogen moeten opvallen. Hier zijn enkele plaatjes van de ogen van acteurs en actrices.

Eventjes kijken waaruit alle ogen bestaan:
- oogwit
- iris
- lichtpuntjes in de iris (één of meer lichtpuntjes)

Vele ogen hebben ook het volgende:
- onderwallen (wallen onder de ogen, zie Rupert, Daniel en Orlando, maar vooral bij Rupert dus)
- bovenwallen (eigenlijk gewoon het ooglid, maar ik vind "bovenwallen" duidelijker) (dit zie je vooral bij Rupert, maar ook zeer lichtjes bij Ewan, bijvoorbeeld.)

Deze zaken kun je ook proberen te zoeken bij de plaatjes van de vrouwenogen hier beneden.

Wat hebben veel vrouwenogen dat mannenogen niet hebben?
- donkere wimpers (maar niet allemaal)
- make-up op de bovenwal en/of onderwal

2. Getekende ogen in het Westen

Hoe zien getekende ogen eruit in Westerse animatiefilms? Hieronder staan een heel aantal voorbeelden van allerhande tekenfilmstudios. Disney, Dreamworks, 20th Century Fox...

Wat zou moeten opvallen aan de ogen uit de Westerse animatiefilms?
- ze hebben hooguit één lichtpuntje in de ogen. In close-up vrijwel altijd één lichtbolletje (zoals bijvoorbeeld de ogen van Belle). Als het geen closeup is, is er vaak ook geen lichtpuntje in de ogen te zien. Meerdere lichtpuntjes zie je zelden.
- de ogen zijn *volledig* omlijnd. Ofwel met zwart, ofwel met een lichtere huidskleur. Maar ze zijn dus volledig omlijnd.

3. Getekende ogen in het Oosten

Oftewel ogen in de anime-stijl. De ogen zijn ontzettend belangrijk voor het uitdrukken van de gevoelens in anime. Je zal zien dat ze vaak veel meer detail in de ogen steken dan de Westerse tekenaars.

Je ziet waarschijnlijk zelf ook dat niet alle ogen hetzelfde worden getekend in de Oosterse tekenstijl. Verschillen met de Westerse tekenstijl:
- in closeup hebben de personages méér lichtpuntjes (zoals de ogen van de personages van Samurai X of Gundam Wing)
- de ogen zijn niet volledig omlijnd

Je ziet ook dat Dragon Ball Z de minst uitgebreide ogen heeft. Gewoon meestal één kleur als iris, geen lichtpuntjes. Als je naar DBZ kijkt op TV, zul je soms wél lichtpuntjes zien, maar dat is dan als het personage iets wil uitdrukken (bijvoorbeeld als hij bijna gaat wenen, of hartstikke gelukkig is). DBZ is ook de serie die het snelste gemaakt wordt.

Inu Yasha wordt ook redelijk snel-snel gemaakt, de ogen zijn dus nog redelijk simpel.

Samurai X en Gundam Wing zijn iets minder bekend in de anime-wereld hier in België, maar deze tekenfilmseries zijn duizend maal beter getekend, dat zie je ook aan de ogen. Hoe mooier de ogen, hoe beter de animeserie op zich. De tekenstudios houden ook meer van kwalitatief werk dan kwantitatief werk. Beter 1 mooie aflevering, dan 20 snel-getekende afleveringen. Dat zie je aan de tekeningen.

Interstella 555 en Spirited Away zijn twee langspeelfilms. Interstella is écht prachtig, een musical op muziek van Daft Punk. Je hebt de muziekvideo's al gezien misschien, de liedjes van One More Time of Digital Love. De ogen zijn ontzettend knap getekend.
Spirited Away heeft redelijk simpele ogen, maar de film op zich heeft een prachtig verhaal en ook de muziek is super.

4. Gouden tips bij het tekenen van ogen

Je zal je eigen stijl moeten ontwikkelen. Misschien teken je graag Westerse ogen, misschien teken je liever Oosterse ogen. Je moet kijken wat bij je tekenstijl past. Mijn tekenstijl sluit het dichtst aan bij de Westerse tekenstijl, met maximum één lichtpuntje in de ogen en omlijnde ogen.

Nu, sommige regels moet je onthouden als je ogen tekent. Deze regels gelden ook voor ALLE stijlen. Ook als je zelf een stijl ontwikkelt, kun je deze regels beter te hart houden.
- Teken de ogen altijd op één lijn. Als je een schuin hoofd tekent, trek dan alvast de lijn waarboven je de ogen gaat zetten. De ogen moeten op dezelfde lijn lopen, anders ziet het er vreselijk uit.
- De afstand tussen de ogen is de afstand van één oog. De tekening hieronder zou dat moeten verduidelijken. De gele lijn is even lang als één groene lijn.

Als je dadelijk gaat terugkijken naar de plaatjes hierboven, zie je dat zowat alle tekenfilms zich aan die regel houden. Behalve als je kijkt naar Spirited Away. Deze ogen zijn nogal smal en de afstand tussen de ogen is nogal breed.

5. Ogen in profiel

Als je ogen in profiel tekent, mag je nooit de ogen *vlakbij* de neus tekenen* Je moet altijd plaats laten tussen de rand van het gezicht en de ogen.

Wat je ook zal opvallen, is dat de meeste ogen op driehoeken lijken. Van opzij gezien komen de ogen samen in een punt. Als de ogen naar voren kijken, zitten de irissen ook volledig tegen de binnenkant van het oog aan.

Dit geldt zowel voor de Oosterse als Westerse tekenstijl.

6. Het nut van ogen

Wat is het nut van ogen? Nou, we kunnen er mee zien, dat lijkt het belangrijkste nut te zijn, niet?

Wat echter belangrijker is voor de tekenaar, is de manier waarop men ogen kan gebruiken om gevoelens uit te drukken.

Kleine pupillen/irissen drukken heel andere zaken uit dan reusachtige pupillen/irissen. Veel lichtpuntjes en geen lichtpuntjes ook. Je moet hier zelf mee experimenteren of meer tekeningen en prenten zoeken om de ogen te bestuderen.

7. Niet te vergeten

Natuurlijk zijn er ook een paar kleine zaken die je nooit mag vergeten als je ogen tekent.

- wenkbrauwen. Deze horen bij de ogen en geven het gevoel mee aan van het personage
- de ogen staan boven de helft van het gezicht, op één lijn.

Als je dit al in acht houdt tijdens het tekenen van ogen, zullen de resultaten goed zijn!

8. Tips

Als je meer wil weten over ogen, ga dan plaatjes bekijken van tekenfilms. Of bekijk veel foto's van je lievelingsacteur. Bvb. Van Orlando Bloom. En kijk dan hoe hij kijkt op iedere foto: blij, geënerveerd, verliefd... Kijk dan goed naar de ogen en de wenkbrauwen. Probeer die gevoelens dan na te schetsen bij je eigen personages door bijvoorbeeld de wenkbrauwen op dezelfde manier te laten golven of de ogen even groot of klein te tekenen.

Ik hoop dat jullie iets hebben gehad aan deze les. Ik vind niet dat er veel leden zijn die problemen hebben met het tekenen van ogen. Ik hoop dat jullie het dus toch wel nog interessant hebben gevonden.

IP IP gelogd
Terug naar boven
Dientje Doos
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 02 januari 2006
Quote Dientje Doos Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 april 2007 om 14:03

Het creëren van een omgeving (NIEUW!)
door Lotte

Een geloofwaardige omgeving is heel belangrijk in een tekening. Je moet rekening houden met kleurenschema’s, flora, fauna, kledij, het uiterlijk van gereedschappen en noem maar op. Ook al maak je zomaar een personage, het is heel belangrijk om goed na te gaan waar deze persoon vandaan komt.

In deze tekenles wil ik jullie inzicht geven in de opbouw van een goede omgeving.

Stap 1: Het hoofdobject van je tekening bepalen.

Neem een blocnote bij de hand. Schrijf hierop WAT je wilt gaan tekenen. Ga hier wat uitgebreider op in dan alleen het woord “draak”, denk aan gevoelens, houding en situatie. Bijvoorbeeld”

-          een woedende draak in dominante positie, staand

-          een meermin, liggend op een rots die een visser probeert te verleiden

-          een krijger, nerveus wachtend op zijn post

Schrijf dit op onder stap 1 op je blocnote.

Stap 2: Het begin van de details bepalen.

Nu je hebt wat je wil maken moet je bewust ingaan op de omgeving. Dat kan door onderstaande lijst in te vullen. Zorg dat alles wel bij elkaar past. Een meermens heeft niet zo snel een high-tech oortelefoontje in, of je moet hier een bepaalde reden voor hebben. Als je personage in een woestijn woont, zullen hier geen lianen hangen en ijsberen rondlopen. Houdt het zo realistisch mogelijk.

Hoofdpersonage(s):

Plaats hier het soort personage dat je gaat tekenen. Wordt het een krijger, een draak, een meermin, een docent, zijn het er twee of drie?

Aard personage(s)

Is je personage goed of slecht? Aan welke kant staat hij/zij?

Andere personage(s):

Welke bijpersonages zijn er nog in je tekening? Toeschouwers, klasgenoten?

Situatie personage(s):

In welke situatie bevindt je personage zich? Is hij/zij onzeker, vechten de twee hoofdkarakters, zit er iemand eenzaam aan een tafel te schrijven, kijkt deze peinzend voor zich uit? Is je personage zwanger? Kortom: wat is er aan de hand op de tekening?

Afkomst personage(s):

Waar komt je personage vandaan? De woestijn of juist een toendra, een andere planeet met technische snufjes? Leeft hij/zij ondergronds? Is ze rijk of juist niet? Is het misschien een koninklijk persoon? Zijn ze vredig of juist moordlustig?

Flora Afkomst:

Wat voor planten zijn er op de plaats waar je personage vandaan komt?

Fauna Afkomst:

En wat voor dieren?

Wapengebruik Afkomst:

Is het wapengebruik primitief? En de landbouwwerktuigen? Misschien werken ze alleen maar met computers.

Tradities Afkomst:

Aan welke tradities is je persoon gebonden, mag hij/zij geen huid tonen, Is het volk kannibalistisch, is het normaal dat mannen op jacht gaan? Is iedereen gelijk? Is er een bepaalde godsdienst?

Locatie personage(s):

Waar bevindt je personage zich nu? De woestijn of juist een toendra, een andere planeet met technische snufjes? Zit hij/zij ondergronds?

Flora Locatie:

Welke planten zijn er op de tekening te zien

Fauna Locatie:

Welke dieren?

Wapengebruik Locatie:

Is het wapengebruik primitief? En de landbouwwerktuigen? Misschien werken ze alleen maar met computers.

Tradities Locatie:

Welke tradities moeten te zien zijn op de tekening? Wat moet je laten doorschemeren?

VOORBEELD

Hoofdpersonage(s):

Een vrouwelijke krijger

Aard personage(s)

Ze is goed, ze strijdt voor vrijheid en is vastberaden

Andere personage(s):

De cheeta, een soort huisdier en vriend.

Situatie personage(s):

Ze rennen door een droge woestijn naar de vijand die buiten beeld is. Ze zijn woedend en vurig en ze schreeuwt, ze vechten voor vrijheid

Afkomst personage(s):

Ze komt van een dorp uit een woestijn, op een andere planeet. Haar stam bestaat uit vrouwen en werkt samen met cheeta’s.

Flora Afkomst:

Vooral veel hoog gras en verdorde bomen, dorenstruiken

Fauna Afkomst:

Haar stam werkt samen met cheeta’s, de ‘mannenstam’ werkt samen met leeuwen. Beide stammen jagen op Rhonos, reusachtige, gevaarlijke dieren die verwant zijn aan neushoorns.

Wapengebruik Afkomst:

Vooral lange speren en blaaspijpen, primitief gemaakt

Tradities Afkomst:

Als het nodig is gaan de krijgers van de stam met de cheeta’s op jacht en halen een Rhono neer. Hier leeft de stam dan een week of anderhalf, twee van en dan moet er weer gejaagd worden. Zo gaat het ook bij de mannen.

Eens in de zoveel jaar vallen de twee stammen elkaar aan, waarbij alleen de sterken overleven. Zij planten zich voort om de stammen voort te laten bestaan. Jongens blijven tot hun eerste levensjaar bij hun moeders waarna ze naar het manvolk worden gebracht. Verder leven zij in oorlog.

Locatie personage(s):

*hetzelfde*

Flora Locatie:

*hetzelfde*

Fauna Locatie:

*hetzelfde*

Wapengebruik Locatie:

*hetzelfde*

Tradities Locatie:

*hetzelfde*

Stap 3: Verder ingaan op de details

We weten de hoofdlijnen van de tekening al. Nu gaan we verder in op de details, zoals:

-          Het kleurenschema

-          Houding van de personages

-          Kledij en uiterlijk van de personages

-          Voorwerpen in de omgeving

-          Het algehele plaatje

Het kleurenschema

De kleuren hangen van een aantal dingen af: De omgeving, de emotie die in de tekening overheerst en de situatie waarin je personage zich bevindt.

Als de omgeving warmte moet uitstralen, gebruik je ook warme kleuren. Als de tekening koude moet uitstralen gebruik je koude kleuren. In een vruchtbaar gebied vind je meestal veel groen.

Warme kleuren: Rood, geel, roze, bruin,

Koude kleuren: blauw, grijs, wit, lavendel

Neutrale kleuren ( in combinatie met een koude of warme kleur nemen ze dezelfde eigenschap aan ): groen, violet,

Je kunt het beste brainstormen. Neem bepaalde elementen uit je lijst, bijvoorbeeld: Vrouw, Krijger, Woede. Ga hierbij pijljesbrainstormen.

Vrouw > zachtaardig > pastelkleur

Krijger > pantser > grijs/bruin

Woede > vurig > geel en rood

Omdat geel en rood warme kleuren zijn kan ik dus beter bruin erbij nemen. Ook leeft mijn krijgster in een warm klimaat. Ik neem een gele pastelkleur voor haar kleding, met het bruin voor leer en wapens. Ik krijg dus zo’n kleurenschema:

Het dunne rode balkje is omdat ik er wel wat aggressief rood in wil, maar het de tekening niet wil laten overheersen. Je kan wat kleurpotloden pakken en wat schema’s uitproberen totdat je het juiste hebt.

Een paar tips voor een goed kleurenschema:

-          Zorg dat het klopt met de omgeving: Warm klimaat > warme kleuren. Ook als het nacht is gebruik je donkerdere kleuren, met vaak wat blauw.

-          Gebruik het liefst geen warme en koude kleuren door elkaar heen

-          Gebruik niet te veel verschillende kleuren, dan wordt de tekening al snel te druk.

-          Probeer eerst wat uit voordat je echt begint te kleuren

Een paar voorbeelden van emoties en kleurenschema’s:

Houding van de personages

De houding van je karakter is zeer belangrijk. Als iemand in een hevige strijd verwikkeld is staat deze niet altijd totaal in evenwicht, hij kan best op één been staan en er bijna van af vallen terwijl hij een spreuk afvuurt. Hier zie je het verschil in een hele snelle schets ( de verhoudingen etc kloppen ook niet ) Toch kan je het verschil goed zien.

Denk goed aan het karakter, de emotie en de situatie. Als iemand verdrietig of onzeker is zal deze zich klein maken, met gebogen rug en hoofd. Zelfverzekerd: rechtop, groot maken. Als de persoon net ergens op betrapt is zal hij achteruit deinzen.

Als je niet precies weet wat voor een houding iemand aanneemt in een situatie, ga dan eens staan en bedenk in je hoofd dat JIJ in die situatie zit. Hoe zou jij doen? Improviseren.

Als je door hebt welke houding je persoon aanneemt kan je het beste een schets van een stokpoppetje maken in je notebloc.

Kledij en uiterlijk van je personage

Neem de lijst er weer bij. Het uiterlijk van je personage heeft veel te maken met zijn/haar afkomst en aard. Een kwade draak heeft vaak scherpe stekels, maar nooit mooie lange wimpers. Een meermin heeft nat haar en zwemvliezen, iemand in een heet klimaat vaak een donkere huidskleur. In een koud klimaat is men vaak lichter gekleurd.

De kledij heeft ook met afkomst te maken, maar ook met de functie. Een krijger heeft andere kledij dan een slaaf. Een krijger heeft een pantser nodig, misschien wel een buidel om alles in op te bergen.

Voorwerpen in de omgeving

Wat staat er in de omgeving? Hoe ziet dit eruit, wat heeft het voor functie, in welke staat is het. Dit heeft veel te maken met locatie. Als je personage zich in een vernietigd dorp bevind zal er misschien wat kapot aardewerk liggen. Schrijf een aantal dingen op die je graag op je tekening zou willen hebben.

Het algehele plaatje

Nu je alle informatie hebt kan je de opstelling van je tekening bepalen. Mijn informatie:

Personage: krijger

Bij personage: cheeta

Situatie: rennend aanvallen

Flora: 2 verdorde bomen, waaiend gras zodat het lijkt of de 2 personages voortsnellen

Fauna: cheeta

Voorwerpen in de omgeving: rotsformatie

Hier maak ik een schets van:

Stap 4: De tekening maken

Nu heb je geleerd hoe je een omgeving kunt creeëren. In het begin lijkt het misschien veel werk, maar oefening baart kunst en op een gegeven moment doe je het vanzelf. Het resultaat mag er dan ook wel wezen!

Veel succes!

Yeaaahhh she's back ^^
IP IP gelogd
Terug naar boven
CartoonJessie
Dreuzel
Dreuzel
Queen of the Crackships

Quote CartoonJessie Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 april 2007 om 16:01
Les 4. Kleurenschema's voor N00bs

Had zin om een tutorial te maken, dus hier is een tutje over kleurenschema's voor N00bs (waaronder mezelf).

Ik ben iemand die graag inkleurt met de pc. Kleurpotloodjes en meer zijn niet aan mij besteed, daar krijg ik stress van. Maar op de pc inkleuren vind ik zalig.
Het "probleem" waar ik mij van bewust werd, was dat mijn potloodschetsen niet zo mooi stonden met de "felle" kleurtjes waarmee ik pc-tekeningen altijd inkleurde. Het was te vrolijk, te happy, er zat geen sfeer in (behalve een happy sfeer).
Deze tekening is daar een voorbeeldje van:

Ron%20en%20Loena%20voor%20Babette

Niet bepaald romantisch, of wel? De kleuren waren te fel, te afleidend. Het wit was te wit, enz... Daar wilde ik vanaf. En toen heb ik de techniek ontdekt die ik nu gebruik.
Door gebruik te maken van referentiefoto's (voor kleuren) en die kleuren te gebruiken, worden ook de werkjes "dieper" in kleur.
Voorbeeld:

als referentie voor:

Hoe gaat het nou precies in zijn werk? Dat leg ik uit in de tutorial.

1. Het plaatje en een leeg kleurenschema

Voor je begint, is het wel handig als je een tekening hebt die je wil gaan inkleuren. Ik vertrouw ook erop dat jullie kunnen werken met lagen en dat jullie een kleur uit een foto kunnen selecteren. Dat zie ik zelf als basisstappen die je gewoon zelf al ontdekt moet hebben voor je hieraan begint...
Wat de lagen betreft, wil ik wel even mijn werkwijze uitleggen. De tekening staat op laag 0. Dan zet ik een lege layer op multiply. Hier komen alle kleuren op. Dat is laag 1. Laag 2 is dan een kopie van de tekening die ik ook op Multiply zet. (Toch zeker bij papiertekeningen is dit handig.)
Als ik later ga inkleuren doe ik dat op laag 1.

Dat plaatje wil ik inkleuren.

En dat is een leeg kleurenschema, zie het als een mengpaletje of een schilderspalet. Sla het gerust op op jullie eigen pc om zelf te gebruiken.

2. Welke kleuren wil je voor het plaatje nemen?

Nu moet je een plaatje vinden met kleuren die jou aanspreken, of er zelf eentje maken. Zelf vind ik de volgende screenshot erg mooie en warme kleuren hebben:

Maar ik zou in principe ook zelf een plaatje kunnen vervormen in zijn kleuren door levels toe te passen of curves te gebruiken. Atelieristen weten hoe dat gaat en hebben er ook tutorials over.
Dan maak ik van het ene Star Wars plaatje het volgende:

En dat wordt:

Die kleuren vind ik ook wel tof. Is misschien leuk in een tekening?

Tip: Leuke kleuren worden vaak gebruikt in filmposters. Gebruik anders eens posters van Pirates of the Carribean, Harry Potter of Lord of the Rings als referentie voor een tekening? Posters zijn altijd leuk gephotoshopped en staan dus als garantie voor leuke kleuren!

3. De Kleurenschema's maken

Met de "eye tool" kun je kleuren kiezen uit foto's en deze kun je met de "paint bucket tool" in de vakjes zetten van je kleurenschema. Voor Howl's Moving Castle krijg ik dan het volgende kleurenschema:

Zoals je ziet, zijn de kleuren eigenlijk niet logisch! Grijs lijkt meer op bruin, zwart is ook een soort roodbruin, het blauw van haar jurk is eigenlijk paars, er zit meer bruin dan groen in het gras, enz...

Als je dat al vreemd vindt, kijk dan naar het kleurenschema dat ik uit mijn Star Wars plaatje heb gehaald:

Opvallend is dat er totaal geen bruin is. Han Solo zijn haren zijn in feite groen!

4. Het inkleuren zelf

Iedereen heeft zijn eigen manier van inkleuren, ik heb mijn gebruik van lagen al eerder uitgelegd. Op de multiply-laag zet ik altijd eerst een achtergrondkleurtje, dit meestal van kleuren die ik niet in de rest van de tekening nodig heb, maar wel in het kleurenschema staan.

Zijn gezicht heb ik ook al ingekleurd met het kleurtje van het kleurenschema.

Voor het gemak plak ik het kleurenschema ook ergens in het werkje zelf, dan hoef ik die laag maar weg te klikken als het in de weg staat.
Let ook op hoe ik het "grijs" toch iets heb veranderd. Het was toch ietsje te bruin om helemaal HP over te komen. Je mag gerust kleuren aanpassen in je kleurenschema, het is er in feite enkel om je te helpen, je hoeft je er dus niet 100% aan te houden!

5. Het eindresultaat

Met verschillende kleurenschema's kun je heel verschillende gevoelens doen opwekken bij hetzelfde plaatje. Bekijk dan eens de twee afgewerkte plaatjes:

En nu kunnen jullie zelf aan de slag! Hopelijk hadden jullie er iets aan!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum