Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Griffoendor
 Het Harry Potter Forum : Zweinstein : Griffoendor
Onderwerp: Welk boek lees jij nu? Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 72 Volgende >>
Schrijver Bericht
BrulBrief
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 05 maart 2018
Online status: Offline
Quote BrulBrief Beantwoordbullet Geplaatst op: 06 maart 2018 om 23:09
Vorige week toevallig weer eens begonnen met de Harry Potter boeken, ben nu met de laatste hoofdstukken van Harry Potter en de Gevange van Azkaban. Is toch weer een aantal jaartjes geleden dat ik ze gelezen heb en had ik ook gelijk een excuus om de Nederlandse pocket edities te kopen :)

Daarnaast ben ik momenteel ook bezig met The Way of Kings van Brandon Sanderson. Het is een flink boek, zit op bladzijde 311 van 1258... Het leest in ieder geval heerlijk. Voor ik begon met het boek had ik wel een aantal reviews doorgenomen en het grootste punt van kritiek bleek de langzame opbouw te zijn. Hier ben ik het persoonlijk totaal niet mee eens. Als je aan een 1200+ pagina boek begint (1e in een series die uiteindelijk 10 boeken lang zal zijn), dan kun je eigenlijk niet verwachten dat je op de eerste honderden pagina's de grote evenementen gaat krijgen. Daarnaast is er toch altijd een belangrijke vooruitgang, cliffhanger of dergelijks in elk hoofdstuk.
IP IP gelogd
Terug naar boven
dreuzel fan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Zwaartekracht zuigt

Lid geworden: 06 augustus 2006
Quote dreuzel fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 oktober 2018 om 18:37
Ik ben twee weekends geleden begonnen aan de serie 'de selectie' van Kiera Cass.
Ik had de boeken al een tijdje in mijn kast staan omdat ik ze wel vaker zag langs komen in een FB boeken groep. Toen ik ze zag staan in de kringloop heb ik ze ook gelijk gekocht maar niet meteen gaan lezen.

Ze zijn zo veel beter dan wat ik ervan verwachte. Ik dacht dat het echt een meiden boek is maar dat is het zeker niet. Het is niet klef en er zit ook een flinke portie humor in. Ik zit nu al aan het derde boek xDAls je een luchtig boek wil is het zeker het proberen waard.
After all this time? Always
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 19 oktober 2018 om 17:30
Ik ben wel redelijk lang in Narnia bezig geweest, tot in de lente denk ik xD Ik vond het aangenaam om te lezen, maar af en toe merkte ik wel hoe oud die boeken al zijn. Beetje seksistisch af en toe. En redelijk religieus, maar goed, voor die tijd was dat normaal zeker :p

Zoals elk jaar heb ik weer wat chick lit gelezen: deze keer Dark Horses, Love & Gelato, en How to Write A Love Story. Ik heb van alle drie genoten, zeker in deze warme zomer was dat perfect leesvoer! Van kattenboeken heb ik Strays gelezen, ook een hele mooie.

Daarna ben ik begonnen in iets helemaal anders, The Last Werewolf. Dat boek heeft op zich niet zo goede recensies, maar ik was toch te benieuwd omdat één van mijn favoriete acteurs dat boek helemaal de hemel in prees. Ik vond het eigenlijk wel heel intrigerend, ik kan de schrijfstijl ook helemaal niet vergelijken met een ander boek. Ik had af en toe moeite met het Engels, zoveel moeilijke woorden en zinnen waren er xD Het is geklasseerd als 'horror' maar ik vond het helemaal niet eng, je wilt gewoon weten wat er gebeurt. En het vrouwelijke personage is ook heel sterk geschreven. Ik wil binnenkort de twee vervolgen lezen, maar dan moet ik ze wel eerst vinden (in Londen waarschijnlijk), want hier vind je ze nergens.

Op vakantie in Canada heb ik The Lady of the Rivers gelezen van Philippa Gregory. Mama is helemaal zot van die schrijfster en raadde dat boek aan om eens te proberen. Maar ik moet zeggen, ik vond er niet zoveel aan :p Het is geschiedkundig wel leuk om een beter beeld te krijgen van al die historische figuren, maar ik vond dat er iets te droog werd verteld "nu kreeg ik weer een kind, nu werd die stad weer aangevallen" vanop een afstand in plaats van gedetailleerd mee te leven met het hoofdpersonage.

Nu ben ik - uiteraard - bezig in Lethal White van Robert Galbraith. Robin & Strike, that's all that matters. Ik weet waarschijnlijk over een maand al niet meer wie het gedaan heeft, maar Matthew moet gewoon van het toneel verdwijnen

Ik ben ook van plan om binnenkort te beginnen aan de boeken van Outlander, omdat ik de serie (en vooral Richard Rankin als Roger) geweldig vind. Maar... dat zijn acht kleppers en er moeten nog boeken verschijnen (die hopelijk niet zo lang duren als GOT). Daar ga ik dus wel een tijdje mee bezig zijn...

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 oktober 2018 om 00:36
Bedankt voor de reminder, Karen! Ik was Lethal White helemaal uit het oog verloren door een soort van lethargie als gevolg van mijn nakend pensioen waarachter een reusachtig zwart gat mij aangrijnst, mijn toenemende doofheid, mijn falend geheugen, en de dalende beurzen.
Maar goed, hoera voor e-books, wifi en de Cloudreader van Standaard boekhandel. 5 minuten later en 11 euro armer was ik aan het lezen.
De proloog is al achter de rug: het trouwfeest. Heerlijk!
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 oktober 2018 om 13:31
@ Karen: Ik heb de 1ste twee boeken van de Outlander serie gelezen en ben halfweg het 3de afgehaakt. Boek 1 vond ik echt wel goed, boek 2 duurt naar mijn gevoel heel lang voor het verhaal écht op gang komt, maar wordt dan wel weer spannend, en boek 3 gaat wat mij betreft helemaal nergens meer over. De schrijfstijl leest wel fijn, maar het wordt op een gegeven moment meer een biografie van fictieve personages dan een verhaal met een plot. Ik kan geen oordeel vellen over de latere boeken in de reeds, maar kan mij anderzijds ook niet voorstellen dat er ineens wel nog een fantastische plot zit aan te komen.

Ik zou ook weer eens een boek moeten lezen. Ik heb er nog wat staan en ga volgende week naar London en als ik daar een Waterstone's binnen geraak... Probleem is dat ik van een paar series en trilogieën het laatste boek nog moet lezen en gewoon niet wil dat het afgelopen is. Dit zijn Oblivion van Anthony Horowitz (wat een re-read zou zijn), Ship of Destiny van Robin Hobb, The Hero of Ages van Brandon Sanderson en Stad van Slangen van Darren Shan (een re-read waar ik gewoon niet zo veel zin in heb).
Zeker wat betreft Brandon Sanderson ben ik erg benieuwd hoe het afloopt, maar wil ik gewoon geen afscheid moeten nemen van Vin, Elend en de rest.

Verder had ik even gemist dat het nieuwe boek van Robert Galbraith al uit was, dus nog eentje om toe te voegen aan mijn verlanglijstje voor Londen. Bovenaan staat wel nog steeds Early Riser van Jasper Fforde.

Misschien moet ik Ship of Destiny er maar bijnemen. Die is nogal ingewikkeld, als ik te lang wacht, weet ik niet meer wie waar is in het verhaal. En ik wil weten of Amber is wie ik denk dat ze is.
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 januari 2019 om 22:01
1793, door Niklas Natt och Dag. Een historische thriller gesitueerd in Stockholm.

“Tales of drunkenness and cruelty”

Citaat uit Sunny Afternoon van the Kinks (1966). Beter kun je het boek niet omschrijven. Het lijkt er echt om te gaan zoveel mogelijk gruwelijk geweld in zo gedetailleerd mogelijke vorm opeen te stapelen. Wat hebben schrijvers daar nu aan? Of lezers? Is dit de competitie om ter goorste? Ik dacht dat we met Game of Thrones een absoluut dieptepunt van amoraliteit en bloeddorst bereikt hadden, maar dit boek gaat daar vlotjes over.
Toch nog 3 sterren op 5 omdat het boek je ondanks alles meesleept: de spanning is onmiskenbaar, de opbouw in drie delen waarvan de onderlinge raakpunten stilaan uiteengerafeld worden is interessant. En ook omdat je hoe dan ook sympathie opvat voor de twee hoofdpersonages, de enigen die toch een beetje menselijkheid vertegenwoordigen.
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 maart 2019 om 09:11
Ik kom mijn lijstje weer eens updaten :)

In Canada heb ik twee hersenloze boeken gekocht die ik al lang eens wou lezen, maar hier niet vond. Ship It, heerlijk herkenbaar als je van conventions en geeky stuff houdt, en al te veel uren in je leven hebt verspild met hopen dat bepaalde personages een koppel worden Stranger Than Fanfiction is geschreven door Chris Colfer (Kurt van Glee), dus ik heb het boek gewoon uit nieuwsgierigheid gekocht. Ook geen literaire topper of zo, maar wel heel verfrissend om een celebrity te zien schrijven over de ervaringen van beroemd zijn en omgaan met fans.

In Londen in december heb ik ook weer mijn slag geslagen en een aantal boeken gekocht.

The Little Book of Bob moest ik gewoon hebben nadat ik de andere boekjes over Bob de straatkat al had gelezen, om mijn collectie te vervolledigen :p

The Travelling Cat Chronicles had ik al vaak in boekhandels zien liggen, dus ik was wel nieuwsgierig geworden. Ik denk dat het de eerste keer was dat ik een boek van een Japanse auteur heb gelezen. Goed en pakkend geschreven en het geeft je ook wel een mooie kijk op de Japanse cultuur.

Dan heb ik mezelf verplicht om eens een klassieker te lezen, A Christmas Carol van Charles Dickens. Wat was dat, lol. Eerlijk gezegd begreep ik het gewoon niet echt van in het begin. Wat een schrijfstijl. Ik heb de film ook nooit gezien en had op voorhand niet opgezocht waarover het ging. Het was eigenlijk pas een paar dagen nadat ik het uit had, dat ik het begon te appreciëren :p

Daarna heb ik de twee vervolgen gelezen op The Last Werewolf: Talulla Rising en By Blood We Live. Heerlijke schrijfstijl, heerlijke personages. Ik ben blij dat ik niet gestopt ben bij het eerste boek en de hele trilogie heb uitgelezen. Het is gewoon zó anders dan wat ik gewend ben, dat het echt een openbaring was.

Dogs of War van Adrian Tchaikovsky was ook zo'n pareltje aangeraden door mijn favoriete acteur, een standalone boek dat je moet hebben gelezen als je graag iets over de nabije toekomst leest.

Nu ben ik bezig in het vervolg van London Belongs to Me, dat heet London, can you wait? Ik begon aan dat boek de dag nadat ik het boek hierboven uit had. Het eerste wat ik dacht was: wow, de schrijfstijl gaat hier tien niveaus naar beneden. Je hebt net een auteur gehad die kan toveren met woorden en dan begin je aan een boek dat niet beter is dan middelmatige fanfiction. Ik geniet er toch van omdat het weer zo heerlijk herkenbaar is: alle referenties naar Doctor Who en Sherlock, de liefde voor Londen, de typische millennial-conversaties - maar ik zal het niet erg vinden als het uit is :)

@Soetkin: Ik heb de Outlander-boeken ondertussen allemaal in mijn kast staan, dus ik hoop dat ze meevallen . Maar ik heb al gehoord van andere lezers dat het soms erg langdradig wordt. We shall see :) 

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 maart 2019 om 18:14
@ Karen: Herkenbaar wat je over Dickens zegt. Nu heb ik zelf A Christmas Carol nog niet gelezen, al ken ik wel de grote lijnen van het verhaal. Maar ik heb Little Dorrit van hem in mijn kast staan, ruim 800 pagina's dik. Ik had gelukkig de BBC-serie gezien voor ik eraan begon, want anders weet ik niet of ik had kunnen volgen: heel veel personages en verhaallijnen en inderdaad: die schrijfstijl. Soms echt pagina's lang over... niks eigenlijk. Maar tegen dat ik op de helft zat, begon ik de humor van zijn schrijfstijl en observaties wel in te zien en werd het best entertainend om te lezen.

En verder mag je het zeker laten weten als de Outlander-reeks toch wel erg goed blijkt te zijn.

Ik ben momenteel niks aan het lezen (al ben ik volgens mijn Goodreads-account in een stuk of 6 boeken tegelijk bezig, maar sommigen geraak ik gewoon niet door en anderen zijn short-stories). Ik overweeg om Elantris van Brandon Sanderson te starten, maar misschien wordt het wel iets anders. Genoeg boeken in mijn rek staan die ik nog moet lezen.
"For two hours?"

IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 juni 2019 om 11:08
Momenteel bijna klaar met Magpie Murders van Anthony Horowitz. Ik ben de laatste tijd niet meer zo'n grote fan van detectives en thrillers (vroeger wel), maar wel een fan van Anthony Horowitz, dus om die reden kocht ik dit boek. Ik heb er geen spijt van gehad. Eergisteren gestart en gisteravond was het net niet uit. Geen idee hoeveel pagina's het boek eigenlijk heeft, maar zeker een 500-tal. Zeker een aanrader voor wie van whodunnits houdt. Je hebt er zo'n beetje twee voor de prijs van één.
Hoofdpersoon is een editor die het manuscript van het laatste boek van een bekende detectiveschrijver moet editten. Ze begint te lezen (waarbij je als lezer het fictieve boek meeleest), maar niet voor jou als lezer te waarschuwen dat dit boek haar leven veranderd heeft. Letterlijk. De gebeurtenissen in het boek blijken namelijk nauw verbonden te zijn met een verdacht overlijden in de echte wereld...
"For two hours?"

IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 september 2019 om 11:23
Marie Antoinette door Stefan Zweig

Stefan Zweig is een heel fijne schrijver. Erudiet, gevoelig, kunstminnend, stilistisch verfijnd enzovoort. Maar hij is ook wel een negentiende-eeuwer eigenlijk, en daar moet je wat mee omkunnen. Zijn geschriften, in de stijl van eind 19de – begin 20ste eeuw zijn nogal wijdlopig, wat gekunsteld en soms overmatig geornamenteerd. In die tijd was dat nog een beetje verplicht. Je moest tonen dat je een goede ambachtsman was en dat je je grondstof, de taal, volledig beheerste, en er alle finesses en kneepjes van onder de knie had. Hij dreigt zichzelf soms ook een beetje te verliezen in psychologische analyses, die tegenwoordig wat gedateerd voorkomen. Het boek dateert uit 1932, toen waren Freud en co hot.

Eens je die horde genomen hebt, blijkt het boek een doorvoelde en scherpe biografie te zijn van een vrouw die in vlees en bloed voor ons geestesoog verschijnt. Marie Antoinette was de vrouw van Lodewijk XVI, de koning van Frankrijk aan het einde van de 18de eeuw. Zij was de dochter van de Oostenrijkse keizerin Maria Theresia en haar huwelijk diende eigenlijk om de jarenlange vetes en oorlogen tussen Frankrijk en Oostenrijk te beëindigen. Dat ging eerst even goed, maar toen kwam de Franse Revolutie en we weten intussen allemaal dat hierna veel levens, ook dat van Marie Antoinette, eindigden op de guillotine.

De bronnen die Zweig gebruikt, zijn vaak brieven van en naar Marie-Antoinette. Hij beseft, en vermeldt dit ook expliciet, dat de inhoud van deze correspondentie op zijn minst persoonlijk gekleurd is, en soms zelfs regelrecht gelogen of vervormd is door de schrijver zelf, of door derden. Toch weet Zweig dit tot een levendig verhaal aaneen te breien. Of het allemaal historisch 100% juist is, weet ik niet, en pretendeert hij ook niet. Hij is tenslotte schrijver, geen historicus. Hij omschrijft zijn werk trouwens als een historische roman.
Levensecht, mooi en tragisch.

De levens van Jan Six door Geert Mak

Kroniek van het rijke en beroemde Amsterdamse geslacht Six, waarvan de oudste zonen bijna allemaal Jan heetten. Het begint allemaal eind 16de eeuw, waar voorvader Charles Six zich verplicht ziet vanuit Vlaanderen (eigenlijk het huidige Frans-Vlaanderen, meer bepaald Saint-Omer of Sint-Omaars) de wijk te nemen naar Amsterdam als gevolg van de godsdienstoorlogen. In Zuid-Nederland woedde de Inquisitie in volle hevigheid, protestanten moesten zich naar de Noordelijke Nederlanden reppen om het vege lijf te redden.

De Sixen gedijen heel goed in Amsterdam, en worden snel rijk (of nog rijker, want Charles was al welgesteld bij aankomst) in de lakenververij. De beroemdste Six, Jan I (1618-1700), was niet alleen industrieel en politicus (eventjes zelfs burgemeester), maar ook dichter en bovenal kunstminnaar. Hij propte zijn imposante huis aan de Amstel (later de Herengracht) vol met schilderijen, boeken, beeldhouwwerken, juwelen en kleinodiën allerhande. Hij was bevriend met Hooft, Vondel en Rembrandt, en deze laatste heeft zijn portret geschilderd in 1648, het beroemde schilderij met de rode cape. Nadien volgen nog vele Jan Sixen met hun broers, zusters, vrouwen en kinderen.
Een rode draad doorheen het boek is het proberen bewaren binnen de familie van dit kunstpatrimonium in de volgende eeuwen. Needless to say dat de Sixen geregeld verplicht waren om stukken uit hun collectie te verkopen om schulden te delgen, en dat ook erfenissen dreigden de collectie te versnipperen.
Mak heeft een groot aantal bronnen kunnen raadplegen, stedelijke documenten, belastingsaangiften, en ook veel persoonlijke brieven, dagboeken enz. ten huize Six zelf. Hij maakt hier overvloedig gebruik van, in alle details. En waar de details niet altijd even duidelijk zijn of ontbreken, aarzelt Mak niet om er een boel veronderstellingen aan toe te voegen (die wel in alle eerlijkheid als zodanig voorgesteld worden).
Mak kadert de levens ook altijd in de heersende Europese en wereldpolitiek. De Sixen komen rechtstreeks of onrechtstreeks in aanraking met de 80-jarige oorlog, de Amerikaanse vrijheidsoorlog, de Franse Revolutie, Napoleon, het koningschap van Willem I, Tsaar Alexander I, Keizer Wilhelm II enz.
Heel fijne, gedetailleerde, menselijke geschiedenis, diep geworteld in de Amsterdamse grachtengordel.

IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 72 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum