Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: << Fouten van Rowling >> Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Schrijver Bericht
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Online status: Offline
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 december 2010 om 14:29
Quote van Hedwig_93

En nog een klein dingetje. In HBP stond dat het boek van de Halfbloed Prins 50 jaar oud was en Harry dacht daarom dat het niet van zijn vader kon zijn. Maar Sneep zat in hetzelfde jaar als zijn vader. Dat is dus eerder een fout van Harry, maar dan vraag ik me wel af waarom het boek in hemelsnaam 50 jaar oud moest zijn. Dat vind ik persoonlijk wat misleidend omdat het dagboek van Vilijn ook 50 jaar oud was. Je zou kunnen denken dat het om een klasgenoot van Voldie ging ofzo (of Voldie zelf, maar die had al een andere titel).
In het vorige foutentopic stond daar ook al iets over: Sneep had misschien een tweedehandsboek gekocht, of het boek was van zijn moeder Eileen Prince geweest, zoals M8eld zei. Dit laatste is wel het meest logische, maar ik weet niet of het ergens officieel bevestigd is.
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Hedwig_93
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 01 december 2010
Quote Hedwig_93 Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 december 2010 om 14:45
Quote van Chlidonias

In het vorige foutentopic stond daar ook al iets over: Sneep had misschien een tweedehandsboek gekocht, of het boek was van zijn moeder Eileen Prince geweest, zoals M8eld zei. Dit laatste is wel het meest logische, maar ik weet niet of het ergens officieel bevestigd is.

Dat is inderdaad wel aannemelijk, dankje:).
IP IP gelogd
Terug naar boven
Pieter Pulkins
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 05 december 2010
Quote Pieter Pulkins Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 december 2010 om 19:32
De allergrootste fout is volgens mij gewoon het aantal bestaande tovenaars. Als we er van uitgaan dat er per afdeling per leeftijd ongeveer 10 studenten zitten op zweinstein, zijn er dus ongeveer 40 tovenaars per leeftijd. Dit zou inhouden dat er, ruim geschat en aangenomen dat een normale mens sterft op zijn tachtigste, een 3500tal levende tovenaars zou zijn. Als je dan in de films kijkt hoeveel tovenaars er al bijeen zijn op pakweg de Verdonkeremaansteeg of op de Wegisweg, lijkt dit getal me te weinig.

Een ander voorbeeld is de zwerkbalcompetitie: aangenomen dat een zwerkbalspeler tussen de 18 en de 40 jaar oud moet zijn, komen er ongeveer 900 tovenaars in aanmerking om in de hoogste divisie te spelen. In de hoogste zwerkbalcompetitie spelen 13x7=91 spelers. Een op de tien tovenaars is dus topzwerkbalspeler? Verwonderlijk als je ziet -dat zelfs Oliver Plank slechts aan de bak is bij het B-elftal van, ik dacht, Pullover United. Jullie mening?
IP IP gelogd
Terug naar boven
freekhoorn
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 18 september 2009
Quote freekhoorn Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 december 2010 om 21:58
Quote van Pieter Pulkins

De allergrootste fout is volgens mij gewoon het aantal bestaande tovenaars. Als we er van uitgaan dat er per afdeling per leeftijd ongeveer 10 studenten zitten op zweinstein, zijn er dus ongeveer 40 tovenaars per leeftijd. Dit zou inhouden dat er, ruim geschat en aangenomen dat een normale mens sterft op zijn tachtigste, een 3500tal levende tovenaars zou zijn. Als je dan in de films kijkt hoeveel tovenaars er al bijeen zijn op pakweg de Verdonkeremaansteeg of op de Wegisweg, lijkt dit getal me te weinig.
Er zijn heus wel meer scholen dan zweinstein hoor. Het klopt gewoon wel.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 december 2010 om 22:23
Quote van Pieter Pulkins

Rowling heeft in een interview ooit gezegd dat er ongeveer 3000 tovenaars in Groot-Brittannië zijn. En dat klopt met het aantal leerlingen van ongeveer 40 per geboortejaar.  Maar ze zei er wel onmiddellijk bij dat cijfers niet haar sterkste kant zijn. Er is trouwens een topic over het aantal leerlingen op Zweinstein. Hierzo.
En wat ze in de films tonen, wordt uiteindelijk gedicteerd door wat de filmmakers het meest visueel aansprekend vinden, niet door wat er in de boeken staat, dus daar is Rowling niet voor verantwoordelijk.
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Hedwig_93
Flubberwurm
Flubberwurm

Quote Hedwig_93 Beantwoordbullet Geplaatst op: 06 december 2010 om 12:56
Quote van Pieter Pulkins

Een ander voorbeeld is de zwerkbalcompetitie: aangenomen dat een zwerkbalspeler tussen de 18 en de 40 jaar oud moet zijn, komen er ongeveer 900 tovenaars in aanmerking om in de hoogste divisie te spelen. In de hoogste zwerkbalcompetitie spelen 13x7=91 spelers. Een op de tien tovenaars is dus topzwerkbalspeler? Verwonderlijk als je ziet -dat zelfs Oliver Plank slechts aan de bak is bij het B-elftal van, ik dacht, Pullover United. Jullie mening?

3500 tovenaars in Engeland lijkt me net een redelijk aantal. Ik denk dat de grootste fout dan eerder het aantal zwerkbalteams isTongue.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 06 december 2010 om 14:03
Quote van Pieter Pulkins

Op een leeftijdspiramide blijkt dat de leeftijdsgroep van 18 – 40 jaar bijna 30 % van de bevolking uitmaakt. Voor de tovenaarswereld van 3000 mensen is dat idd  900, net zoals je zei.

Laten  we er nu van uit gaan dat de sportparticipatie van tovenaars vergelijkbaar is met die van de dreuzelwereld, want anders is het helemaal niet benaderbaar.

Op Bos-kompas lezen we dat in de leeftijdsgroep 6 - 79 jaar er 36% van de mensen van minstens één sportvereniging lid was in het jaar 2003. In de leeftijdsgroep 18 – 40 zal dit dus nog beduidend hoger zijn. Neem nu nog maar 40%. Dan zijn er dus nog altijd 360 sporters bij de tovenaars in Groot-Brittannië.

Maar waar moeten die zich bij aansluiten? In de toverwereld is het met de georganiseerde sportcompetities nogal magertjes gesteld: er is Zwerkbal, Zwerkbal en euh… Zwerkbal. Misschien af en toe eens een fluimsteentornooi, maar mag dat wel een sport genoemd worden? Eerder een spel, denk ik. Trouwens ik denk dat een fluimsteenspeler evengoed Zwerkbal kan spelen. Het een sluit het ander niet uit. Ook weten we niets van atletiek, wielrennen, tennis, zwemmen, judo of wat dan ook in competitief verband. Van voetbal had Ron nog nooit gehoord, en van motorsporten zwijgen we helemaal. Hermelien ging skiën, maar dat was in de dreuzelwereld. Dus tovenaars die echt aan een sportieve competitie willen meedoen hebben niet veel keus. Je sluit je aan bij één van de dertien bekende Zwerkbalploegen en that’s it.  Alle andere buiten deze dertien zijn vroeger gevraagd zichzelf te ontbinden. Zodoende zijn er gemiddeld 360 : 13 = 28 aangesloten spelers per ploeg. Toch niet zo slecht. De zeven beste worden opgesteld. Of je die allemaal zomaar als topsporter mag betitelen, is zeer de vraag, en dat is ook niet noodzakelijk. Alle ploegen moeten roeien met de riemen die ze hebben.

Ik bedoel maar, het is niet zo dat er buiten die dertien bekende ploegen, nog een hoop lagere afdelingen zijn, met nog tientallen andere ploegen. De Chudley Cannons doen al jarenlang niets dan verliezen, en toch zakken ze niet naar een lagere afdeling. Omdat die er gewoon niet is. Dus zoveel Topzwerkballers zullen er bij de Chudley Cannons ook niet zitten, denk ik.

Dat Olivier Plank slechts bankzitter is bij zijn ploeg, is inderdaad wat onverwacht. Anderzijds zie ik niet goed in hoe we zijn sportieve capaciteiten kunnen inschatten en vergelijken met die van de andere spelers van zijn ploeg. Trouwens Plank was Wachter, en daarvan is er uiteindelijk maar één nodig. Als hij toevallig bij een ploeg zat met een Wachter die net nog iets beter was dan hij, belandde hij onvermijdelijk op de reservebank.

Dus mijn idee over sport in de toverwereld is:

- Er is alleen maar Zwerkbal als georganiseerde sportcompetitie.

- Er zijn maar dertien erkende ploegen in de Zwerkbalcompetitie, die samen 1 afdeling vormen (The League). Meer is er niet.

- Alle 300 of 400 kandidaat-sporters zijn bij één van deze dertien ploegen aangesloten.

- Van die 300 of 400 zijn er misschien maar 10 of 20 echt getalenteerde spelers.

IP IP gelogd
Terug naar boven
Pieter Pulkins
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 05 december 2010
Quote Pieter Pulkins Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 december 2010 om 19:37
Akkoord, maar het is toch op z'n zachtst gezegd 'vreemd' te noemen dat het blijkbaar makkelijker is om in een 'profteam' te komen dan in een schoolteam (behalve dan in het geval van Plank). Conclusie: zwerkbal is geen voetbal/basketbal/etc. En freekhoorn, er zijn geentovenaarsscholen in Engeland buiten zweinstein hoor, lijkt me.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Hedwig_93
Flubberwurm
Flubberwurm

Quote Hedwig_93 Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 december 2010 om 20:32
Quote van Pieter Pulkins

Akkoord, maar het is toch op z'n zachtst gezegd 'vreemd' te noemen dat het blijkbaar makkelijker is om in een 'profteam' te komen dan in een schoolteam (behalve dan in het geval van Plank). Conclusie: zwerkbal is geen voetbal/basketbal/etc. En freekhoorn, er zijn geentovenaarsscholen in Engeland buiten zweinstein hoor, lijkt me.

Ik denk dat iedereen gewoon in een schoolteam wil zitten en het daarom moeilijker is om door de selectie te geraken. Volwassen tovenaars willen niet allemaal zwerkbal spelen als beroep dus is er minder concurrentie.

Btw, als ik Harry was zou ik professioneel Zoeker worden i.p.v. schouwer, lijkt me veel leukerTongue. Nu Voldemort dood is valt er toch niets interessant meer te doen als schouwer, misschien nog een paar derderangs-dooddoenertjesTongue.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 december 2010 om 10:48
Quote van Pieter Pulkins

Akkoord, maar het is toch op z'n zachtst gezegd 'vreemd' te noemen dat het blijkbaar makkelijker is om in een 'profteam' te komen dan in een schoolteam (behalve dan in het geval van Plank).  

Binnen het door Rowling geschetste kader is dat niet zo vreemd:

- De erkende ploegen van the League kunnen recruteren uit gemiddeld 28 spelers (zie mijn post hoger: er zijn 900 mensen in de leeftijdsklasse 18 – 40 jaar, waarvan volgens Bos-kompas ongeveer 40 % willen deel uitmaken van een sportclub)

- Als we dezelfde principes toepassen op de afdelingsploegen van Zweinstein, zijn er ongeveer 60 leerlingen per afdeling (of zelfs 70 als we de eerstejaars erbij tellen; want hoewel die eigenlijk niet selecteerbaar zijn, was Harry er toch maar mooi bij van in zijn eerste jaar). De sportparticipatiegraad bij de 12 – 17 jarigen ligt echter veel hoger volgens Bos-kompas, nl. 65 à 70%. Dus kunnen de afdelingsploegen recruteren uit een pool van 60 x 0.65 = ongeveer 40 would-be spelers.

In die zin is het gemakkelijker door te dringen tot de eerste ploeg van een erkende club uit the League (28 kandidaten voor 7 plaatsen), dan van een Zweinsteinafdeling (40 kandidaten voor 7 plaatsen).

Dat zei Hedwig_93 trouwens ook ongeveer.
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum