Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: << Fouten van Rowling >> Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Schrijver Bericht
KrisPotter95
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 14 juli 2010
Online status: Offline
Quote KrisPotter95 Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 februari 2011 om 19:05
Quote van Chlidonias

Er schiet mij net een leuke (mogelijke?) fout of eigenaardigheid te binnen, die een maand of twee, drie geleden als aparte topic in de Boeken verscheen, maar intussen al terug verdwenen is. Ik herinner mij niet meer wie de topicstarter was, dus hierbij dan maar hulde aan de Onbekende Soldaat. Het ging hier over:

Boek 2: Percy zoent versteende Patricia?

Hee ja dat was ik xD Maar jij hebt het wel stuk beter uitgewerkt zie ik. Maar ik vond dit dus ook al raar:P

Maar goed werk man, sjonge (y)
You and me against the world, forever, together.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Mike018890
Flubberwurm
Flubberwurm
'Severus, please!' .. Avada Kedavra

Lid geworden: 09 april 2009
Quote Mike018890 Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 februari 2011 om 19:55
@Brum, in mijn boek staat gewoon leeflang? Ik denk dat de fout aangepast is. ;)
Do you feel cold and lost in desperation?
You build up hope, but failure’s all you’ve known.
Remember all the sadness and frustration.
And let it go. Just let it go.
IP IP gelogd
Terug naar boven
KrisPotter95
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 14 juli 2010
Quote KrisPotter95 Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 februari 2011 om 21:30
Ik denk dat het inderdaad aangepast is, want in mijn boek staat ook berkemijertjes...
You and me against the world, forever, together.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 16 maart 2011 om 23:51

Is het op hetzelfde moment nog donker in Zweinstein als in het Zuiden van Engeland de zon al opgekomen is?

RvdD hfdst. 24 De Toverstokkenmaker, p357 (Ned. ed.)

De tijdslijn:.

De scène speelt zich af in maart 1998 (wordt expliciet gezegd bij het begin van het radioprogramma met het oog op Potter, dat ze ’s avonds opzetten). Vlak na het programma (het is donker) worden ze opgepakt door de Bloedhonden en naar Villa Malfidus gebracht. Hier zegt Narcissa: Draco is thuis, want het is paasvakantie. Nu is de vroegst mogelijke datum voor Pasen 22 maart. Bij een dergelijke vroege Pasen valt de vakantie (althans in België) 2 weken na Pasen. De datum moet dus in de laatste week van maart liggen. Als ze ontsnappen uit Villa Malfidus en bij de Schelp komen, is het nog steeds donker (met een sterrenhemel). Harry graaft dan het graf voor Dobby. Hij gaat naar binnen, wast zich en dan begint de dag stilaan (“de prachtige zonsopgang”). Dan praat Harry even met Bill, en langer met Grijphaak. Daarna met Olivander, ook vrij lang. Het zal dan toch allicht al 20 à 30 minuten na zonsopgang zijn.

Probleemstelling: naar het einde van dit laatste gesprek vermeldt Rowling dat Harry in een flits de dorpskern van Zweinsveld zag, waar het nog donker was, omdat het zoveel verder naar het noorden lag. Klopt dit?

De geografie:

De Schelp is gelegen in Cornwall (het zuidwestelijke uitsteeksel van Engeland), aan de zee. Truro, de hoofdstad  in het centrum heeft als coördinaten 50°15’ NB 5°3’ WL

Zweinstein (en dus Zweinsveld) ligt in Noord-Schotland: bv. Inverness ligt op 57° 29’ NB 04° 13’WL:  neem nu dat Zweinstein nog iets noordelijker en westelijker ligt in de Highlands, dan kan het zowat 58° NB 5° WL zijn voor Zweinstein.

Verschil in breedtegraden tussen Zweinstein en de Schelp: tussen 7° en 8° ongeveer. In lengtegraden: vrijwel niets. In afstand: 800 - 900 km ongeveer. (1 breedtegraad is 40.000 km : 360° = 111,11 km. Dus 8 breedtegraden is 888 km).

Daglengte op 50° NB eind maart: zonsopgang om 06.00 u ongeveer.

http://users.skynet.be/kepler/ndaglen50.html

Op 60 ° NB zelfde datum: zonsopgang om 06.00 u: http://users.skynet.be/kepler/ndaglen60.html

Er is dus eigenlijk geen verschil in daglengte. Het uur van de zonsopgang is in deze periode quasi dezelfde voor de twee lokaties, meer bepaald zelfs voor alle lokaties op deze zelfde meridiaan van 5° WL. Dat moet ook wel, want de lente equinox is rond 21 maart. Dan staat de zon pal boven de evenaar, en zijn de dag- en nachtlengte gelijk voor alle punten op aarde.

Veel belangrijker is de lengtegraad, want de aarde draait van west naar oost, zodat de meer oostelijk gelegen streken eerst de zon krijgen, terwijl het in de westelijker streken op hetzelfde moment nog donker is (en vroeger op de klok). Maar de Schelp en Zweinstein liggen (vermoedelijk) elk ongeveer op 5° WL, dus dat kan het verschil niet maken.

Foutje van Rowling dan?

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lejah
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 03 april 2007
Quote Lejah Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 maart 2011 om 00:23

Ik heb hier nog nooit bij stil gestaan, laat staan over nagedacht. Maar toch kloppen er voor mijn gevoel een paar dingen niet in je redenatie. Waarom zou het in de dorpskern van Zweinsveld niet nog donker kunnen zijn? het zou best kunnen dat het naar het noorden toe in de praktijk donkerder is. Het kan er ook meer bewolkt zijn geweest. Ik vind bovendien dat het in een dorp of stad donkerder oogt dan aan een strand, want daar zie je het licht al van ver gloren wat het gewoon lichter maakt. Het licht van een zonsopgang draagt ver, dat zie je in een bebouwde (of beboste) omgeving niet.

Ook de data kloppen volgens mij niet. Bij ons (NL) is er helemaal geen vakantie met Pasen, alleen een vrije dag op Goede Vrijdag en een vrije dag op 2e Paasdag. Maar ik kan het mij moeilijk voorstellen dat een Paasvakantie in Belgie 2 weken na Pasen valt, maar okee. De Paasvakantie in Engeland is meestal 2 weken, een week voor en een week na Pasen. Dus volgens jou berekening zou het ook 15 maart geweest kunnen zijn.
<                                          
IP IP gelogd
Terug naar boven
XxHermionexX
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 13 januari 2011
Quote XxHermionexX Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 maart 2011 om 07:54
Quote van Amethyst

het kan misschien ook wel zijn dat de Zweinsteinexpres en deel van Zweinstein is, waardoor er ook in de Zweinsteinexpres wordt getoverd.
in 1 van de boeken (vraag me niet welke) staat dat ze genoten van de laatste uurtjes dat ze nog mochten toveren. en dat was in de z.expres. dus volgens mij mag je gewoon weer toveren vanaf het moment dat je in de trein stapt. het lijkt me wel dat het bij zweinstijn hoort.
Graag reactie's op mijn verhalen/tekeningen! XxX Have a nice day ♥
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 maart 2011 om 09:07
Quote van Lejah

Waarom zou het in de dorpskern van Zweinsveld niet nog donker kunnen zijn?

Omdat de zon daar al opgekomen is, op het moment dat dat bij de Schelp ook gebeurd is.

Quote van Lejah

het zou best kunnen dat het naar het noorden toe in de praktijk donkerder is. Het kan er ook meer bewolkt zijn geweest. Ik vind bovendien dat het in een dorp of stad donkerder oogt dan aan een strand, want daar zie je het licht al van ver gloren wat het gewoon lichter maakt. Het licht van een zonsopgang draagt ver, dat zie je in een bebouwde (of beboste) omgeving niet.
Dat doet er allemaal niet toe, aangezien de zon in Zweinsveld al opgekomen is, net als bij de Schelp. Rowling bedoelt met "donker" dat het nog nacht is, niet dat het wat bewolkt is of dat je tussen de huizen staat. Ze zegt er trouwens expliciet bij dat het nog donker is "omdat het veel noordelijker ligt", en het is nu net dat wat niet kan, althans toch niet in de periode einde maart - begin april. Het zou wél juist geweest zijn als het midden in de winter was geweest. Dan is de daglengte in Noordelijker streken inderdaad veel korter en komt de zon veel later op in het Noorden dan in het Zuiden.
Quote van Lejah

Ook de data kloppen volgens mij niet. Bij ons (NL) is er helemaal geen vakantie met Pasen, alleen een vrije dag op Goede Vrijdag en een vrije dag op 2e Paasdag. Maar ik kan het mij moeilijk voorstellen dat een Paasvakantie in Belgie 2 weken na Pasen valt, maar okee. De Paasvakantie in Engeland is meestal 2 weken, een week voor en een week na Pasen. Dus volgens jou berekening zou het ook 15 maart geweest kunnen zijn.
Zelfs als het 15 maart is, is het verschil in zonsopgang tussen 50° NB en 58° NB nog verwaarloosbaar. Trouwens dit jaar is de paasvakantie in Engeland twee weken vóór Pasen (dat op 24 april valt), dus dat het altijd één week voor en één week na Pasen zou zijn, lijkt me niet zo duidelijk.

Iets anders nu:

Er schiet mij net een leuke (mogelijke?) fout of eigenaardigheid te binnen, die een aantal maanden geleden als aparte topic in de Boeken verscheen, gepost door KrisPotter95, maar intussen al terug verdwenen is. 

Het ging hier over:
Boek 2: Percy zoent versteende Patricia?

Percy vertelt aan het ontbijt, de dag dat Harry, Ron en Smalhart zich naar de Geheime Kamer begeven (p.213, Ned. ed.): “Ginny kwam een paar dagen geleden toevallig een lokaal binnen waar ik – nou ja doet er ook niet toe -…”. Dit is op 29 mei 1993 (het is drie dagen voor hun eerste examen, dat op 1 juni moest plaatsvinden)

Op het einde van het boek legt Ginny uit dat ze Percy en Patricia had zien zoenen (p.254).

Maar Patricia werd versteend rond 8 à 10 mei 1993, de dag van Zwerkbalmatch Huf-Grif, die om 11.00 u had moeten beginnen, maar in extremis geschrapt werd, omdat Patricia en Hermelien versteend waren gevonden. Heeft Percy dan een versteende Patricia gezoend? Allicht niet.

Om het precieze tijdsverloop te reconstrueren, moeten we terugtellen:

- Op p 211 vertelt Anderling dat de examens beginnen op 1 juni.

- Ze vertelt dit precies 1 week tevoren: 25 mei dus.

- Dit is de dag na het avontuur van Harry en Ron met Aragog in het Verboden Bos: dat avontuur was dus op 24 mei.

- Op 24 mei was er ook Toverdrankenles, en deze was “twee weken” na het ontslag van Perkamentus als Schoolhoofd (p 199), wat dezelfde dag was als de verstening van Hermelien en Patricia. In het Engels is het iets minder specifiek: “about a fortnight”. 10 mei ongeveer dus.  De dagen van de week hebben echter ook hun belang.

dagen

Ma

Di

Woe

Do

Vrij

Zat

Zon

mei

1

2

3

4

5

6 mei zwerkbal en verstening

7

8

9

10

11

12

OFWEL 13 mei zwerkbal en verstening

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24 mei Aragog, toverdrankenles, vanaf hier 2 weken terugtellen voor verstening

25 mei aankondiging examens

26

27

28

Mei/juni

29 mei naar GK

30

31

1 juni start examens

OFWEL

dagen

Ma

Di

Woe

Do

Vrij

Zat

Zon

mei

1

2

3

4

5 mei zwerkbal en verstening

6

7

8

9

10

11

OFWEL 12 mei zwerkbal en verstening

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24 mei Aragog, Toverdrankenles,  vanaf hier 2 weken terugtellen voor verstening

25 mei aankondiging examens

26

27

Mei/juni

28

29 naar GK

30

31

1 juni start examens

Wat de weekdagen betreft: (NB. Rowling houdt geen rekening met de werkelijke weekdagen van de periode mei – juni 1993)

De eerste juni moet ofwel een donderdag (eerste tabel) ofwel een vrijdag (tweede tabel) zijn;

- het is zelf een werkdag (begin examens): zaterdag en zondag uitgesloten

- één dag  en één week terug is ook een werkdag  (Toverdrankenles + Aragog): maandag uitgesloten

- drie dagen terug is een werkdag (vertrek naar Geheime Kamer op weg naar Geschiedenis van de Toverkunst) dinsdag en woensdag uitgesloten.

De verstening moet op een zaterdag vallen (tegelijk met Zwerkbal) en vindt dus plaats :

- Op 5 mei als je voor “about a fortnight” méér dan 2 weken neemt, en uitgaat van 1 juni = vrijdag.

- Op 6 mei als je voor “about a fortnight” méér dan 2 weken neemt, en uitgaat van 1 juni = donderdag

-Op 12 mei als je voor “about a fortnight” minder dan 2 weken neemt en uitgaat van 1 juni = vrijdag.

- Op 13 mei als je voor “about a fortnight” minder dan 2 weken neemt, en uitgaat van 1 juni = donderdag.

Er verliepen dus minstens 16 dagen tussen het betrappen en de uitspraak van Percy. Dat is dus heel wat meer dan “een paar dagen”. In feite kan het nog langer zijn, gezien de kans relatief klein is dat die betrapping precies de dag van de verstening zelf was.

In het Engels zegt Percy (op 29 mei dus) dat Ginny hen betrapte “the other day”. Dat is een zeer weinig specifieke tijdsaanduiding, maar wijst idd. op iets recent (not long ago; recently). Drie weken (of wellicht nog meer) is toch ook nogal lang voor de uitdrukking “the other day”. Toch een fout van Rowling dan? Tenzij er hier een native English speaker is of iemand die zich daaraan gelijkwaardig acht, en die zijn/haar licht kan laten schijnen over de precieze betekenis van de uitdrukking "the other day".

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
johan
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 18 juli 2005
Quote johan Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 mei 2011 om 03:18
Als je een tovenaar verslaat in een duel dan kan je die stok wel gebruiken, maar hij zal niet optimaal voor je werken, de stok blijft trouw aan zijn oorspronkelijke eigenaar,hij blijft emotioneel verbonden aan zijn eigenaar  .
De elderwand of zegevlier kent geen emotionele binding met zijn eigenaar, hij schikt zich steeds naar de sterkste tovenaar.
10 pin bowling 4ever.
Dumbledore's man through and through
pottermore username : HollyQuest96-Gryffindor                       
IP IP gelogd
Terug naar boven
Death-Eater
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 03 augustus 2005
Quote Death-Eater Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 mei 2011 om 20:35
Je ontwapent iemand/verovert de stok/vermoordt iemand en dan kan je die persoon zijn stok beter (nog niet super) maar beter gebruiken dan wanneer je die stok toevallig vindt op weg naar de krantenwinkel. Dan kan je er niet echt weg mee (zie: Harry en de Bloedhondstok). De stok kan dus nog altijd gebruikt worden door de originele eigenaar en iets beter door de overwinnaar en amper door de toevallige tovenaar.

De Zegevlier werkt ook zo, maar versterkend door zijn kracht, dan is hij enkel en alleen van de overwinnaar. Ontwapen je de meester van de Zegevlier, vermoordt je de meester of weet ik veel wat dan ben jij en alleen jij de nieuwe meester en zal de stok niks tegen zijn meester kunnen doen als een andere iets probeert met de Zegevlier tegen de meester.

Maar een gewone toverstok zal zijn eigenaar kunnen vermoorden bijvoorbeeld door een tovenaar die hem ontwapende ofzo.
Mind if I slyther in?
IP IP gelogd
Terug naar boven
L_Malfoy
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 12 augustus 2007
Quote L_Malfoy Beantwoordbullet Geplaatst op: 19 mei 2011 om 19:37
Iets wat me opviel toen ik CoS teruglas: toen Perkamentus'hand gewond was door de vervloeking van het gruzielement, waarom heeft hij Felix er toen niet op laten huilen? Fenikstranen kunnen tenslotte alle verwondingen genezen.
http://dsmichaelfan.deviantart.com/
http://www.fanfiction.net/s/6511831/1/Harry_Potter_en_de_Wereld_vol_Duisternis
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum