Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: << Fouten van Rowling >> Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Schrijver Bericht
.:Kosmo:.
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 14 januari 2008
Online status: Offline
Quote .:Kosmo:. Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 augustus 2011 om 17:22
Dus: de veer schrijft de naam op vanaf de geboorte, het kind moet nog niets magisch vertoond hebben. Het identificeren van Snullen is dus een relatief makkelijke zaak, als ik het goed begrijp...
<
IP IP gelogd
Terug naar boven
Flubberwurm
Flubberwurm

Quote .:Kosmo:. Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 15:54
Nog iets wat ik ben tegen gekomen:

Op het einde van het 3de jaar lachen Ron en Harry om Hermeliens examenrooster. Op maandag bijvoorbeeld heeft ze Voorspellend Rekenen en Gedaanteverwisselingen allebei om 9u, en Oude Runen en Beweringen om 1u.

Nu maak ik er de bemerking bij dat dit compleet onlogisch is? Oude Runen en Voorspellend Rekenen zijn toch (samen met Dreuzelkunde, Verzorging van Fabeldieren en Waarzeggerij) gewoon keuzevakken vanaf het 3de jaar? Iedereen die dus voor een van deze vakken kiest moet al een Tijdverdrijver gebruiken om alle examens te kunnen meemaken?
<
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lupa
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 14 maart 2010
Quote Lupa Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 16:45
Misschien is het normaal niet mogelijk om oude Runen en Voorspellend Rekenen samen te kiezen. Net als dat je op sommige middelbare scholen niet Aardrijkskunde en Biologie kan kiezen bij een NT profiel. Of misschien is Hermelien wel de enige die die twee allebei heeft.
Voor Xenofilius nog een woord kon zeggen, duwde ze haar boeket in zijn handen en riep ze: "Oooo, kijk, een Snaterende Kraakbek!"
IP IP gelogd
Terug naar boven
Flubberwurm
Flubberwurm

Quote .:Kosmo:. Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 17:41
Maar ik stuur aan op de problemen Voorspellend Rekenen - Gedaanteverwisselingen en Bezweringen-Oude Runen... Gedaanteverwisselingen en Bezweringen zijn voor de goede orde verplichte vakken hé.
<
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator
Living under a paper moon

Lid geworden: 20 juni 2011
Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 18:37
*ik weet niet zeker of ik het helemaal snap*
Als ik het goed begrijp kan je dus helemaal geen Voorspellend Rekenen doen en geen Oude Runen, omdat die examens samenvallen met verplichte vakken?
Dat lijkt me heel onlogisch, want natuurlijk niet iedereen had net zoals Hermelien een Tijdverdrijver *als iedereen die Voorspellend Rekenen of Oude Runen had gekozen een Tijdverdrijver zou gebruiken denk ik dat het een beetje een chaos zo worden*
Ik denk dus dat het inderdaad een fout is :P
Maak ook eens een Valentijnskaart!
IP IP gelogd
Terug naar boven
johan
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 18 juli 2005
Quote johan Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 21:43
Als ik het goed begrepen heb zijn de verplichte lessen in het eerste jaar : Astronomie- Spreuken en bezweringen- VTZK- Kruidenkunde- Gesch van de toverkunst - Toverdranken- Gedaanteverwisseling - Vlieglessen. Tijdens de paasvakantie van het tweede jaar hebben ze de mogelijkheid van 2 keuzevakken uit een lijst van 5 er al dan niet bij te nemen : Oude runen- voorspellend rekenen- fabeldieren- Waarzeggerij- Dreuzelkunde.
Vermits keuzevakken niet verplicht zijn en ze afhankelijk zijn van wie welke vakken kiest. zal ook het uurrooster van deze vakken geen vaste omlijning hebben . Elke mogelijkheid blijft dus open.

10 pin bowling 4ever.
Dumbledore's man through and through
pottermore username : HollyQuest96-Gryffindor                       
IP IP gelogd
Terug naar boven
Flubberwurm
Flubberwurm

Quote .:Kosmo:. Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 23:16
Met andere woorden, je bedoelt dat bepaalde leerlingen een ander examenrooster hebben? 
<
IP IP gelogd
Terug naar boven
johan
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 18 juli 2005
Quote johan Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 september 2011 om 23:26
juist , ja , niet iedereen zal dezelfde optievakken kiezen
10 pin bowling 4ever.
Dumbledore's man through and through
pottermore username : HollyQuest96-Gryffindor                       
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 mei 2013 om 11:35

Hernemen van een post uit mei 2009, die ergens verloren is geraakt. Met dank aan Eva (Wicked), die de aanzet gaf.

De zwerkbalcompetitie in Boek 6

Quotes uit het boek:

De vier stellingen die Rowling geeft vóór het begin van de laatste wedstrijd Grif-Raaf zijn:

1. Als Grif wint met meer dan 300 punten verschil, zijn ze kampioen.

2. Als Grif wint met minder dan 300 punten zijn ze tweede, na Raaf.

3. Als Grif verliest met 100 punten, zijn ze derde, na Raaf en Huf.

4. Als Grif verliest met meer dan 100 punten, zijn ze laatste.

Nog een paar feiten uit Boek 6 op een rijtje:

G – Z:    G wint met “groot verschil”: na een half uur was het 60-0; nadien bleven ze maar scoren en bleef Ron alles pakken; dus vermoedelijke eindstand ongeveer 250 à 300 – 0 (zie ook opmerking * onderaan)

H – R:    ?

R – Z:    ?

G – H:   60 – 320

H – Z:    ?

G – R:    450 – 140

Gevolgtrekkingen uit deze quotes:

Raaf staat eerste; het heeft dus allicht gewonnen tegen Zwad en Huf, die dan elk al één verliesmatch hebben;

Zwad heeft ook al een tweede verliesmatch, tegen Grif.

Zwad staat laatste: zie stelling drie: als Grif verliest met minder dan 100 punten, zijn ze derde, Raaf is eerste en Huf tweede, dus Zwad moet dan vierde zijn. Het staat in de eindstand sowieso achter Huf, want de punten van Zwad en Huf kunnen niet meer veranderen in de laatste wedstrijd.

De match Huf- Zwad hoe is die geëindigd? Kan gelijkspel geweest zijn; of kan ook winst voor de ene of voor de andere geweest zijn. Ik ga er maar van uit dat Zwad won tegen Huf, dan hebben beide ploegen elk twee verliesmatchen en één winstmatch. Als Zwad ook nog verloor tegen Huf, hebben ze nul winstmatchen, en dan wordt het toch moeilijk om Grif als laatste te laten eindigen (zoals stelling vier zegt), gezien ze dan meer winstmatchen hebben dan Zwad, ongeacht het aantal gescoorde punten of het saldo.

Hoe wordt er geteld in de Zwerkbalcompetitie?

Het aantal gewonnen wedstrijden speelt wellicht een rol, zoals in elke competitie. Maar met slechts vier ploegen, die elk maar drie wedstrijden spelen, is de kans op een ex aequo in het aantal gewonnen wedstrijden wel heel groot. De stand moet dan bepaald worden met andere parameters. De meest gangbare zijn de gescoorde punten of het doelpuntensaldo.

Als er enkel naar het aantal gescoorde punten wordt gekeken, (zoals sterk gesuggereerd wordt door de standen in The Daily Prophet van 1998 en 1999, en zoals hp-lexicon beweert), dan hebben de stellingen drie en vier, verliezen met een marge van minder of meer dan 100, geen enkele zin. Dan is het voldoende voor Grif om flink wat te scoren, om voor Huf en Zwad te komen of te blijven; of ze nu winnen of verliezen tegen Raaf, met groot of met klein verschil, dat doet er voor hun plaats t.o.v. Huf en Zwad allemaal niet toe in deze hypothese.

Het moet dus om het doelsaldo gaan. Als Grif tegen Raaf moet winnen met 310 punten verschil om de cup te pakken, dan is het verschil in doelpuntensaldo tussen Grif en Raaf voor de laatste wedstrijd dus 600. Want in een onderling duel verandert het verschil in doelpuntensaldo per gescoord punt niet met tien, maar met twintig.

Voorbeeld: stel dat het doelpuntensaldo vóór de laatste wedstrijd als volgt is:

Raaf  + 500

Grif   - 100

Het verschil is dus 600.

Bij elk doelpunt gescoord door Grif gaan er tien punten af bij Raaf (van +500 naar +490), en komen er tien bij bij Grif (van -100 naar -90); het verschil in saldo tussen de twee ploegen verandert dus per doelpunt met 20 eenheden (van 600 naar 580; het verschil tussen +490 en -90 is inderdaad 580).

Verder in deze hypothese:

Stelling 3: als Grif verliest met – 100, hebben ze – 200, en zijn ze derde, dus Huf moet een saldo hebben van -190. Meer algemeen: Huf heeft voor de laatste match een doelpuntensaldo dat 90 lager ligt dan dat van Grif.

Stelling 4: als Grif verliest met > 100, hebben ze – 210 of lager, en staan ze laatst, dus Zwad moet een saldo hebben van -200. Of meer algemeen: Zwad heeft voor de laatste match een doelpuntensaldo dat 100 lager ligt dan dat van Grif.

Nu kunnen we het saldo van de verschillende ploegen berekenen:

Raaf = A

Grif = A – 600

Huf = A – 690

Zwad = A – 700

De som van de doelsaldo’s binnen één competitie moet altijd nul zijn, dus:

A + A – 600 + A – 690 + A - 700 = 0

4A = 600 + 690 + 700

4A = 1990

A =  497,5 dus ongeveer 500. (Zou normaal op een veelvoud van 10 moeten uitkomen, maar ja, Rowling en haar probleem met cijfers kennende…)

Dus doelpuntensaldo’s voor de laatste match:

R = + 497,5     of afgerond     + 500

G = - 102,5                            - 100

H = - 192,5                            - 190

Z = - 202,5                             - 200

En nu komt de telfout van Rowling: het doelpuntensaldo van Grif  is – 100 vóór de laatste wedstrijd. Ze verloren tegen Huf met -260; dus hun saldo in de eerste match tegen Zwad moet + 160 geweest zijn; dat kan eigenlijk niet, want in deze eerste match stonden ze na een half uur al 60 - 0 voor, nadien scoorden ze nog en toen pakte Harry ook nog de Snaai. Dan moeten we dus veronderstellen dat Zwad toch nog een heel aantal tegendoelpunten maakte, hoewel daar in de tekst geen melding van wordt gemaakt. In feite zou het dus iets van Grif 100 – Zwad 90 moeten geweest zijn op het moment dat Harry de Snaai pakte. Dit klopt helemaal niet met de tekst, die een grote overwinning van Grif beschrijft, en een absolute gloriedag voor Ron.

In dit verband verwijs ik nog naar een essay op HP-Lexicon, waarin precies dezelfde analyse wordt gemaakt (An Almanac of Quidditch at Hogwarts, subgroep Hogwarts Quidditch Results by Season door Philip Legge). Ik dacht al langer: het kan toch niet dat nooit iemand deze berekening gemaakt heeft.

In grote lijnen is de conclusie van Philip Legge in zijn essay dezelfde als de mijne. Hij komt wel op een ander doelpuntensaldo uit dan ik, omdat hij er voor de match Grif- Zwad van uit gaat dat die geëindigd is op 250 – 0.  Hoe hij daaraan komt: zie onderaan *. Daardoor neemt hij het voor hem vaststaande doelsaldo van Grif, nl. +250 – 260 = -10 als uitgangspunt om de doelsaldo’s van de drie andere ploegen te berekenen. Ik nam daarentegen als uitgangspunt het feit dat de som van de doelsaldo’s van alle ploegen op elk moment binnen één competitie steeds nul moet zijn. Maar goed, uiteindelijk doet dat er niet toe, aangezien de eindstanden van Grif – Zwad onverenigbaar zijn met de vier stellingen/hypothesen die Rowling vermeldt vóór de laatste match. En tot dat besluit komt ook Legge.

*Het was idd zo dat op een bepaald moment de stand 60 – 0 was voor Grif; dan wordt er gezegd: “It seemed as though Gryffindor could do no wrong. Again and again they scored, and again and again, at the other end of the pitch, Ron saved goals with apparent ease.” Daardoor denkt Legge dat er na de 6 eerste doelpunten nog precies 4 werden bijgescoord, terwijl Ron geen enkel tegendoelpunt kreeg. Toen pakte Harry de Snaai, en de stand is dus logischerwijs 250 – 0. Zeer verdedigbaar. Ik was er van uit gegaan dat de frase again and again, meer wees op een niet precies bepaald, maar alleszins groot aantal. In feite denk ik dat de eerste "again and again" slaat op het scoren van Grif, en de tweede "again and again" op de saves van Ron. Wiebe Buddingh, de vertaler vat het ook zo op: in vertaling luidt het: "Ze scoorden keer op keer, en aan de andere kant van het veld stopte Ron de ene bal na de andere." Ik zou dus een nog groter verschil in de eindstand Grif – Zwad verwacht hebben, 300 – 0 of zoiets.

Poging deze verschillende hypothesen in een tabelletje te gieten:

Stand vóór de laatste wedstrijd

Rang

Gespeeld

Winst

Verlies

saldo

1. Raaf

2

2

0

+497,5

2. Grif

2

1

1

-102,5

3. Huf

3

1

2

-192,5

4. Zwad

3

1

2

-202,5

Eindstand Hypothese/Stelling 1         R – G eindigt op 140-450 (zoals in het boek)

Rang

Gespeeld

Winst

Verlies

saldo

1. Grif

3

2

1

+207,5

2. Raaf

3

2

1

+187,5

3. Huf

3

1

2

-192,5

4. Zwad

3

1

2

-202,5

Eindstand Hypothese/stelling 2          R – G eindigt bv op 100 – 200: winst voor Grif met minder dan 300 punten verschil

Rang

Gespeeld

Winst

Verlies

saldo

1. Raaf

3

2

1

+397,5

2. Grif

3

2

1

-2,5

3. Huf

3

1

2

-192,5

4. Zwad

3

1

2

-202,5

Eindstand Hypothese/Stelling 3         R – G eindigt bv op 200 – 100: Grif verliest met 100 punten

Rang

Gespeeld

Winst

Verlies

saldo

1. Raaf

3

3

0

+597,5

2. Huf

3

1

2

-192,5

3. Grif

3

1

2

- 202,5

4. Zwad

3

1

2

-202,5

G staat dan ex aequo met Z, maar wordt derde gezet, misschien omdat ze het onderlinge duel gewonnen hebben?

Eindstand Hypothese/Stelling 4         R – G eindigt bv. op 250 – 50: Grif verliest met meer dan 100 punten

Rang

Gespeeld

Winst

Verlies

saldo

1. Raaf

3

3

0

+697,5

2. Huf

3

1

2

-192,5

3. Zwad

3

1

2

-202,5

4. Grif

3

1

2

-302,5

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Potion
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 09 juli 2013
Quote Potion Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 juli 2013 om 01:35
goedenavond internet,

Zo net chapter 2: "The Scar" uit "Harry Potter and the Goblet of Fire" gelezen, in dit hoofdstuk schrijft Harry een brief aan Sirius waarin wordt vermeld dat Dudley zijn PlayStation 1 uit het raam heeft gegooid.

Ik zat zo te denken, als Harry in 1991 naar Hogwarts ging zou dit hoofdstuk zich in 1994 afspelen. De PlayStation 1 werd echter pas in 1995 in Europa verkocht.

Dus of Vernon moet er een uit Japan hebben gehaald of er staat een klein mieren****d foutje in dit boek :D

Misschien is dit al lang bekend, zoniet veel plezier ermee.
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 9 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum