Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 12
Schrijver Bericht
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Online status: Online
Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 februari 2018 om 17:57
Oh, en dat zie ik nu dus. Niet gekeken, niet opgenomen. :( Maar goed, we hadden The Silkworm ook al gemist omdat onze digicorder dat blijkbaar als twee aparte series beschouwde. Dus eerst maar die eens inhalen.
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Online status: Offline
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 maart 2018 om 16:07
Gisteravond opgenomen eerste aflevering bekeken. De sfeer was onmiddellijk helemaal terug. Alleen komt de actie en de intrige een beetje traag op gang. Nu vind ik dat niet erg, want in het boek was het ook al zo, en er ligt behoorlijk wat nadruk op de perikelen van Robin en Matt. Ik blijf intussen 100% genieten van de presence en het acteren van Tom Burke en Holliday Granger. Ik kan me echt geen betere casting voorstellen. Politieman Wardle en Shanker vind ik ook heel goed. Het enige wat me opviel, was de afwezigheid van Strike zijn girlfriend (weet haar naam allang niet meer). Ze was ook niet zo belangrijk, en je moet ergens schrappen als scenarist. Hoewel ik met volle teugen geniet, vind ik dit derde luik (voorlopig) net ietsje minder dan the Cuckoo's Calling of The Silkworm.
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 maart 2018 om 20:14
Quote van Chlidonias

Het enige wat me opviel, was de afwezigheid van Strike zijn girlfriend (weet haar naam allang niet meer).

De tweede aflevering verklaart het, hij heeft er gewoon doorheen geslapen Tongue

Ik vond deze serie net toffer dan The Silkworm, omdat je de personages al beter kent en er ook veel met hen gebeurt. Het gaat niet meer enkel om het vatten van de dader, maar ook over hun persoonlijk leven en het oppakken van andere slechte mensen. En het gaf meer achtergrond over Strikes verleden. Maar dat is net het toffe aan de serie, ze kunnen hoofdstukken uit het standpunt van de dader gewoon schrappen. Hij komt uiteindelijk niet zo vaak in beeld (en vermomd de helft van de tijd) en dat is niet eens erg :p

Het enige dat me tegen steekt... zo lang wachten nu! We hebben nog niet eens een releasedatum voor Lethal White en dan moeten ze nog beginnen met de verfilming Cry

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juli 2018 om 15:20
Lethal White op 18 september! Bedankt voor het berichtje op de hoofdsite Karen!
Interessante info trouwens: Robin is ineens partner. Ik dacht dat ze ruzie hadden op het einde van het vorige boek. Of heb ik iets gemist?
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 november 2018 om 16:51
Zo, ik heb Lethal White al een paar dagen uit, en vandaag heb ik nog eens een samenvatting gelezen op de Engelstalige Wikipedia, die ik trouwens heel goed vond. Het vat alles nog eens samen en focust op de essentie, want dit was toch wel een erg dik boek met veel details. Telkens als er iets vernoemd werd dat duidelijk niet zomaar vernoemd werd (zoals het briefje dat Robin vond, het zwaard, de deur, de paardenkleuren...), wist ik dat ik moest opletten, maar na een tijdje kon ik - net als Robin - niets meer aan elkaar linken. Ik heb op een rustig tempo gelezen (elke avond één of twee hoofdstukken), maar de laatste 100 pagina's heb ik in één ruk uitgelezen.

Ik vond het van in het begin heel erg duidelijk dat het huwelijk van Robin en Matthew niet zou blijven duren. Vooral bij het hoofdstuk in de Land Rover waarbij Robin eindelijk begint te huilen en Strike een arm om haar heen legt, had ik zoiets van: 'Yes! Finally.' Ik zat me soms ook af te vragen of Rowling ervaringen uit haar eerste huwelijk in dat huwelijk van Robin en Matthew had gestoken, maar dat gaan we (terecht) natuurlijk nooit weten.

Ze hebben duidelijk een chemie, Robin en Strike (in de serie ook). Maar waar gaat dit heen? De mooie Robin en de oudere, zwaardere Strike die als powercouple een agentschap in Londen uitbaten en zelf nooit gewond raken? JK Rowling schrijft geen sprookjes, dus... ik weet het niet. Maar ik ben wel benieuwd ^^

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 november 2018 om 21:42
Quote van Karen

Ik zat me soms ook af te vragen of Rowling ervaringen uit haar eerste huwelijk in dat huwelijk van Robin en Matthew had gestoken

Vast wel, maar ze kan hoe dan ook menselijke relaties en persoonlijkheden uitstekend observeren en beschrijven.
Het valt me op dat in de reeks de focus stilaan meer lijkt op te schuiven in de richting van de menselijke relaties, Robin-Matthew, Robin-Strike, Strike-Lorelei, Strike-Charlotte eerder dan naar de intriges en de misdaden zelf.
We zijn al ongeveer halfweg het boek als de eigenlijke moord eraan komt. De eerste paar honderd bladzijden gaan eerlijk gezegd behoorlijk traag vooruit. Niet dat het vervelend wordt, dat heb ik in een boek van Rowling nog niet meegemaakt.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 11 november 2018 om 23:50
SPOILERS!!

Laat ik maar beginnen met de onvermijdelijke loftuitingen: dit is weer een heerlijk mengsel van ingenieus denkwerk,hard geploeter en relationele intriges, Rowling waardig.

Bij een eerste lezing laat ik mij altijd gewoon meeslepen door het verhaal.
Maar een tweede lezing geeft je de gelegenheid veel meer op de details te letten. En zoals altijd bij Rowling, bulkt het boek weer van gedetailleerde verwijzingen, naar plaatsen of gebouwen of andere dingen. Ook af en toe weer grappige tussendoortjes. Daar hou ik zo van.

“Blame sea-borne bacteria”: de opmerking van Vanessa op de housewarming party over het feit dat Robin en Matt huren en niet opnieuw gekocht hebben bij de verhuis.
Of de vraag van Barclay om de aanschaf van wiet voor Jimmy als onkosten te kunnen declareren. Antwoord van Strike: “We zullen het bij ‘allerlei’ zetten.”
Of de uitlating van een van Strikes vrienden, toen hij zijn verloving met Charlotte had aangekondigd: “Smart move. Shame to waste all that combat training. Still, slightly higher risk of getting killed, mate.”

De geografie is weer erg verzorgd.
Eén ding waarvan de zin mij in eerste instantie niet duidelijk was, is de beschrijving van de muur in Deptford met de opening, geflankeerd door twee pilaren met bovenop telkens een stenen doodshoofd met beenderen, als van een piratenschip. Daarachter was dan een kerk, omgeven door een kerkhof met rozen. Komt dat nog ergens terug later in het boek? Robin was daar op uitgekomen toen ze haar therapie in de Villiers Trust Clinic had stopgezet. Ze gaat daar dan wat zitten bellen met Strike en wat zitten mijmeren over haar honeymoon. Uiteindelijk kwam ik erop uit dat de schedels en St Nicholas church echt bestaan, in Deptford Green. Zie links onderaan. Ik snap niet zo best wat die gedetailleerde beschrijving daar staat te doen. Is dit misschien enkel wat sfeerschepping? Of laten zien hoe goed geresearched en realistisch alles is? Net als The White Swan in Deptford, het Well Community Center in East Ham, de Cheyne Walk Brasserie in Chelsea, en de 18de eeuwse huizen in Albury Street, die ook allemaal echt bestaan.

En dan de paarden, wit en andere:
Uiteraard Lethal White Syndrome,
The White Horse of Uffington.
The White Horse of Hanover, op de dasspeld van het regiment van Chiswell.
Tussendoor natuurlijk een heleboel vermeldingen van paarden in alle kleuren en combinaties (ik ken daar niks van, Karen als amazone wel natuurlijk).

En dan de zwanen:
In hoofdstuk 3, wanneer Robin van de Villiers Trust Clinic komt, is er aan het einde een verwijzing naar the White Swan pub, waar Robin blijkbaar de hele week gepasseerd was, en die haar deed denken aan haar rampzalige trouwdag.
En de allerlaatste zin van het boek gaat over een beautiful mansion met op de deur twee zwanen gegraveerd. De epiloog eindigt dus met twee zwanen en de proloog begint er mee bij de fotoshoot van het huwelijk van Robin en Matthew. Betekent dit dat dat huwelijk een nieuwe start gaat nemen in het volgende boek? Of is er een ander huwelijk in de maak voor Robin? Ik zou ze toch niet aanraden met Strike in zee te gaan. De jongen heeft op dit moment toch duidelijk een bindingsangst, vind ik…
schedels:
St. Nicholas's Church
IP IP gelogd
Terug naar boven
Avana
Zwadderich
Zwadderich
Yes, I am a H/D-shipping fairy.

Lid geworden: 30 december 2006
Online status: Online
Quote Avana Beantwoordbullet Geplaatst op: 15 maart 2019 om 19:42
Ik heb vandaag Lethal White uitgelezen. Afgelopen kerst gekocht en deze week eindelijk in begonnen.
Was even inkomen aangezien Career of Evil zo erg weggezakt was uit m'n geheugen dat met name de proloog me heel erg verwarde :')
Ik heb me ook heerlijk laten meeslepen en elk vrij moment zitten lezen. Een geweldig boek weer, geniaal plot, prachtig geschreven.

Net als Karen vraag ik me ook wel af hoe die relatie van Strike en Robin gaat ontwikkelen, zeker aangezien JKR nog tien delen zegt te willen schrijven.

Aangezien ik vorige jaar naar de Cotswolds ben geweest en een stukje van de White Horse Trail in Wiltshire heb gezien, vond ik het extra leuk, toen ik de verwijzingen naar de witte paarden tegenkwam :)

Over de tv-serie: ook al was ik op de hoogte, ik heb hem alsnog gemist, maar ik ontdekte net dat de DVD (3 discs) met alle vijf de afleveringen - en met Nederlandse ondertiteling ^^ - voor 25 euro te koop is, dus binnenkort hoop ik te kunnen kijken.

Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in WW ho 48: De Verspilling van Jean Excellente.
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 12
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum