Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Schrijver Bericht
Saskiaatje
Dreuzel
Dreuzel
Just be patient.

Lid geworden: 02 juli 2004
Online status: Offline
Quote Saskiaatje Beantwoordbullet Geplaatst op: 19 juli 2013 om 22:01
En voor de liefhebbers de proloog en hoofdstuk 1:
At the end of the rainbow, with gold in our hands
Achter de Regenboog
IP IP gelogd
Terug naar boven
kristof
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 19 september 2012
Quote kristof Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 juli 2013 om 12:50
ik heb nu het boek toegestuurd gekregen en ga beginnen lezen, maar nu vraag ik me af of ik de eerste uitgave heb, er staat alleen dat het de derde druk is,mocht het de 2de uitgve zijn zou het er ook opstaan hé.

IP IP gelogd
Terug naar boven
Nemaya
Ravenklauw
Ravenklauw
Hogwarts will always welcome you home

Lid geworden: 05 juli 2003
Quote Nemaya Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 juli 2013 om 15:41
Ik heb hem uit (gisteren hele dag gelezen) en hij is geweldig! Ik ga niet spoileren, want daar heb ik een hekel aan, maar het is zeker een aanrader!
"Motivation gets you through the day, but inspiration lasts a lifetime." - Nick Vujicic
Pottermore: WildCastle69 - Hufflepuff
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 25 juli 2013 om 21:10

In de Standaard Cultuur stond er vandaag een volledige pagina over the Cuckoo’s Calling.

Maar toen ik ze begon te lezen, bleek het niets anders dan een vertaling en bewerking van de FAQs op de website van Robert Galbraith. ’t Is komkommertijd voor de journalisten zeker.

Dan is het verhaal over de ontmaskering van Rowling eigenlijk leuker:

Eerst claimde de Sunday Times dat hun verdenking ontstond toen bleek hoe matuur de stijl van Galbraith was voor een debutant, maar dat is flauwekul. Dat zou betekenen dat alle debutanten per definitie een schabouwelijke stijl hebben, een halfwas plot, en er in het algemeen een knoeiboel van maken. Nee, vermoedelijk zei de Sunday Times dit om hun werkelijke bron te beschermen.

Het begon bij een advocaat van het kantoor Russells Sollicitors, genaamd Chris Gossage. (Hoeveel milliseconden heeft een tabloid nodig om daar Chris Gossip van te maken?) Die was op de hoogte van het pseudoniem en vertelde dat op zeker moment tegen de beste vriendin van zijn vrouw. (Ik wed dat hij haar probeerde te versieren).

Die vriendin heette Judith nog iets. Toen een journalist/recensent van de Sunday Times op Twitter zei dat ze the Cuckoo’s Calling zo’n goed boek vond, antwoordde die Judith: “Ik weet wie de schrijfster is, dat is J.K. Rowling.” Daarop vroeg de journaliste: “Ben je zeker?” Waarna die Judith haar berichten en account onmiddellijk verwijderde.

Hierdoor werd de journaliste duidelijk gealarmeerd. Ze stelde vast dat de agent van Galbraith en Rowling dezelfde was, en dat de uitgever en de redacteur van the Casual Vacancy en van the Cuckoo’s Calling ook dezelfde waren, en ging er verder mee aan de slag. Ze schakelde een professor taalkunde in, die een computerprogramma losliet op de tekst van the Cuckoo’s Calling, RvdD en the Casual Vacancy, en deze boeken vergeleek met drie andere bekende Britse thrillerschrijvers. De uitkomst was dat er een grote kans was, dat the Cuckoo's Calling door dezelfde persoon geschreven was als the Casual Vacancy en HP. Een redacteur van de Sunday Times confronteerde dan Rowling en haar uitgever Little, Brown met de bevindingen, en toen besloten die blijkbaar om het toe te geven.

Nu zit Rowling te beweren dat ze draconische maatregelen had genomen om het geheim te bewaren, maar dat lijkt me toch wat overdreven. Ze heeft geen andere agent gezocht (Neil Blair), en kwam uiteindelijk toch weer terecht bij haar zelfde uitgever (publisher: Little, Brown) en redacteur (editor: David Shelley, die een hoge functie heeft bij Little, Brown), hoewel het manuscript wel aangeboden lijkt te zijn aan andere uitgevers. 

Wat haar agent Neil Blair betreft: diens literair agentschap is pas in 2011 ontstaan toen hij wegtrok bij Christopher Little en in één moeite J.K. Rowling meenam als klant (zijn eerste klant wellicht). Verder heeft de Blair partnership welgeteld 19 auteurs in portefeuille, waaronder twee topvoetballers (Frank Lampard en Louis Saha), een paar jonge striptekenaars, een filmscriptschrijver, een fotomodel, een professor in de psychologie, een paar kinderauteurs enz., maar geen enkele detective- of thrillerschrijver. Alle auteurs staan mooi met hun foto op zijn website, behalve... Robert Galbraith. Welke debutant wil nu niet met zijn foto op het internet prijken? Dat was toch een duidelijke hint naar het feit dat het om een ervaren schrijver ging, en dan was Rowling binnen het kleine stalletje van Neil Blair eerste keus.
En dan is er nog de zaak van de Nederlandse vertaling. De tekst schijnt in tempore non suspecto “exclusief” aangeboden te zijn door de agent van Rowling aan dezelfde uitgever (Meulenhoff) die ook the Casual Vacancy uitbracht in vertaling, en die nu dus de rechten op the Cuckoo's Calling voor een prikje kon verwerven. Ook hier dus niet zozeer een poging tot misleiding, maar weer een clou naar Rowling.

En ik blijf me dus afvragen: wat zou er gebeurd zijn als een andere uitgever bereid gevonden was het boek uit te geven? (Bv. Kate Mills van Orion, de enige die openlijk toegaf dat ze het manuscript geweigerd had). Dan kon Little Brown op zijn kin kloppen en liepen ze een potentiële miljoenenverkoop mis.

En dat terwijl Rowling op de site van Robert Galbraith zegt dat ”both my agent and my publisher were completely supportive of my desire to fly under the radar.” Completely supportive ja dag. Die zaten met zwetende handjes te wachten tot het pseudoniem uitkwam om hun jaarresultaten met x aantal miljoenen op te poetsen.

Dus dan is mijn vraag: op welk moment is haar publisher Little, Brown door haar op de hoogte gebracht van het pseudoniem?

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Avana
Zwadderich
Zwadderich
Yes, I am a H/D-shipping fairy.

Lid geworden: 30 december 2006
Quote Avana Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 juli 2013 om 14:38
Ik heb hem inmiddels ook, en hoewel het Engels iets lastiger voor me is dan ik van andere boekenreeksen gewend ben, kan ik het nu - bij ho 3 - al bijna niet meer wegleggen. Interessant plot, erg leuke, goed uitgewerkte personages zoals gewoonlijk en meer mijn genre dan Een Goede Raad was.
Ben dus erg blij dat erg meerdere boeken over de hoofdpersoon gepland zijn ;)

Interessante feiten, Chlidonias xD

Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in WW ho 48: De Verspilling van Jean Excellente.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 juli 2013 om 20:33
De boekwinkels zijn allemaal bijgebeend hier, zowel de Standaard Boekhandel, FNAC als Club hebben The Cuckoo's Calling ^^

En nu moet ik nog wachten tot mama het boek gelezen heeft xD
Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Polyjuice_P
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 02 november 2010
Quote Polyjuice_P Beantwoordbullet Geplaatst op: 31 juli 2013 om 20:18
Ik wilde hem in London kopen, omdat de boeken daar toch ietsjes goedkoper zijn, maar heb hem vandaag in Brussel gekocht
IP IP gelogd
Terug naar boven
Avana
Zwadderich
Zwadderich
Yes, I am a H/D-shipping fairy.

Lid geworden: 30 december 2006
Quote Avana Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 10:19
De Nederlandse omslag van Koekoeksjong van Robert Galbraith / J.K. Rowling.
Wat vinden jullie ervan? xD

De Nederlandse editie verschijnt 15 oktober en is al op diverse websites te reserveren.

Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in WW ho 48: De Verspilling van Jean Excellente.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Timsel
Moderator
Moderator
Aartsvijand van het Spammelding

Lid geworden: 08 november 2007
Online status: Online
Quote Timsel Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 10:24
Ziet er opzich wel nice uit... Maar die titel! xD Nederlands hea :') Ik vind het wel goed dat Rowlings naam er niet opstaat ^^
La scimmia nuda balla
IP IP gelogd
Terug naar boven
Sgirl
Ravenklauw
Ravenklauw

Lid geworden: 16 maart 2007
Quote Sgirl Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 12:58
Ik vind het net een mooie, sterke titel. En de kaft spreekt mij ook best aan, al ga ik toch echt enkel de Engelse versie kopen.
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum