Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Schrijver Bericht
Kim
Griffoendor
Griffoendor
Live, love, laugh!

Lid geworden: 24 juli 2004
Online status: Offline
Quote Kim Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 13:22
Ik vind dat dus echt niet klinken in het NL :p :p
Maar goed dat was met Casual Vacancy niet anders eig :p

Ik kon het niet laten, ik heb hem besteld. In de loop van voglende week zou ik het ontvangen.

Ik ben eens benieuwd :p
-1
May the odds be ever in your favor!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Elijah.
Zwadderich
Zwadderich
Avana's Draco

Lid geworden: 22 november 2009
Quote Elijah. Beantwoordbullet Geplaatst op: 04 augustus 2013 om 23:03
Het klinkt vreemd als titel in het Nederlands. Nu ken ik het verhaal nog niet, maar als ik het goed vertaal, dan zou het toch 'De roep van de koekoek' moeten zijn (?) en persoonlijk vind ik dat ook leuker klinken.

Maar ik ga hem in het Engels lezen, dus never mind xD
“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.”
IP IP gelogd
Terug naar boven
Paloma
Huffelpuf
Huffelpuf
Love is all around <3

Lid geworden: 01 augustus 2007
Quote Paloma Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 augustus 2013 om 00:11
Hmm, ik heb het boek in het Engels, maar wel met die kaft. ^^

Titels worden wel vaker aangepast in een andere taal, ik vind het niet zo erg, al klinkt The Cuckoo's Calling wel mysterieuzer. :)
IP IP gelogd
Terug naar boven
Saskiaatje
Dreuzel
Dreuzel
Just be patient.

Lid geworden: 02 juli 2004
Quote Saskiaatje Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 augustus 2013 om 16:46
Ik vond hem briljant. Echt al die clues. Mijn hemel. Ik moet het nog een keer lezen (maar eerst issie gejat door mn broertje).
At the end of the rainbow, with gold in our hands
Achter de Regenboog
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 september 2013 om 13:53

Ik heb hem ook eindelijk kunnen kopen en lezen. Een genot. Echt de betere detective, zoals hij in mijn ogen hoort te zijn. Heel klassiek, eigenlijk. Rowling wijkt niet af van de platgetreden paden, maar dat hoeft ook niet, want die hebben hun waarde bewezen. Geen nutteloze actie en filmische achtervolgingen en halsbrekende toeren. De nadruk op zoekwerk, met vooral interviews van getuigen of kennissen of familie van het slachtoffer. En al die mensen worden in detail opgevoerd, van de inrichting van hun woonkamer, hun kleding, hun manier van praten tot hun karakter. Hoe Cormoran Strike, de detective, tot al die mensen kan doordringen, is soms wel wat bij zijn haar getrokken, en hoe hij aan het politiedossier komt, is er ver over, maar OK, dat vergeef je Rowling (excuus Galbraith) graag.

Ook ik wil het boek zeker een tweede keer lezen, om al de clues te herkennen op het moment dat ze zich voordoen.

En de verhouding tussen Strike en zijn secretaresse Robin is bepaald vertederend, en tegelijk een beetje grappig.

Een leuke hint van Rowling vond ik dit: bij de laatste showdown zegt de verdachte in volle ontkenning van de beschuldigingen: “Ridiculous. You ought to give up detecting and try fantasy writing, Strike.” Tongue

Nog iets wat mij een flits van herkenning bezorgde: wanneer Rochelle, een arm zwart meisje uit de allerlaagste klassen, een songtekst begint te rappen. Remember Krystal in the Casual Vacancy.

Over de titel: daar zit meer in dan je op het eerste gezicht zou denken. Het gaat wel degelijk over een koekoeksjong, een geadopteerd kind, maar "calling" (telefoneren) speelt ook een belangrijke rol. En dan is er nog de verwijzing naar het gedicht "A Dirge" (klaagzang, lijkzang) van Christina Rossetti, 1830-1894, las ik ergens. Dat kun je in vertaling allemaal niet weergeven natuurlijk, maar de vertaler heeft toch één element bewaard, dus eigenlijk vind ik die Nederlandse titel nog zo slecht niet.
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 11 september 2013 om 10:55
Ik zit ongeveer op één derde, dus zoveel is er nog niet gebeurd. Maar toch heb ik nu al het gevoel dat ik weet wie Lula vermoord heeft xD Teveel naar Witse gekeken of zo.

Spoilers: Degene waarvan je het het minst verwacht en die toch al van in het begin in het verhaal voorkomt: John dus. Ik hoop dat ik het mis heb :P

En nu ga ik braaf verder lezen en pas een mening proberen vormen wanneer het boek uit is ^^
Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lumos
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 15 juli 2009
Quote Lumos Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 september 2013 om 12:54
Ik ben wel nieuwsgierig naar het boek.
Ik ben normaal niet zo'n fan van detective's
Maar lees er veel goeds over, dus wie weet.
Het is toch de schrijfstijl van Rowling, en die vind ik erg fijn om te lezen.

Pottermore: PatronusLeviosa182

WEBSHOP:
www.elfenster.weebly.com
IP IP gelogd
Terug naar boven
Kim
Griffoendor
Griffoendor
Live, love, laugh!

Lid geworden: 24 juli 2004
Quote Kim Beantwoordbullet Geplaatst op: 23 september 2013 om 18:14
Zo ik heb het uit. Onverwacht einde. Of nou ja ik had het toch bij het verkeerde eind (ik zat wel in de goede richting).

Ik vond het echt een goed boek alleen misschien een beetje traag soms. Vooral in het midden. Maar het houd je wel vast en je wordt echt in het leven van de personages getrokken en dat vind ik wel leuk.
-1
May the odds be ever in your favor!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 oktober 2013 om 19:28
Ik heb het boek vandaag uitgelezen ^^

Ik heb het best wel kritisch gelezen, ik ergerde me vaak aan het feit dat Strike of Robin "iets" wisten en dat je als lezer totaal niet wist waarover het ging. Alles moest uitgelegd worden in het allerlaatste hoofdstuk. Misschien ben ik toch niet zo'n detectivepersoon of zo... xD Wat ik wel leuk vond, was de "affaire" met Ciara, die een beetje onverwachts kwam, maar toch ook wel logisch leek gezien zijn miserie met Charlotte. En in The Casual Vacancy was alles wat ook maar iets met seks te maken had zo verschrikkelijk omschreven, dat dit een verademing was :P

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 07 oktober 2013 om 22:39
Quote van Karen

Ik heb het best wel kritisch gelezen, ik ergerde me vaak aan het feit dat Strike of Robin "iets" wisten en dat je als lezer totaal niet wist waarover het ging. Alles moest uitgelegd worden in het allerlaatste hoofdstuk. Misschien ben ik toch niet zo'n detectivepersoon of zo... xD
Haha Karen, je bent net veel teveel zelf detective. Smile Je voelt je bedrogen als de schrijver iets achterhoudt.

Ik lees graag en veel detectives en ik weet nooit wie de moordenaar is tijdens het lezen. Ik wil er ook niet naar raden, want dat verpest het hele boek voor mij. Ik wil gewoon meegesleept worden door het verhaal, en de hoofdpersonen op de voet volgen, zonder in hun plaats te moeten nadenken. En op het einde moeten ze me maar vertellen hoe het allemaal in mekaar zat. En dat is nu net wat ik zo goed vond aan the Cuckoo's Calling.

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum