Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Schrijver Bericht
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Online status: Offline
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 juli 2014 om 15:49

The Silkworm  (SPOILERS!)

Ik heb ‘m ook uit. Na de modewereld uit de Cuckoo’s Calling is nu de literaire wereld van schrijvers, agenten en uitgevers aan de beurt. Hier is Rowling/Galbraith ook weer heel goed in thuis. Het stramien is hetzelfde als bij de Cuckoo’s Calling:  Strike moet proberen de waarheid over een verdwijning aan het licht te brengen, en hij doet dat weer vooral door interviews met heel wat personages die van dichtbij of ver met het slachtoffer te maken hadden.

Halfweg zakt het verhaal toch nogal serieus in mekaar. Nu kan dat ook de toestand van Strike reflecteren, die een beetje op een zijspoor gezet wordt door de politie, en tegelijk veel last heeft met zijn onderbeenprothese. In dit verband moest ik ook terugdenken aan de hoofdstukken over de zwerftocht met de tent van Harry en Hermelien in HP 7: ook hier wordt de verveling en de uitzichtloosheid overgebracht op de lezer.

Heel erge SPOILERS

Ik blijf ook een beetje op mijn honger zitten voor wat de anatomische kant betreft. De moord heeft een erg gruwelijke kant, maar als je als schrijver daarvoor gaat, dan moet je ook all the way gaan, vind ik. En dan zijn er heel wat pertinente anatomische details die onvermeld blijven. Bv. Was de buikholte helemaal leeggemaakt, of waren enkel de meest voor de hand liggende organen verwijderd (de darmen dus). Vermoedelijk dit laatste, want op zeker moment is er sprake van "intestines and stomach". Wat dan met de lever? Die moet ook weg geweest zijn, anders kun je nooit de indruk van een "leeg karkas" krijgen. Een lever vult normaal je complete bovenbuik op. De borstholte moet eveneens leeg geweest zijn, want anders heeft het geen zin een snede te maken van keel tot bekken, maar dat kan alleen als je over een (serieuze) kniptang beschikt om de ribben door te halen. Daar wordt niets over vermeld, integendeel, Strike vraagt alleen aan Anstis: "No sign of the knife?" Ook niets over hart en longen. Dit is nochtans belangrijk om in te kunnen schatten of de moordenaar anatomische kennis en snij-ervaring bezat of niet, een element dat toch op zeker moment bijdraagt aan de verdenkingen tegen Leonora.

Er klinkt hier een echo door van Jack The Ripper, de beruchte seriemoordenaar uit het Victoriaanse Londen van omstreeks 1880, die er ook van verdacht werd anatomische kennis te bezitten, hetzij als arts, hetzij als slager. In werkelijkheid zal dat vermoedelijk niet het geval geweest zijn. Maar dat zullen we nooit zeker weten, want Jack The Ripper is nooit gevat.

Er wordt ook gezegd van het lijk: “What looked like a slaughtered pig wore human clothing”. Tegelijk is het lijk opengesneden van keel tot bekken. Met kleren en al dan? 

Je krijgt de indruk dat dit alleen maar bedoeld is om te shockeren, maar dat er niet diep genoeg over nagedacht is. Een gemiste kans.

Galbraith verzorgt verder wel zijn details: de topografie van Londen  bv. en de timing.

Een grappig detail vond ik de uitlating van een van de personages uit het boek, de beroemde en verwaande schrijver Michael Fancourt: “Vrouwelijke schrijvers met kinderen brengen er niets van terecht”. Haha, wat een vette knipoog van Rowling.Wink

En het plot is weer heel erg doordacht en piekfijn uitgewerkt. De opbouw, met de talloze hints in de eerste helft van het boek (vooral dan in de inhoud van het boek van de vermoorde schrijver), dwingt je het kopje erbij te houden. En achteraf is het de moeite alles nog eens terug te gaan uitpluizen.

Alle figuren die opgevoerd worden, zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgewerkt en neergezet. Ze zijn allemaal geloofwaardig. Enfin de meeste toch.

Nog eens erge SPOILERS

Maar stilaan begint door te schemeren hoe moeilijk het eigenlijk is/wordt voor een private detective om de politie een lesje te leren: Strike moet een half leger vrienden, kennissen en familie optrommelen om vanalles gedaan te krijgen:

Zijn broer heeft hij nodig om in selecte privé-clubs binnen te geraken (OK, dat is goed voor één keer; van zodra die clubs doorhebben waar hij allemaal zijn neus in steekt, is het gedaan met Strike).

Een jeugdvriend is duiker en blijkt probleemloos en zonder compensatie bereid om dagenlang midden in een koudegolf op zijn eentje te gaan duiken in zee om het daarin weken voordien gedumpte bewijsmateriaal terug te vinden, waar hij nog in slaagt ook. Nou…

Dan is er nog de echtgenoot van een jeugdvriendin die gastro-enteroloog is en gratis wat hondenpoep analyseert of all things!!! (Wel een heel leuke vondst, die analyse)

Ook hoe hij toegang krijgt tot de politiedossiers wordt stilaan problematisch: eerst in de Cuckoo’s Calling was er een detective van Scotland Yard  die aan hem wat te danken had, nu is toevallig de man die hij in Afghanistan het leven heeft gered hoofd van het rechercheteam.

Dan is er nog het nichtje van een tabloïdreporter, aan wie Strike soms tegen betaling informatie doorspeelt. Dat nichtje werkt bij de uitgeverij in kwestie, heeft toegang tot de safe, maakt tijdens een receptie drie kwartier lang copijen van het boek, zonder dat er iemand komt opdagen, en verlangt als tegenprestatie alleen dat Strike eens met haar naar bed gaat. Tsjongejonge...

Een beetje teveel toevalligheden bij mekaar. Hoe dat zeven boeken lang zo moet gaan, weet ik niet. Strike heeft waarschijnlijk nog tientallen anderen het leven gered.

Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Timsel
Moderator
Moderator
Aartsvijand van het Spammelding

Lid geworden: 08 november 2007
Quote Timsel Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 juli 2014 om 15:58
Ik heb het eerste deel eindelijk eens gekocht voor de vakantie, dus als ik terugkom kan ik daar eindelijk een mening over geven XD
La scimmia nuda balla
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 juli 2014 om 10:15
Weet er iemand waarom Rowling/Galbraith plots zo heel precies is over de datum? De dag waarop Leonora Strike inhuurt is 15 november 2010. Op de radio wordt ook melding gemaakt van de verloving van prins William en Kate Middleton die inderdaad op 16 nov 2010 bekendgemaakt werd.
In The Cuckoo's Calling kan ik me niet herinneren dat de chronologie zo precies was. Maar het is al een tijdje geleden dat ik die nog heb vastgehad. Iemand die recent nog The Cuckoo's Calling heeft gelezen? (Arlette? Karen? Smile)

edit: Nog eens even The Cuckoo's Calling ter hand genomen: Lula's dood is in Januari. Dan staat er "Drie maand later" als header voordat het tweede hoofdstuk begint. En dan blijkt het maart te zijn als Robin aankomt bij Strike, en als John Bristow de detective komt inhuren. Volgens mij is dat maar twee maand, of tweeënhalf op zijn hoogste. Confused
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Avana
Zwadderich
Zwadderich
Yes, I am a H/D-shipping fairy.

Lid geworden: 30 december 2006
Quote Avana Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 juli 2014 om 08:28
@ Gie: ik heb The Cuckoo's Calling idd kortgeleden gelezen voor ik aan The Silkworm begon, maar sindsdien heb ik ook 9 trillers gelezen, dus ik vrees dat de details al weer weggezakt zijn :')
Ik laat me sowieso altijd gewoon lekker meeslepen tijdens het lezen dus zulke details als die datums ontgaan me dan.
Van de verloving van Kate en William viel me trouwens wel op, vond ik wel een leuke referentie.

Wb je review hierboven, daar kan ik me goed in vinden, vooral over hoe hij soms aan zijn informatie komt. Ik ben benieuwd hoe dat in de komende boeken gaat zijn.

Boeken idd want JKR sluit blijkbaar niet uit dat ze meer Comoran Strike-delen zal schrijven dan dat er HP boeken zijn :)

IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 juli 2014 om 09:26
Quote van Avana

Ik laat me sowieso altijd gewoon lekker meeslepen tijdens het lezen
Ik ook precies zo!Smile 
Maar nu waren in The Silkworm de datums zo opvallend specifiek (de afspraak van Matthew, Robin en Strike op 19 november, de verloving van William en Kate, de huwelijksaankondiging van Robin en Matthew), dat ik achteraf begon te denken, klopt dit wel allemaal met mekaar? En ja, het klopt allemaal. En toen dacht ik: zou dat in The Cuckoo's Calling ook zo zijn, want dat was me toen helemaal niet opgevallen.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 juli 2014 om 18:34
Ik heb het boek nog niet uit, dus kan nog niet echt een mening vormen, maar dat van Kate en William viel me ook op. Dat is zó specifiek dat ik een beetje de draad kwijt was; net alsof je in de zomer een boek leest dat over de winter gaat.

Ik zit nog niet in de helft, maar ik heb zowel Daniel, Rupert als Emma al zien passeren als namen ^^ Toeval of niet? Emma Watson werd zelfs letterlijk vernoemd, dus dat is natuurlijk geen toeval, maar de andere twee vielen me ook op :p

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Timsel
Moderator
Moderator
Aartsvijand van het Spammelding

Lid geworden: 08 november 2007
Quote Timsel Beantwoordbullet Geplaatst op: 22 juli 2014 om 23:32
Ik heb The Cuckoo´s Calling dus in mijn vakantie gelezen, en ik moet zeggen... ik ben niet teleurgesteld door Rowling! Wat een geweldige detective. Alles zat goed in elkaar, de personages waren pakkend, de zaak was alles behalve saai of voorspelbaar. Het was gewoon enorm goed, zoals alles wat Rowling schrijft eigenlijk.

SPOILERS als je The Cuckoo´s Calling nog niet gelezen hebt:

Ergens vertrouwde ik John Bristow al niet. Ik vond het maar raar dat iedereen die Strike sprak de hele tijd meldde dat John Bristow eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk was tegen zijn zusje als hij beweerde. Hij deed me een beetje aan Krinkel denken op een gegeven moment: van buiten zenuwachtig, maar van binnen een gevaarlijk, crimineel meesterbrein. Ik heb de hele tijd gedacht van "Nee, hij kan het toch niet zijn..." maar toch hield ik hem in mijn achterhoofd. Ik heb een hele tijd Rochelle, Tony en Ciara verdacht eigenlijk, vooral Ciara. Rowling stelt me niet teleur door de lezer altijd teleur te stellen met de werkelijke kant die één van die personages eigenlijk heeft, aangezien ik John best wel mocht eigenlijk, niet wetende dat hij een drievoudige massamoordenaar zou zijn. Dit doet Rowling enorm vaak: Krinkel, Smalhart, Lupos (sortof), Dolleman (ook sortof xD), Schurfie (:P)...

Hoe dan ook, ik ben enorm positief verrast en ik kan niet wachten tot ik het tweede boek, The Silkworm, kan lezen :)
La scimmia nuda balla
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 24 juli 2014 om 09:19
Quote van Chlidonias

En toen dacht ik: zou dat in The Cuckoo's Calling ook zo zijn, want dat was me toen helemaal niet opgevallen.
Ik ben terug in The Cuckoo's Calling begonnen en ja hoor, op p.223 staat dat het congres in Oxford over familierecht waar Tony Landry naar toe ging, op 7 januari was.  Het jaartal heb ik voorlopig nog niet gevonden.

Edit: ja toch! Op zeker moment (p. 285) kijkt Strike naar debatprogramma's op TV, in de aanloop naar de verkiezingen. De algemene verkiezingen in UK waren op 6 mei 2010. Nog iets: de zelfmoord van Alexander McQueen (Engelse couturier) wordt aangehaald door Rochelle. Die was in februari 2010.
Nu valt me ook op hoeveel personages die op de voorgrond treden in The Silkworm, reeds heel even aangehaald worden in The Cuckoo's Calling: Strikes broers Al en Edward, Anstis, Ilsa en Nick: ze waren er allemaal al in het eerste boek.
Dat vind ik o.a. zo fijn aan Rowling: de aandacht voor het detail. Alles moet kloppen. Je voelt zo in de tekst dat haar notaboekjes op de schrijftafel liggen en geregeld geraadpleegd worden. Als je als lezer alles op een rijtje zet, kun je een flink stuk van die notaboekjes zelf reconstrueren: dat was zo met de tijdlijn in HP (waarvoor die kwibus van HP-Lexicon op zeker moment nog het copyright claimde ook Shocked), de tijdlijn in The Silkworm, en met de topografie in The Casual Vacancy (Pagfordmap).
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 02 augustus 2014 om 18:57
Ik heb het nog steeds niet uit, dus ik ga nog even over de spoilers heenlezen, maar de concrete data en gebeurtenissen blijven me ook wel opvallen. Toen dacht ik ineens: misschien is het een "knipoog" naar haar fans? In Harry Potter kloppen kleine dingetjes vaak niet (bv 1 september van dat jaar was op een zondag of zo van die dingen) en misschien wilt ze tonen dat ze heeft bijgeleerd en nu altijd correct is ^^

Trouwens nog geen flauw idee welke kant The Silkworm opgaat. Het laatste hoofdstuk ging over Robin die naar de begrafenis van Matthews moeder ging, dus het onderzoek zit nog absoluut niet in een versnelling. Ik begin nu wel benieuwd te worden waarom Robin de universiteit heeft verlaten.

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 03 augustus 2014 om 16:34
Quote van Karen

Ik heb het nog steeds niet uit, dus ik ga nog even over de spoilers heenlezen, maar de concrete data en gebeurtenissen blijven me ook wel opvallen. Toen dacht ik ineens: misschien is het een "knipoog" naar haar fans? In Harry Potter kloppen kleine dingetjes vaak niet (bv 1 september van dat jaar was op een zondag of zo van die dingen) en misschien wilt ze tonen dat ze heeft bijgeleerd en nu altijd correct is ^^

Zoiets ja. Ze doet nu echt heel erg haar best om de jaartallen en al de rest correct te krijgen. De foutjes of onnauwkeurigheden in de vroege HP-boeken zullen we maar op onervarenheid steken, en misschien ook op de enorme omvang van de wereld die ze gecreëerd had, of eigenlijk nog aan het creëren was toen SdW verscheen.
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 12 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum