Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter  
Onderwerp: Harry Potter: A History of Magic Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Pagina  van 2 Volgende >>
Schrijver Bericht
Timsel
Moderator
Moderator
Aartsvijand van het Spammelding

Lid geworden: 08 november 2007
Online status: Offline
Quote Timsel Beantwoordbullet Onderwerp: Harry Potter: A History of Magic
    Geplaatst op: 19 juli 2017 om 21:35
Jawel, er komen twee nieuwe HP-gerelateerde boeken aan! In oktober, naar aanleiding van het 20-jarig jubileum van The Philosopher's Stone, worden er twee nieuwe boeken over de wereld van Harry Potter uitgegeven:

- Harry Potter: a Journey Through a History of Magic: een boek over de schoolvakken op Zweinstein, met nooit vertoonde manuscripten van JK Rowling en sketches van Jim Kay.
- Harry Potter: A History of Magic: het officiële boek van de tentoonstelling in de British Library, met essays en magische artefacten uit de hele wereld.

De boeken zullen dus weggelaten dingen uit JK's eerste schetsen en afbeeldingen bevatten.

Al enthousiast? Gaan jullie ze kopen?
La scimmia nuda balla
IP IP gelogd
Terug naar boven
dreuzel fan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Zwaartekracht zuigt

Lid geworden: 06 augustus 2006
Quote dreuzel fan Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 juli 2017 om 08:31
Ik had het al gelezen. Wat ik nu nergens kan terug vinden is of er ook vertalingen komen?
Vind het aangenamer om deze in het NL te lezen.
After all this time? Always
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder
We found love in a hopeless place

Lid geworden: 31 oktober 2004
Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 juli 2017 om 18:33
De covers zien er alvast prachtig uit!

Ik heb een paar maanden geleden al een bezoekje gepland aan de tentoonstelling A History Of Magic in de British Library ('t is 16 pond per persoon, valt nog mee), dus die boeken zullen daar ongetwijfeld ook liggen. Zal ik me kunnen inhouden...... dat is de vraag. Ik kan jullie alleszins eind oktober vertellen of er iets boeiends in de boeken staat of niet :p

@Tim: ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de titel van de topic heb veranderd, maar we hadden eigenlijk nog geen topic over de tentoonstelling+de twee boeken dus dat leek me het handigst.

Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again
IP IP gelogd
Terug naar boven
Chlidonias
Dreuzel
Dreuzel
De Gie(r)

Lid geworden: 02 december 2005
Quote Chlidonias Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 juli 2017 om 22:00
Ik kom in de verleiding... Zeker omdat ze de connectie schijnen te willen maken tussen echte oude geschriften en de wereld van HP (als ik de tekst goed begrepen heb). Anderzijds is mijn ervaring dat een boek van een tentoonstelling teleurstelt als je de tentoonstelling zelf niet gezien hebt.
Misschien moet ik die dan maar gaan zien? In de British Library, dat is blijkbaar vlak naast St Pancras, waar de TGV aankomt. 's Morgens de Eurostar op, dagje British Library, 's avonds weer naar huis. Tempting...
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 oktober 2017 om 18:08
De tentoonstelling is vandaag geopend. Ik ga er volgende week heen dus kan ik jullie er alles over vertellen, maar ik heb alvast het boek gekocht (het dikke, duurdere boek van de twee) en ik vind het echt heel hard de moeite waard. (Ik kan jullie volgende week dan ook vertellen wat het verschil is met het andere boek, want dat is me nog steeds een raadsel, maar ik vermoed dat het dunnere boek meer op kindermaat is).

A History of Magic: rond de 250 pagina's, vol tekst, sketches en manuscripten. Een overdosis aan informatie op het eerste zicht, maar echt een uniek soort HP-boek. Ik heb heel veel van die boekjes zoals The Art of The Film, Page to Screen, The Creature Vault, enzovoort, maar dit is toch van een ander niveau. Het gaat natuurlijk ook helemaal niet over de films hier. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken per lesonderwerp: eerst Toverdranken en alchemie, dan Kruidenkunde, Bezweringen, Astronomie, Waarzeggerij, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en ten slotte Verzorging van Fabeldieren. Dat is een handige structuur, want de tekst wordt soms wetenschappelijk en geschiedkundig (al is het altijd in begrijpelijke taal). Echt iets voor Gie denk ik, want dit is non-fictie :p Eigenlijk komt alles aan bod dat ook maar een beetje een oorsprong heeft in onze geschiedenis. Van centaurs en kerberos tot heksenketels en waarzeggerijkaarten.

Maar het leukste in het boek vind ik toch wel alles wat van JK Rowling herself komt. Je ziet manuscripten die door haar en haar editor aangepast zijn, handgeschreven hoofdstukken (we wéten natuurlijk allemaal al lang dat ze in dat café zat te schrijven, maar om het zo te zien is toch speciaal) en de sketches van personages die ze zelf gemaakt heeft. Het is heel tof om te zien hoe zij Harry, Ron, Hermelien, Marcel, Dirk, Perkamentus, Vilder, Anderling... in gedachten had. Natuurlijk helemaal hoe zij hen omschrijft in de boeken. Ik ben zo gewend aan de acteurs ondertussen dat dit alles een beetje terug naar de essentie brengt.

Het verrassendste dat ik tot nu toe ben tegengekomen, is een geschrapte scène uit het eerste boek: Hagrid brengt een bezoekje aan Droebel/Fudge, heel gelijkaardig aan de scène die uiteindelijk in boek 6 zit met de Dreuzelminister. Voldemort is dan nog op z'n sterkst. Later blijkt dat Herman Duffeling werkt bij Droebel en hij neemt Harry dan mee. Heel raar ^^
Er staat ook een eerdere versie in van de trolscène met Halloween in boek 1. Om één of andere reden vind ik het hier opvallen dat de schrijfstijl veel zwakker is dan in de uiteindelijke versie. Het leest vreemd. Of misschien is dat omdat we de gepubliceerde versie zo gewend zijn :p

IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 oktober 2017 om 20:44
Ondertussen ben ik terug uit Londen, dus kan ik jullie alles vertellen over de tentoonstelling :)

De tentoonstelling zelf in de British Library: reken een dikke twee uur als je álles wil lezen en op je gemak wil doen. Hoewel ze dankzij de tickets kunnen controleren hoeveel mensen er tegelijk binnen kunnen, is het in het begin toch nog vrij druk, omdat er overal kleine bordjes staan met tekst, die je natuurlijk alleen kan lezen als je er vlakbij staat. Daardoor gaat het een beetje traag. Er liggen ontzettend veel oude boeken, wat heel leuk is om in te kijken. Maar zowat alles staat ook in het officiële boek: dus als je geen overdosis aan informatie op het moment zelf wil, is het boek op voorhand (deels) lezen zeker geen slecht idee. Alles van JK Rowling is uiteraard geweldig: haar sketches, haar manuscripten, haar uitgebreide plotschema voor boek 5. En al die oude voorwerpen in het echt zien is ook de moeite waard. Ik wist al wat er allemaal ging zijn, maar die gigantische Ripley Scroll met een hele werkwijze om de Steen der Wijzen te maken... indrukwekkend.
Je mag geen foto's trekken! In tegenstelling tot in de Studios, dus een reden te meer om een bezoekje te brengen als je alles in levende lijve wil zien. Ze hebben ook heel erg hun best gedaan om de interesse van kinderen te wekken. Want het kan saai lijken om twee uur lang naar bordjes en oude voorwerpen te staren. In elke ruimte (telkens gewijd aan een ander schoolvak) staat iets interactief. Bij Toverdranken krijg je bijvoorbeeld instructies om je eigen toverdrank te brouwen, en bij Waarzeggerij kan je je verleden, heden en toekomst te weten komen aan de hand van kaarten.
Uiteraard is er een gift shop op het einde (waar je ook in kan zonder ticket) om je portemonnee leeg te krijgen.

De boeken:
er is dus een officieel boek van 40 euro in hardcover en een boek met blauwe cover in paperback van 20 euro. Zoals ik vermoedde, is het blauwe boek meer op kindermaat gemaakt. De tekst is groter, er staan meer tekeningen in, en vergeleken met het duurdere boek is er dus minder tekst. Er staan geen essays in, de tekst over de oude voorwerpen en de geschiedenis is steeds veel bondiger. Als je dus echt álles wil weten, koop je beter de hardcover. Ben je enkel geïnteresseerd in de grote lijnen en in alle originele sketchen en manuscripten van JK, dan is het blauwe boek prima. Ze hebben namelijk niets weggelaten wat van JK zelf komt. Het volledige plotschema van boek 5, de geschrapte scène tussen Droebel en Hagrid, de tekeningen van het trio enz... vind je dus ook in het goedkopere boek.

IP IP gelogd
Terug naar boven
Polyjuice_P
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 02 november 2010
Quote Polyjuice_P Beantwoordbullet Geplaatst op: 29 oktober 2017 om 20:27
maar alles uit het kleinere boekje staat ook in het grote boek?
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lukas
Griffoendor
Griffoendor

I'm a leaf on the wind; watch how I soar

Lid geworden: 10 februari 2010
Quote Lukas Beantwoordbullet Geplaatst op: 31 oktober 2017 om 12:28
Het grote boek moet trouwens geen 40 euro kosten, voor de mensen die nog twijfelen. Via Amazon.co.uk kan je het ook kopen voor 15 pond + 5 pond verzendingskosten, wat om en beide uitkomt op 23 euro. Is al een stuk betaalbaarder.

Ik heb het boek ondertussen bijna volledig uitgelezen en ik vind het echt ongelofelijk interessant. Het startpunt is misschien steeds Harry Potter, maar het is heel erg leuk om te lezen en leren of echte objecten die al dan niet als inspiratie hebben gediend voor de boeken. Alles van JK Rowling is natuurlijk ook super, al is die geschrapte scene met Dreuzeldroebel, Hagrid en Duffeling zeer raar.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Karen
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Quote Karen Beantwoordbullet Geplaatst op: 31 oktober 2017 om 19:05
Dat van die 23 euro heb ik dus te laat ontdekt Tongue

Quote van Polyjuice_P

maar alles uit het kleinere boekje staat ook in het grote boek?

Nou, niet echt letterlijk. Omdat het meer voor kinderen geschreven is en bondiger, zijn de zinnen niet hetzelfde. Maar het zou me verbazen als er inhoudelijk iets ontbreekt in het grote boek dat dan wel in het kleinere boek staat.

IP IP gelogd
Terug naar boven
Polyjuice_P
Dreuzel
Dreuzel

Lid geworden: 02 november 2010
Quote Polyjuice_P Beantwoordbullet Geplaatst op: 01 november 2017 om 09:40
ik heb het grote boek gekocht, het kleintje wil ik ook hebben maar die vraag ik dan voor mijn verjaardag
IP IP gelogd
Terug naar boven
Pagina  van 2 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum