Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter
Onderwerp: Discussie: is Harry Potter nog van deze tijd? Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
Timsel
Moderator
Moderator
Aartsvijand van het Spammelding

Lid geworden: 08 november 2007
Online status: Online
Quote Timsel Beantwoordbullet Onderwerp: Discussie: is Harry Potter nog van deze tijd?
    Geplaatst op: 27 september 2018 om 19:52
Misschien heb je het wel meegekregen: sinds het uitkomen van de laatste trailer van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is er heel wat tumult geweest op social media zowel binnen als buiten de fandom. Waarom? Omdat Nagini een Aziatische vrouw blijkt te zijn.

De discussie (in ieder geval op Twitter) is dat de Harry Potter serie (en nu de Fantastic Beasts serie) niet bij de tijd is: men vindt de representatie van minderheden in de Wizarding World veel te laag. Zo zouden er niet genoeg belangrijke personages zijn met een niet-blanke huidskleur en zouden "beperkingen", zoals autisme, ADHD en dyslexie onder de bank geschoven zijn. Ook de LGBT-mensen op Twitter voelen zich niet vertegenwoordigd in de serie: vrijwel iedereen in de serie is heteroseksueel en de enige homoseksueel (of tenminste, waarvan dat bekend is) zou Albus Dumbledore zijn, en gezien de filmmakers hebben gezegd dat hij "not explicitly gay" zou worden vertoond in de film, vinden mensen dit maar een zwak excuus voor LGBT-representatie in de serie. En nu Nagini een Aziatische vrouw blijkt te zijn, is het al helemaal losgebarsten: een Aziatische vrouw dat uiteindelijk het huisdier wordt van een blanke man?

Wat vinden jullie? Is de mindset achter Harry Potter verouderd? Vind je dat mensen maar gewoon zitten te zeuren? Barst los!

---

Mijn eigen mening: ik ben op Twitter al een paar keer uitgevallen tegen mensen die zaten te klagen over Nagini. Ik vond het juist heel goed dat een Aziatisch personage zo'n grote rol zou krijgen in de HP-wereld. Ik betwijfel ook of ze Aziatisch is gemaakt puur om te laten zien dat Aziatische vrouwen huisdieren moeten zijn? De actrice die Nagini speelt, lijkt juist enorm enthousiast te zijn over de rol en voelt zich dus totaal niet in zo'n dergelijk hokje gedrukt.
En wellicht dat er niet zoveel minderheden zijn in de HP serie. Dan alsnog! Het is gewoon moeilijk om met zoveel verschillende soorten mensen rekening te houden. Rowling heeft haar best gedaan met een aantal personages met donkere huidskleur. Ik persoonlijk heb er geen enkel probleem mee. Uiteindelijk wordt Kingsley Shacklebott ook Minister van Toverkunst, oftewel, een zwarte man wordt de meest machtige tovenaar van de UK, dus uiteindelijk vind ik de discussie nogal slap.
Wat betreft de representatie van homoseksuelen en dergelijke: dat zou wellicht iets meer mogen, maar ik weet ook dat dit gewoon minder gebruikelijk was zo'n +10 jaar geleden, dan nu, dus wat dat betreft zou HP een beetje verouderd kunnen zijn. Wat betreft Dumbledore die niet explicitly gay zou zijn? Onzin! Hij staat in deze filmserie lijnrecht tegenover een van de meest duistere tovenaar aller tijden - denken mensen nou echt dat hij daar een potje gaat zitten zoenen met hem? In de trailer kwam er een vrij intens stukje voorbij, dat Grindelwald en Dumbledore hun handen tegen elkaar houden en dat Dumbledore hem in de Mirror of Erised (Spiegel van Neregeb) ziet, dus uiteindelijk vind ik het alsnog vrij duidelijk dat hij gevoelens voor Grindelwald heeft. But that's just me.

La scimmia nuda balla
IP IP gelogd
Terug naar boven
Blossom
Zwadderich
Zwadderich

Lid geworden: 27 november 2008
Online status: Online
Quote Blossom Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 september 2018 om 20:30
Het is wel raar om te zeggen dat de film niet van deze tijd is, aangezien het verhaal zich ergens tussen 1920 en 1930 afspeelt. Er is moeite gedaan om de sfeer en de manier waarop mensen met elkaar omgaan, volledig twenties te maken. In de twenties werden mensen met een niet-blanke kleur onderdrukt. Zelfs tijdens WOII vochten de Amerikaanse blanken en zwarten niet naast elkaar, en dat was nog eens zo'n 20 jaar later.

Dus ik zou zeggen: hou het verleden een beetje IC.
Voor de andere zaken die je noemt (autisme, dyslectie) geldt dat ook, want vroeger bestonden die dingen niet. Dan was je dom, lui of druk. punt. Bovendien gaat het verhaal over een tovenaar die de wereld naar zijn hand wil zetten, en niet over een dyslectiesche gay met ADHD die in de twenties een LHTB-community op wil zetten.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lycke
Zwadderich
Zwadderich
"Worrying means you suffer twice"

Lid geworden: 04 maart 2008
Online status: Offline
Quote Lycke Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 september 2018 om 20:41
Misschien dat het aan mij ligt, of aan mijn werk, maar ik heb sommige stoornissen echt wel aan karakters gekoppeld. Bijvoorbeeld autisme aan Marcel en borderline aan Belinda (ik zeg het nu een beetje onrespectvol misschien, maar dat komt omdat ik me zo irriteer aan deze discussie) En in mijn hoofd was Patty Park zo'n bitch lesbo en vond ik Hagrid ook niet altijd 100% hetero. Misschien dat het inderdaad niet zo staat uitgeschreven in de boeken of films, maar als je elk personage zo moet melken dan waren de boeken nog veel dikker geweest (wat niet erg was, though).
Eftelingmeet staat weer online!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator
Living under a paper moon

Lid geworden: 20 juni 2011
Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 september 2018 om 21:40
Hoewel ik goed snap waar de ophef over Nagini vandaan komt, heb ik ook wel een beetje het gevoel dat we als samenleving misschien een beetje té gevoelig zijn geworden. Soms lijkt het alsof iemand die tot een minderheidsgroep behoort nooit meer een 'slecht' personage kan spelen, omdat het dan direct als een representatie voor de gehele minderheidsgroep wordt gezien, wat misschien weer wat te ver getrokken is.

Ik ben echter wel een groot voorstander van meer diversiteit in de media (en ook in FB). Ik vind het gewoon een stommiteit dat die opmerking over Perkamentus is gemaakt - natuurlijk is zijn homoseksualiteit niet de focus van de film (en dat hoeft ook juist niet; het is juist beter als er LGBTQ+ personages in een film zitten waarvan de film niet direct focust op die thema's), maar om het zoals ze zelf hebben gezegd nou helemaal niet expliciet te maken terwijl de hele film gaat over Perkamentus' evil ex-boyfriend? Dat vind ik ook weer een beetje belachelijk. (Nu moet ik wel zeggen: ik weet natuurlijk niet wat de film er verder mee gaat doen, en denk vooral dat het een heel erg onhandige opmerking was.)

@Lycke: Ik vind het ook juist leuk omdat soort 'headcanons' te kunnen verzinnen! In mijn hoofd is Blaise bijvoorbeeld al jarenlang gay zonder dat ik daar enige reden voor kan verzinnen. Pansy is sowieso een LesbianTM (hoewel ik dan het stereotype bitchy lesbo iets minder positief vind klinken? Ik heb over de jaren geleerd Pansy te waarderen lol). Ik vraag me wel oprecht af waaruit je afleidt dat Hagrid niet helemaal straight zou zijn?
Maak ook eens een Valentijnskaart!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Bogdan
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 17 mei 2019
Quote Bogdan Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 mei 2019 om 15:56
Kort gezegd: Jazeker!

Zelfs de nieuwste films trekken bezoekers aan, ik zie genoeg mensen die delen dat het een goede film was en dat ze er met plezier naartoe zijn gegaan. Misschien is de wereld in de films, vooral de nieuwste, erg vroeg gezet, rond 1920~ in Londen bij FBAWTFT en bij de normale series rond 1980.
Je moet je niet veel aantrekken van de nieuwe Nagini, wat maakt het uit wie het speelt? Het gaat eerder om de plot en hoe het eruitziet, dan wie wie speelt.

Over Perkamentus' sexualiteit, het kan me allemaal weinig schelen. Daar moet je, alweer, niet te veel aan denken.

Groet, Bogdan.
Gegroet, mede-poterheads.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Hodor
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 12 augustus 2019
Quote Hodor Beantwoordbullet Geplaatst op: 12 augustus 2019 om 11:36
Ik persoonlijk heb altijd gedacht dat juist Harry Potter het bijzonder correct heeft gedaan: Er zijn "zwarte" karakters in het verhaal, maar niet te veel, zodat het onrealistisch zou zijn geweest (= een juiste representatie van de percentage in Engeland). En sommige van deze zijn leuk, andere zijn minder leuk (warmee ik bedoel dooddoeners LOL), net als in het leven (ik moet in deze context de films van Tarantino anbevelen...) Volgens mij betekend dit, dat "zwarte" karakters als mensen behandeln worden, want mensen kunnen goed en boosardig zijn en te doen alsof sommige mensen ("zwart" of "wit") aleen één van de twee kunnen zijn is in beide gevallen racistisch.

I'm gonna switch to English at this point. I won't do that often (or will try not to, anyway), but Dutch is actually a language I'm still learning, which, I admit, is one of the main reasons I joined this site; don't get me wrong I'm a HUGE fan of Harry Potter (as well as of Game of Thrones, as you can probably tell by my pseudonym Wink ...), otherwise I wouldn't have chosen that of all subjects, as a matter of fact that's exactly the point, you know, to try practicing the language with the help of something I'm so familiar with (worked for English, too...) So, it would be really, really nice, if you guys here could help me, point out the mistakes I make so I can actually have a proper conversation with someone in the Netherlands, that would be really great!...Thanks in advance...
IP IP gelogd
Terug naar boven
Woesh
Flubberwurm
Flubberwurm

Lid geworden: 05 januari 2020
Quote Woesh Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 januari 2020 om 10:04
Quote van Ellaaaa...

Ik ben echter wel een groot voorstander van meer diversiteit in de media (en ook in FB). Ik vind het gewoon een stommiteit dat die opmerking over Perkamentus is gemaakt - natuurlijk is zijn homoseksualiteit niet de focus van de film (en dat hoeft ook juist niet; het is juist beter als er LGBTQ+ personages in een film zitten waarvan de film niet direct focust op die thema's), maar om het zoals ze zelf hebben gezegd nou helemaal niet expliciet te maken terwijl de hele film gaat over Perkamentus' evil ex-boyfriend? Dat vind ik ook weer een beetje belachelijk. (Nu moet ik wel zeggen: ik weet natuurlijk niet wat de film er verder mee gaat doen, en denk vooral dat het een heel erg onhandige opmerking was.)

Er zit natuurlijk ook een groot verschil tussen een film over een homoseksuele tovenaar en de struggles die dat hem oplevert, of een verhaal over het leven van een tovenaar die homoseksueel is. Mijn eigen biseksualiteit is ook niet iets dat dagelijks op de voorgrond staat, mijn vriendschappen en werk wel bijvoorbeeld.
IP IP gelogd
Terug naar boven
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum