Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Fantaciteerveer (Forum gesloten Forum gesloten)
 Het Harry Potter Forum : De Toren der Creatievelingen : De RPG : Fantaciteerveer
Onderwerp: De afdeling van je personage Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Online status: Offline
Quote Merdyff Beantwoordbullet Onderwerp: De afdeling van je personage
    Geplaatst op: 05 oktober 2018 om 20:54
Deze tekst kwam ik een tijd geleden tegen op facebook en het leek mij leuk om hem hier te delen.

Het is een uitgebreide analyse over de afdelingen op Zweinstein en hun specifieke eigenschappen. Ik vond het zelf zeer boeiend om te lezen, om na te denken over welke afdeling je zelf zou inzitten, maar ook om na te denken over je personages. Waarom zitten ze in de afdeling die ik voor hen gekozen heb, in welke afdeling zouden ze nog meer kunnen passen. Volgens mij kan hierover nadenken - zeker bij nieuwe(re) personages - soms ook helpen om je personage vorm te geven. Dat is ook de reden waarom ik het hier met jullie deel. Ik zou het ook leuk vinden om van jullie te horen welke personages jullie herkennen in welke eigenschappen.

Het is een lange, Engelse tekst, dus ik zal hier even een samenvatting proberen te maken van de belangrijkste punten, al wordt het waarschijnlijk duidelijker en genuanceerder als je de tekst zelf leest.

De analyse gaat er vanuit dat iedereen eigenschappen heeft van twee afdelingen: een primaire en een secundaire. Hierbij is het belangrijk om te weten dat primair niet beter of belangrijker is dan secundair.

Je primaire afdeling bepaalt waarom je dingen doet. Het heeft te maken met motivatie, waarden en normen, en hoe je de wereld om je heen ziet.

Primaire Griffoendors gaan voor hun waarden en normen op hun gevoel af. Ze doen dingen omdat ze voelen dat het het juiste is om te doen. Ze zijn intuïtief.
Primaire Ravenklauws daarentegen baseren hun waarden en normen op wat ze denken dat juist is. Ze denken na over wat juist is en construëren daarmee voor zichzelf een systeem van regels voor hoe ze moeten leven.
Primaire Huffelpufs hechten veel waarde aan mensen - alle mensen. Ze komen op voor de zwakkeren en vinden het belangrijk om mensen te helpen. Ze vinden eerlijkheid belangrijk en zullen mensen een 2de, 3de,... kans geven.
Primaire Zwadderichs zijn heel loyaal tegenover de mensen die belangrijk voor hen zijn, maar dit is (in tegenstelling tot bij de Huffelpufs) eerder een selecte groep. Ze zullen er ook voor kiezen om te doen wat goed is voor zichzelf en hun belangrijkste naasten, wat kan overkomen als egoïstisch.

Je secundaire afdeling bepaalt hoe je dingen doet, hoe je problemen oplost, hoe je omgaat met de wereld rondom jou.

Secundaire Griffoendors gaan de wereld tegemoet met geheven hoofd en zien alles als een uitdaging. Ze zijn eerlijk, ontstuimig, stoutmoedig, volgen hun hart.
Secundaire Ravenklauws zijn planners. Ze maken plannen, strategieën, ontwikkelen tools om (mogelijke) problemen aan te kunnen. Ze zijn graag voorbereid op alles. Dat kan gaan over het maken van een overlevingspakket, maar ook over het verzamelen van alles wat er te weten valt over de plaats waar ze naartoe gaan, of over Renaissance-schilderkunst (want je weet nooit wanneer die kennis van pas komt).
Secundaire Huffelpufs zijn werkers. Ze zijn consistent en betrouwbaar. Ze maken zichzelf gewoontes en systemen eigen en verwezenlijken dingen door zich aan hun systemen te houden. Hun standvastigheid maakt hen tot een spilfiguur in hun vriendengroep, maar zelden de leider.
Secundaire Zwadderichs improviseren. Ze zijn het meest adaptief en passen zich aan aan elke situatie. Ze bekijken situaties ook vanuit verschillende perspectieven (dit in tegenstelling tot Griffoendors). Ze kunnen verschillende gezichten hebben voor verschillende personen en enkel zichzelf zijn bij de mensen die ze het meest vertrouwen.

Primaire en secundaire afdeling kunnen dezelfde zijn, maar vaak ook verschillend. Een personage kan in een afdeling zitten omwille van zijn/haar primaire eigenschap, maar evengoed omwille van zijn/haar secundaire eigenschap. Zoals reeds gezegd is de ene niet belangrijker dan de andere, hoewel de namen misschien anders doen vermoeden.

Dit is ook echt nog maar de eigenschappen in een notendop: in het originele artikel wordt veel verder gegaan, worden ook slechte eigenschappen genoemd wanneer personen bijvoorbeeld te ver doorschieten in een bepaalde eigenschap. Ook is er een stuk over 'burnt primaries', wanneer personages volgens een bepaald systeem willen leven, maar het gevoel hebben te kort te schieten. Het allerlaatste stuk over models snap ik eerlijk gezegd zelf niet zo goed.

Dus nu is de vraag: wat is de primaire en secundaire afdeling van jullie personages? Waarom zie je je personages in die afdeling(en). (En als je dat wil zeggen: waar herken je jezelf in?)
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 oktober 2018 om 21:12
Ik bijt zelf maar even de spits af, al ben ik er nog niet uit voor al mijn personages.

Robyn vind ik het makkelijkst. Zij is duidelijk een Huffelpuf primary, Griffoendor secondary. Huffelpuf primary omwille van haar groot hart voor alle mensen en het feit dat ze steeds opkomt voor zwakkere leerlingen. Griffoendor secondary omwille van haar onverschrokkenheid en impulsiviteit.

Nye zit volgens mij dan weer in Huffelpuf, omdat dit zijn secondary is: hij is (noodgedwongen) een harde werker en op zich wel iemand op wie je kan kan betrouwen (als zijn lichaam hem niet in de steek laat). Qua primary zou ik hem eerder in Zwadderich plaatsen, waar zijn familie ook gezeten heeft. Hij is geen allemans-vriend zoals Robyn, maar hecht veel waarde aan de enkele mensen die belangrijk voor hem zijn. Ik vind hem wel minder makkelijk te plaatsen dan Robyn.

Mijn andere personages moet ik nog eens verder over nadenken.

((Ikzelf ben duidelijk een Ravenclaw secondary. Zeker op vakantie heb ik altijd een hoop dingen in mijn rugzak zitten die misschien wel eens van pas zouden kunnen komen (maar die ik meestal meesleur zonder ze te gebruiken). Ook wat kennis betreft: zo verloren mijn vrienden een quiz waar ik niet bij was, toen ze erover vertelden zeiden ze: Hadden we maar geweten wat de hoofdstad van Madagascar was. Waarop ik antwoordde: Antananarivo, toch? Geen idee of ze mét mij wel gewonnen hadden, want miste er waarschijnlijk iemand anders in de groep, maar dit soort onbenullige feitjes zijn wel dingen waar ik vaak goed in ben. Je weet nooit wanneer het van pas komt om dat te weten.
Mijn primary vind ik moeilijker, maar ik neig daarbij toch vooral naar Huffelpuf primary. Ik vind het in elk geval belangrijk mensen eerlijk te behandelen, een 2de kans te geven en op te komen voor de zwakkeren.))
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Blossom
Zwadderich
Zwadderich

Lid geworden: 27 november 2008
Quote Blossom Beantwoordbullet Geplaatst op: 05 oktober 2018 om 22:00
Leuk! Ik ga geen lange Engelse teksten lezen voor mijn lol op mijn vrije vrijdagavond... maar ik kan wel even een poging wagen:

Pepijn (zat in Ravenklauw): is primair Ravenklauw, secundair Zwadderich. Hij denkt na over situaties en probeert zichzelf aan te passen aan anderen. Eigenlijk is hij iemand die het liefst alleen is, maar hij laat zich gemakkelijk door vrienden ompraten om iets quasi sociaals te gaan doen zoals bartenderen (bij gayparty en treinkerstfeest) of barbecuen (bij Munchiesfestival).
Yorick (zat in Huffelpuf): is primair Huffelpuf, secundair Griffoendor. Hij is behoorlijk tegenovergesteld aan Pepijn: een hulpvaardig en aardig persoon die uitdagingen niet uit de weg gaat en soms roekeloos is.
Joshua (zit in Huffelpuf): Is primair Huffelpuf en secundair ook. Hij is bereid om te werken (of eindeloos repeteren met zijn gitaar) als hij iets bereiken wil. Echter: een doel moet wel haalbaar zijn.
Anthony (zit in Griffoendor) is primair en secundair een Griffoendor. Ik heb nog niet veel posts met hem geschreven, maar zo is wel zoals ik hem in mijn hoofd heb.
Gideon (zit in Griffoendor) is primair een Ravenklauw en secundair een Griffoendor. Hij baseert zijn mening vaak op 'wat gewoon is' of op 'hoe het hoort'. Hij is daar wel redelijk gemakkelijk vanaf te brengen (na wat alcohol bijvoorbeeld), waarna hij zijn hart volgt.
Megan (zit in Huffelpuf) is primair een Griffoendor en secundair een Huffelpuf. Haar gevoelswereld is belangrijk en ze is verder vooral daadkrachtig.

En eh, voor mezelf... Dat is moeilijker! Ik bemerk nu wel dat dit systeem goed werkt met fictieve personen, maar dat voor mezelf er wat meer van alle afdelingen wat inzit en ik niet zomaar die-en-die afdeling kan kiezen. Toch: ik ben wel een aardig Joshuaatje, hoewel er ook veel Yorick inzit.
IP IP gelogd
Terug naar boven
PinkyTonks
Ravenklauw
Ravenklauw

Lid geworden: 29 september 2016
Quote PinkyTonks Beantwoordbullet Geplaatst op: 06 december 2018 om 21:28
Ik had dit bericht al een tijdje geleden gelezen (wel niet de Engelse tekst), maar was er toen volledig op vergeten antwoorden, dus had ik even zin om het nu te doen.

Aster (Ravenklauw): is zowel primair als secundair Ravenklauw. Ze is iemand die het belangrijk vindt om te doen wat zij juist vindt en om dingen op te lossen met kennis.

Emilien (Ravenklauw): is primair Ravenklauw en secundair Griffoendor. Emilien vindt uitdagingen leuk en lost ze graag op een creatieve manier op en vooral hoe zij denkt dat het moet.

Analyn (Zwadderich): is primair Zwadderich en secundair Griffoendor. Met haar onstuimige karakter gaat Analyn geen enkele uitdaging uit de weg en vliegt er zonder nadenken in, haar meeste beslissingen spelen meestal wel in haar voordeel (of mensen om wie ze geeft).

Roald (Huffelpuf): is primair en secundair Huffelpuf. Hij vindt het fijn om mensen te helpen en eerlijkheid vindt hij één van de belangrijkste dingen. Daarbij is hij ook een harde werker en laat hij liever iemand anders het woord voeren.

Ikzelf was inderdaad een stukje moeilijker, maar ik vermoed dat ik primair een Ravenklauw ben, want voor mij is het ook belangrijk om te doen wat ik denk dat juist is. (Maar ik zou primair eigenlijk ook een goede Huffelpuf kunnen zijn, want ik hecht enorm veel waarde aan de mensen om mij heen). Toch denk ik dat mijn Ravenklauwkant nog iets groter is.
Voor de secundaire eigenschap vond ik het nog moeilijker. Ravenklauw kan ik hier wel van het lijstje schrappen, want ik ben totaal geen goede planner en vaak slecht voorbereid, oeps... Huffelpuf kan ik ook schrappen, want een harde werker ben ik ook niet en ik hou me bijna nooit aan een systeem. Ik wissel al wel eens graag af. Daarom denk ik dat mijn secundaire eigenschap eerder Zwadderich is. Ik improviseer best wel vaak in situaties en adapteer me er ook naar. Ik zoek ook graag uitdagingen in het leven, maar loop er niet impulsief in, dus daarom denk ik dat het geen Griffoendor is.
Als ik de uitgebreide test op Pottermore doe dan krijg ik als grootste percentage Ravenklauw, wat ik wel denk dat klopt. Ravenklauw is ook een afdeling die gaat over het creatief oplossen van ideeën en ik denk dat ik vooral daarom in die afdeling zit. Huffelpuf staat op nummer twee en inderdaad om de reden dat ik graag omringd ben door mensen en altijd het goede in hen wil zien. Zwadderich staat op plaats drie en hier denk ik dan inderdaad vooral om die secundaire eigenschap. Ik ben bijna geen Griffoendor, waar ik het eigenlijk ook mee eens ben. Ik denk te veel na over dingen en doe zeker niet iets vooraleer ik zeker weet dat iets zeker veiligs is enz...
Ik vond het wel eens leuk om hierover na te denken, want je leert jezelf door deze dingen toch altijd weer een beetje beter kennen! :p
IP IP gelogd
Terug naar boven
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum