Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Dreuzels
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Dreuzels
Onderwerp: Dreuzels' Grote Herleesmarathon! Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 6 Volgende >>
Schrijver Bericht
heksentoeren
Dreuzel
Dreuzel
I tawt I taw a puddy tat!

Lid geworden: 14 juli 2004
Online status: Offline
Quote heksentoeren Beantwoordbullet Geplaatst op: 12 juni 2019 om 07:41
Ik zal deze week mijn achterstand van vorige week nog moeten inhalen. [IMG]smileys/smiley17.gif" align="middle" />

Over de trein... nooit bij stil gestaan, maar eigenlijk is het inderdaad idioot dat degenen die uit Schotland komen eerst nog de trein in Londen moeten nemen.

Mijn opmerking bij de hoofdstukken die ik tot nu toe gelezen heb. Ik weet dat de Dursleys verschrikkelijke mensen zijn, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen hoe Harry gewoon voor hun deur gedumpt wordt. Een beetje fatsoen zou zijn als je een kind voor jaren bij een ander wilt dumpen dat je een een face-to-face gesprek aangaat. Dit los van het feit dat het eigenlijk wel een behoorlijk risico is zo'n klein kind gewoon voor de deur achter te laten. Wat als er een toevallige passant is of nog erger, een dooddoener, die dat kind ziet liggen en het meeneemt?

En dan die cavalier houding van Dumbledore... Och, we kunnen hier niets meer doen, laten we maar naar de feestelijkheden gaan. Blegh.

Toen ik deze boeken als tiener las, stond ik daar niet bij stil. Maar nu ik ze als volwassene lees, dat is toch anders nu.

"The secret of flight is this: you have to do it immediately, before your body realizes it is defying the laws." ~ Michael Cunningham
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator
Living under a paper moon

Lid geworden: 20 juni 2011
Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 juni 2019 om 10:16
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik denk dat dit puur voor dramatisch effect is - ik heb het gevoel dat in boek 1 heel veel dingen gebeuren voor dramatisch effect.

@Soetkin: Ik had het gisteren met een collega over Hagrid, en die zei dat Hagrid ooit (hij dacht in boek 5 of 7) had gezegd dat Terzielers en bezemstelen zijn gewicht niet konden dragen... Dus dat is ook geen optie :P

Ik loop zelf inmiddels een beetje voor en ben goed op weg in boek 2 (maar ik vermoed dat ik de laatste week van juni bijna niet zal lezen vanwege deadlines, dus ik ben buffer op aan het bouwen) en aan het genieten van mijn Lucius content Big%20smile

Also my friends: er staat een challenge in het Atelier op jullie te wachten ^^
Doe mee aan de bookmark challenge!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lycke
Zwadderich
Zwadderich
"Worrying means you suffer twice"

Lid geworden: 04 maart 2008
Quote Lycke Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 juni 2019 om 17:15
Quote van Merdyff

3. Perron 9 3/4. Een detail, maar het viel mij plots op dat Molly aan haar kinderen vraagt op welk perron ze moeten zijn, waarop Ginny antwoordt dat het 9 3/4 is. Dat is natuurlijk verhaaltechnisch nodig omdat dat de reden is dat Harry hen aanspreekt, maar hé, de trein vertrekt áltijd vanaf perron 9 3/4. Molly heeft al 2 afgestudeerde kinderen, dus is al een jaar of 10 bezig met die op de trein te zetten, daarnaast is ze zelf naar Zweinstein geweest. Beetje een rare vraag dus.

Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat dit een zoethoudertje van voor Ginny. Zij mocht natuurlijk nog niet naar Zweinstein en is ook wat jonger. Misschien om iets van enthousiast maken. Zoals de snapchat filmpjes in het vliegtuig: "Waar gaan we heen? AMERIKAAA" of zo.
Eftelingmeet staat weer online!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 juni 2019 om 22:19
@ Jonas: Ik ga inderdaad ook uit van een geboortekaartje of iets dergelijks. Ik heb ook altijd wel het idee dat vooral Petunia een hekel had aan Lily, en minder omgekeerd. Aansluitend daarop bedenk ik plots wel dat het eigenlijk helemaal niet logisch is dat geen van Harry's grootouders nog in leven zijn. Lily en James waren rond de 20 als Harry geboren wordt en sterven een jaar later. Het lijkt mij dat hun ouders op dat moment hoogstens rond de 60 zijn. Hoe groot is de kans dat die alle vier voor de geboorte van Harry overleden zijn? Maar tante Petunia is blijkbaar zijn enige familie. Vreemd.

@ Lycke over perron 9 3/4: dat klinkt op zich wel plausibel.

@ Melissa: Perkamentus kende natuurlijk wel de prophecy en hoopte misschien dat Harry Voldemort al voor goed kon verslaan. Praat zijn acties niet goed natuurlijk, maar ik denk dat dat ook wel een rol zal gespeeld hebben.

Over de spiegel: geen idee waar de steen dan fysiek is. Wat ik mij wel altijd afvroeg: met kerst staat de spiegel nog in een leeg klaslokaal, waar is de steen dan op dat moment? Zit die al in de spiegel (hoe dat dan ook werkt) en zijn de andere spreuken een afleiding of ligt de steen tot die tijd gewoon op een kussentje in die laatste kamer en bedenkt Perkamentus pas later de spiegel als extra beveiliging? Is het trouwens mijn idee of is de beveiliging van de steen echt maar lame, als drie eerstejaars eigenlijk zonder al te veel moeite er doorheen geraken. Krinkel heeft daar bijna een schooljaar voor nodig en het trio...

Het feit dat Perkamentus maar net op tijd terug is om Harry te redden is volgens mij trouwens ook niet erg logisch. Hij krijgt in de loop van de namiddag een uil dat hij op het ministerie moet zijn en vertrekt onmiddellijk. Geen idee hoe, misschien naar Zweinsveld en daar Verdwijnselen, misschien per terzieler, maar dan nog zou die daar op een paar uurtjes moeten zijn. Hij zegt dat hij onmiddellijk door had dat hij terug naar Zweinstein moest. Als we kijken naar boek 4 en 5 weten we dat je wel gewoon via Brandstof naar Zweinstein kan reizen. De snelste manier om terug te geraken is volgens mij dus vanaf het ministerie via Brandstof naar Zweinstein te gaan. Ook Verschijnselen naar Zweinsveld en dan te voet verder zou ervoor moeten zorgen dat hij ruim voor middernacht terug is en dus Krinkel gewoon kan tegenhouden voor hij Fluffy in slaap speelt.
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator

Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 juni 2019 om 00:06
Quote van Merdyff

Is het trouwens mijn idee of is de beveiliging van de steen echt maar lame, als drie eerstejaars eigenlijk zonder al te veel moeite er doorheen geraken. Krinkel heeft daar bijna een schooljaar voor nodig en het trio...
Jep... Deze elfjarigen zijn gewoon zo goed :P
(Maar goed, dit is op zich wel een bekend fenomeen in kinderboeken; volwassenen spelen altijd een inferieure rol, en daar is dit denk ik ook wel onderdeel van.)

@ Perkamentus: Wat je zelf erboven zegt: misschien wilde hij Harry de kans geven om zelf Voldemort te verslaan en had hij de hoop dat hij nu voorgoed weg zou zijn? En liegt hij daarom? Al Perkamentus' beslissingen in dit boek zijn questionable (':
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator

Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 juni 2019 om 16:14
*dubbelpost*

Deze post op Tumblr beschrijft eigenlijk perfect mijn gevoelens jegens Perkamentus in het eerste boek :P

Heeft iedereen boek 1 inmiddels uit? Ik vorder al behoorlijk in boek 2 ^^
IP IP gelogd
Terug naar boven
Merdyff
Ravenklauw
Ravenklauw
Tolk van Martijn

Lid geworden: 27 februari 2007
Quote Merdyff Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 juni 2019 om 17:03
Ik heb boek 1 uit, maar ben nog niet in 2 begonnen. Ik ben wel de Harry Potter Lego videogame opnieuw aan het spelen op de Playstation en daar zit ik bij jaar 3. Telt dat ook?
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson
IP IP gelogd
Terug naar boven
Rowace
Moderator
Moderator
Maybe we're just lost souls here

Lid geworden: 24 september 2010
Quote Rowace Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 juni 2019 om 17:22
Dat is inderdaad een post waar ik heel vaak aan moet denken tijdens het lezen! Perkamentus leek altijd een heel wijs personage, maar nu ik het als volwassene teruglees, is hij veel berekender dan ik in eerste instantie dacht, terwijl hij op andere punten heel nonchalant omgaat met de veiligheid van Harry en de andere leerlingen, net wat Melissa al zei. Ik kijk nu al uit om boek vijf en zes opnieuw te lezen, want daarin komt nog meer naar voren dat hij Harry ziet als een middel om Voldemort te verslaan, als ik het me goed herinner. 

Ook heb ik ooit ergens een tumblr-theorie gelezen over de invloed die de Sorteerhoed heeft op de verloop van het verhaal (kan de post niet meer vinden..), en nu ik aan het herlezen ben, valt het me ook op dat de leerlingen eigenlijk amper vrienden in andere afdelingen hebben. Hoewel dat in de trein ook al een beetje te zien was, want toen had Malfidus Korzel en Kwast al gevonden en hielp Hermelien Marcel... Dus misschien is het een soort kip/ei kwestie: wordt je ingedeeld bij mensen die je goed liggen, of groei je naar de mensen waarbij je wordt ingedeeld? Hoe dan ook heeft de indeling ook andere vriendschappen aangestuurd, bijvoorbeeld bij de Marauders (Pippeling vind ik niet echt een Griffoendor... Hij is niet bepaald ridderlijk, dapper of loyaal aan zijn vrienden te noemen), en het zorgde er ook wel voor dat Lily en Sneep wat uit elkaar groeiden (als ik het me goed herinner). 

Wat me verder opvalt, is dat het magische systeem helemaal niet duidelijk is uitgewerkt. In de meeste boeken die ik sindsdien heb gelezen, zijn er regels voor wat magie wel en niet kan, terwijl het erop lijkt dat Rowling gewoon spreuken en uitzonderingen heeft bedacht wanneer ze ze nodig had. Een voorbeeld is dat Hagrid zegt dat hij vliegend op het eilandje van de Duffelingen aankomt terwijl later blijkt dat tovenaars daar hulpmiddelen voor nodig hebben (bezemstelen, de motor, Terzielers...). Of dat Ron een of ander rijmpje uitprobeert op Scabbers, terwijl hij zou moeten weten hoe echte magie klinkt.

@hoe ver iedereen is: Ik had qua planning in gedachten dat er tussen elk boek een week pauze zit voor nakletsen en eventuele inhaalslagen (kucht, heeft het boek zelf ook nog niet uit).
I'm in the pursuit of happiness
I'm gonna get it, I'm gonna get it
But the hours are getting longer
You know I can almost taste it
Melting on my fingertips
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator

Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 juni 2019 om 18:54
Quote van Merdyff

k ben wel de Harry Potter Lego videogame opnieuw aan het spelen op de Playstation en daar zit ik bij jaar 3. Telt dat ook?

Sowieso!

@Roos: Ik vind een pauzeweek op zich prima, ik lees stiekem toch wel door maar zal stoppen zodra ik klaar ben in boek 2 0=)

Over vriendschappen tussen verschillende huizen: Ik denk dat de reden dat Snape en Lily uit elkaar groeiden niet zozeer in de afdelingen lag, maar meer dat Snape erg werd beïnvloed door de vrienden die hij maakte binnen de afdeling. Op zich had hij best kunnen bedenken dat het geen goed idee was een vriendin uit te schelden :P
Er zijn overigens wel vriendschappen tussen de verschillende afdelingen ontstaan: Luna en Ginny waren immers vriendinnen. Ernie en Justin sluiten zich als ik het me goed herinner aan bij Dumbledore's Army, net als Cho en nog wat Ravenclaws. Maar je hebt gelijk dat het inderdaad zeer beperkt blijft...
IP IP gelogd
Terug naar boven
heksentoeren
Dreuzel
Dreuzel
I tawt I taw a puddy tat!

Lid geworden: 14 juli 2004
Quote heksentoeren Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 juni 2019 om 17:42
@Rowace: Ideaal, want ik ben nog steeds bezig in boek 1. Halfweg ondertussen...

@Ella: Er is een fanfic die ik nog eens verder zou moeten lezen, maar daar kijken bepaalde personages ook naar de acties enzo van Perkamentus en beoordelen die. En zij dachten inderdaad dat het gedoe met de steen in HP 1 een test was van Perkamentus om te zien of Voldemort nog leefde en in welke vorm.

En oke, het is gewoon een verhaal natuurlijk, maar los daarvan bekeken is iemand die een school vol met kinderen de ideale plek vindt om zo'n test te doen behoorlijk 'mad', maar dan niet in de goede zin bedoeld.

Iets wat ik ook had opgemerkt tijdens het lezen. Er zijn in Zweinstein muren die doen alsof ze deuren zijn. OMG, volgens mij zou ik in Zweinstein voortdurend verkeerd lopen.

"The secret of flight is this: you have to do it immediately, before your body realizes it is defying the laws." ~ Michael Cunningham
IP IP gelogd
Terug naar boven
<< Vorige Pagina  van 6 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum