Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Alles over Harry Potter
 Het Harry Potter Forum : Welkom iedereen! : Alles over Harry Potter  
Onderwerp: Lyckes lijpe levensvragen Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
Lycke
Zwadderich
Zwadderich
"Worrying means you suffer twice"

Lid geworden: 04 maart 2008
Online status: Offline
Quote Lycke Beantwoordbullet Onderwerp: Lyckes lijpe levensvragen
    Geplaatst op: 29 april 2019 om 19:55
Ik twijfelde heel lang om dit topic aan te maken, maar nu de echte Harry Potter kant van Dreuzels een beetje overleden is even een Harry Potter gerelateerd topic.

Ik heb dus best veel slaapproblemen en dat los ik op door Harry Potter boeken te luisteren op Storytel. Behalve dat Jan Meng een prima stem heeft om in slaap te vallen, kan ik de boeken best wel dromen en is het dus niet erg om een paar bladzijdes te missen. Wel roept het mij af en toe vragen op, zelfs nu nog, na al die jaren. Probleem is echter dat ik half slapend die vragen heb, maar daar is dus nu dit topic voor.

Alle vragen zullen in losse posts hieronder komen en het lijkt me leuk als jullie mee discussiëren of het antwoord misschien wel weten. Ik ben helaas geen Perkamentus en weet dus ook niet alles, mijn vraag is dan ook om lief tegen elkaar te blijven en ook tegen mij wanneer iets super obvious is.

Vragen tot nu toe?
- Waar halen de leerlingen van Zweinstein hun geld weg, wanneer ze op Zweinstein zijn? Zeker de leerlingen die naar Zweinsveld mogen verbrassen volgens mij best wat. Ik snap dat Goudgrijp niet de enige bank kan zijn, maar dit wordt in boek 6 wel gesteld (wanneer Bill zegt dat het uren duurt op geld op te nemen).
- Scheurbek zit in deel 6 gewoon weer lekker bij Hagrid. Hoewel hij dan Kortwiekje wordt genoemd kan toch iedereen (en vooral Draco) zien dat het om de Hippogrief gaat die in deel 3 geëxecuteerd had moeten worden?
- Niet echt een vraag maar meer een frustratie. Heel veel schoolboeken lijken al jaaaaren gebruikt te worden (kijk maar naar Toverdranken voor Gevorderden in deel 6). Wat zonde is het dan dat elke leerling nieuwe boeken moet kopen. Elk jaar weer, alleen maar voor 1 jaar dat boek. Voor VTDZK snap ik het met de wisseling van docenten, maar schijnbaar worden sommige boeken al 50 jaar gebruikt. Zonde!
Eftelingmeet staat weer online!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lycke
Zwadderich
Zwadderich

Quote Lycke Beantwoordbullet Geplaatst op: 29 april 2019 om 19:56
- Waar halen de leerlingen van Zweinstein hun geld weg, wanneer ze op Zweinstein zijn? Zeker de leerlingen die naar Zweinsveld mogen verbrassen volgens mij best wat. Ik snap dat Goudgrijp niet de enige bank kan zijn, maar dit wordt in boek 6 wel gesteld (wanneer Bill zegt dat het uren duurt op geld op te nemen).

- Scheurbek zit in deel 6 gewoon weer lekker bij Hagrid. Hoewel hij dan Kortwiekje wordt genoemd kan toch iedereen (en vooral Draco) zien dat het om de Hippogrief gaat die in deel 3 geëxecuteerd had moeten worden?

- Niet echt een vraag maar meer een frustratie. Heel veel schoolboeken lijken al jaaaaren gebruikt te worden (kijk maar naar Toverdranken voor Gevorderden in deel 6). Wat zonde is het dan dat elke leerling nieuwe boeken moet kopen. Elk jaar weer, alleen maar voor 1 jaar dat boek. Voor VTDZK snap ik het met de wisseling van docenten, maar schijnbaar worden sommige boeken al 50 jaar gebruikt. Zonde!
Oh ja en in deel 5 deelt Zwamdrift wel de boeken van het Droomorakel uit, terwijl ze die toch zelf hebben?
((Ja ik zit momenteel in boek 6 :P))
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lycke
Zwadderich
Zwadderich

Quote Lycke Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 april 2019 om 20:30
Ben er weer!

In het begin van boek 7 snijdt Harry zich aan de tweewegspiegel. Hij zegt hierop iets dat hij echt moet leren Balsemio te gebruiken. Dusss, in deel 4, op 14(!!) jarige leeftijd krijgen ze te maken met onvergefelijke vloeken. In deel 1 leren ze als eerste om dingen te laten zweven, vuur te maken en sloten te ontgrendelen? Ze leren hoe ze de engste fabeldieren moeten verzorgen/verslaan en hoe je dieren moet veranderen, maar Harry kent (na 100x bijna dood te zijn) nog steeds zo'n spreuk niet? Gaan ze dan voor elke snee naar madame Pleister? Zijn dat geen basic spreuken? Net zoals Molly die de afwas doet, de was ophangt en het eten klaar maakt door middel van toverspreuken. Is dat geen vak op Zweinstein dan? Waar leren ze dat. Of moeten ze als ze volwassen zijn dat zelf allemaal maar leren? Ik stem voor Huishoudkunde als vak op Zweinstein!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Rowace
Moderator
Moderator
Maybe we're just lost souls here

Lid geworden: 24 september 2010
Quote Rowace Beantwoordbullet Geplaatst op: 30 april 2019 om 22:49
Hier wat vaag gespeculeerde antwoorden:

Quote van Lycke

Waar halen de leerlingen van Zweinstein hun geld weg, wanneer ze op Zweinstein zijn? Zeker de leerlingen die naar Zweinsveld mogen verbrassen volgens mij best wat. Ik snap dat Goudgrijp niet de enige bank kan zijn, maar dit wordt in boek 6 wel gesteld (wanneer Bill zegt dat het uren duurt op geld op te nemen).
Ik neem aan dat ze geld mee nemen vanuit huis. Of misschien sturen hun ouders wat geld op per uilenpost als ze weten dat er een weekend aan zit te komen. Ik heb eens een boek van Enid Blyton in handen gehad over meisjes op een kostschool en die kregen ook gewoon zakgeld van hun ouders, ook al woonden ze niet thuis. Voor kinderen zonder magische ouders hebben we als ik het me goed herinner gezien dat 1) Zweinstein een speciaal fonds heeft om die kinderen wat geld mee te geven om boeken etc. te kopen en 2) dat Dreuzelgeld in te wisselen is voor magisch geld. 

Quote van Lycke

In het begin van boek 7 snijdt Harry zich aan de tweewegspiegel. Hij zegt hierop iets dat hij echt moet leren Balsemio te gebruiken. Dusss, in deel 4, op 14(!!) jarige leeftijd krijgen ze te maken met onvergefelijke vloeken. In deel 1 leren ze als eerste om dingen te laten zweven, vuur te maken en sloten te ontgrendelen? Ze leren hoe ze de engste fabeldieren moeten verzorgen/verslaan en hoe je dieren moet veranderen, maar Harry kent (na 100x bijna dood te zijn) nog steeds zo'n spreuk niet? Gaan ze dan voor elke snee naar madame Pleister? Zijn dat geen basic spreuken? Net zoals Molly die de afwas doet, de was ophangt en het eten klaar maakt door middel van toverspreuken. Is dat geen vak op Zweinstein dan? Waar leren ze dat. Of moeten ze als ze volwassen zijn dat zelf allemaal maar leren? Ik stem voor Huishoudkunde als vak op Zweinstein!
De logica qua welke spreuken wel en niet lastig zijn, en welke wanneer worden aangeleerd is inderdaad niet altijd even logisch. Op zich kan je je voorstellen dat het een stuk lastiger is om iets levends te manipuleren/helen, maar in de onderbouw leren ze ook al om voorwerpen in dieren te veranderen en andersom, en dat lijkt me in dezelfde categorie te vallen...
Om deze reden hebben we ook maar een vak Heelkunde geïntroduceerd in de RPG, haha. Ik weet eigenlijk niet zeker of dat ook wordt gegeven op Zweinstein, canon gezien. Waarschijnlijk niet, want anders had Harry daar vast het nut van ingezien boven Waarzeggerij :P
I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl
IP IP gelogd
Terug naar boven
Lycke
Zwadderich
Zwadderich

Quote Lycke Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 juni 2019 om 17:12
Ben ik weer!

Waar haalt Omber in hemelsnaam tijd vandaan om elke docent te inspecteren? En dan zeker ook nog eens elke les van Hagrid en Zwamdrift? Sowieso vind ik de werkdruk van docenten vaag. Ik bedoel vakken zoals Kruidenkunde en VWTDZK en Bezweringen en zo krijgen ze vanaf jaar 1, terwijl madame Hooch alleen eerste jaars les geeft en af en toe een wedstrijd fluit. Wat doet zij wel niet de hele dag dan?
IP IP gelogd
Terug naar boven
Ellaaaa...
Moderator
Moderator
Living under a paper moon

Lid geworden: 20 juni 2011
Quote Ellaaaa... Beantwoordbullet Geplaatst op: 13 juni 2019 om 18:40
Quote van Lycke

Waar haalt Omber in hemelsnaam tijd vandaan om elke docent te inspecteren?

Omber gebruikt een door het Ministerie gemaakt boek als volledige handleiding voor haar lessen en lijkt hier nooit vanaf te wijken: als je écht alleen maar een methode gebruikt en nooit iets zelf bedenkt of hoeft te ontwikkelen, ben je waarschijnlijk een slechte docent heb je 0 voorbereidingstijd. Vandaar dat ze misschien zoveel tijd overhoudt? Maar ja, ze zou wel veel lestijd moeten hebben (2 x 7 = 14 klassen, en dan misschien nog wel meerdere keren per week? Ik heb me er nooit zo in verdiept hoeveel uren ze op Zweinstein voor een vak hebben...).

@ docenten zoals Hooch: misschien heeft niet iedereen een 1,0 fte aanstelling (of wat voor equivalent daar dan ook voor is op Zweinstein :P). Alsin, van een aantal docenten weten we dat ze echt constant op Zweinstein zijn en daar ook wonen, maar van bv. Hooch heb ik daar geloof ik nooit iets over gelezen; misschien is ze gewoon niet altijd op school en/of heeft ze hiernaast nog een andere baan. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de docent die Oude Runen geeft - dit wordt op Zweinstein pas vanaf het derde(?) jaar gegeven en wordt waarschijnlijk niet door veel leerlingen gekozen. Die docent zal ook heus niet 24/7 op school zijn en misschien parttime invliegen. Op Dreuzelscholen gebeurt dat immers ook!

Maar goed, het schoolsysteem op Zweinstein vind ik sowieso vrij twijfelachtig. Ze huren docenten in die 0 pedagogische achtergrond hebben (of als ze die hebben, is er vrij zelden iets van te merken), en ik vind het bijvoorbeeld ook vreemd dat er nooit iets van verschillende niveaustromingen komen. Korzel en Kwast blijven hun examens maar halen terwijl om de 10 seconden wordt benadrukt hoe dom ze zijn. Zijn er lage eisen of is er stiekem toch een alternatieve leerroute?
Doe mee aan de bookmark challenge!
IP IP gelogd
Terug naar boven
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
je kan niet berichten verwijderen in dit forum
je kan niet berichten bewerken in dit forum
je kan niet enquêtes creëren in dit forum
je kan niet stemmen in enquêtes in dit forum