Print de pagina | Sluit venster

JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith

Gedrukt van: dreuzels.com
Categorie: Welkom iedereen!
Forum naam: Alles over Harry Potter
Forum beschrijving: Bespreek hier alles over de boeken, films en games, Fantastic Beasts, The Cursed Child, Pottermore, enz.
URL: https://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=33973
Geprint op: 01 juni 2020 om 01:06

Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith
Geplaatst door: Karen
Onderwerp: JKR schrijft onder pseudoniem Robert Galbraith
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 09:12
Vandaag is http://www.telegraph.co.uk/culture/books/10178344/JK-Rowling-unmasked-as-author-of-acclamed-detective-novel.html - bekend gemaakt dat er al sinds april een nieuw boek van JK Rowling in de winkels ligt, weliswaar onder het pseudoniem Robert Galbraith! Ze vertelt dat het heel leuk was om eens een boek uit te geven zonder alle verwachtingen en hype errond.

The Cuckoo's Calling is een detective/misdaadboek. Wéér iets totaal anders dan Harry Potter en The Casual Vacancy dus! Het boek is o.a. te koop via http://www.amazon.com/dp/0316206849/ref=as_li_ss_til?tag=hypable-20&camp=0&creative=0&linkCode=as4&creativeASIN=0316206849&adid=1689H4SJCDXAA15Y7CM5 - Amazon .

Hieronder een review en samenvatting (van iemand die dus nog niet wist dat JK Rowling het geschreven had):

A brilliant debut mystery in a classic vein: Detective Cormoran Strike investigates a supermodel’s suicide.
After losing his leg to a land mine in Afghanistan, Cormoran Strike is barely scraping by as a private investigator. Strike is down to one client, and creditors are calling. He has also just broken up with his longtime girlfriend and is living in his office.
Then John Bristow walks through his door with an amazing story: His sister, the legendary supermodel Lula Landry, known to her friends as the Cuckoo, famously fell to her death a few months earlier. The police ruled it a suicide, but John refuses to believe that. The case plunges Strike into the world of multimillionaire beauties, rock-star boyfriends, and desperate designers, and it introduces him to every variety of pleasure, enticement, seduction, and delusion known to man.
You may think you know detectives, but you’ve never met one quite like Strike. You may think you know about the wealthy and famous, but you’ve never seen them under an investigation like this.

-------------
Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again

Antwoorden:
Geplaatst door: Elijah.
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 09:14
Oh, we hadden het dus gelijktijdig door? LOL

Anyway, ik ben zo excited voor dit boek! Ik hoopte al dat ze eens een mystery/thriller zou schrijven.

*gaat kopen*

EDIT: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/the-cuckoos-calling-by-robert-galbraith-jk-rowlings-secret-bestseller-8707707.html - The Independent heeft er een artikel over geschreven.

-------------
“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.”

Geplaatst door: Avana
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 09:24
Cool!

Ik had sowieso niets over die detective gehoord, dus het komt heerlijk uit de lucht vallen.

*gaat ook kopen* xD

Bij Bol.com kun je hem ook http://www.bol.com/nl/p/the-cuckoo-s-calling/9200000000933362/ - bestellen btw.

-------------
Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in https://tinyurl.com/y44ajc3y - WW ho 48 : De Verspilling van Jean Excellente.

Geplaatst op: 14 juli 2013 om 09:39
Lol, ze hadden zelfs background info over Robert Galbraith:

After several years with the Royal Military Police, Robert Galbraith was attached to the SIB (Special Investigative Branch), the plain-clothes branch of the RMP. He left the military in 2003 and has been working since then in the civilian security industry. The idea for Cormoran Strike grew directly out of his own experiences and those of his military friends who returned to the civilian world. 'Robert Galbraith' is a pseudonym.

JK Rowling moet er veel plezier mee gehad hebben de voorbije maanden xD

-------------

Geplaatst op: 14 juli 2013 om 10:37
Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren: The Casual Vacancy lag meteen in alle winkels, ook hier in België en Nederland. Gaat elke winkel dat boek nu plots inkopen omdat het van JK is? :P

Ook leuk om http://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=2731&PID=1311303#1311303 - de resultaten te zien van een poll van 2011. Daarin vroeg ik of we het zouden merken als JKR onder een pseudoniem zou schrijven. Het antwoord was duidelijk nee xD

-------------

Geplaatst door: Chloë
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 10:57
Omg, een detective. I like. :D Ik denk dat ik hem in huis ga halen. Niet alleen omdat het van Rowling is, maar ook omdat het me een goed boek lijkt. En als het goede reviews kreeg zonder dat ze wisten dat er een grote naam aan hing, zalig! Het zal deugd gedaan hebben voor Rowling met al dat gedoe rond the Casual Vacancy.

-------------
The climb is all there is.

Geplaatst door: fawkesflame
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 12:05
Wauw XD Ik ben benieuwd naar de verkoopcijfers voor de bekendmaking. Iets zegt me dat die gewoon matig zijn. Anyway, ik hoop echt dat een detectiveroman spannerder zal zijn dan The Casual Vacancy. Die vond ik geen hoogvlieger. Ik heb de indruk dat al dat speuren en de opstapelende mysteries en excentrieke personages op één of andere manier meer bij HP aansluiten (afgezien van alle magie dan, maar jullie snappen wel wat ik bedoel).

-------------
“Zoals de oude Hawaiianen altijd zeiden: We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon." Tito uit Rocket Power

Geplaatst door: Joël
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 12:27
Detectives zijn ook wel mijn ding om te lezen dus ik ga 'm ook halen denk ik. Lijkt me interessant om een detective te lezen van Rowling :)

-------------

Geplaatst door: Chlidonias
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 12:45
Quote van fawkesflame

Wauw XD Ik ben benieuwd naar de verkoopcijfers voor de bekendmaking. Iets zegt me dat die gewoon matig zijn.
Volgens de Sunday Times 1500 copies in hardback.
Volgens de Telegraph maar 500.
Maar er is ook een uitgave van Mulholland Books, met een andere cover: is dat voor de Amerikaanse markt of wat?

-------------
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )

Geplaatst op: 14 juli 2013 om 13:29
Jeetje, moeten we nu eigenlijk niet massaal proberen om een eerste druk vast te krijgen? Lijkt me dat dat nog wel iets waard kan worden :p

-------------
“Zoals de oude Hawaiianen altijd zeiden: We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon." Tito uit Rocket Power

Geplaatst op: 14 juli 2013 om 14:35
Uit een review op Amazon:

This book is so well written that I suspect that some years down the road we will hear the author's name is a pseudonym of some famous writer.

Hihi. xD

-------------

Geplaatst op: 14 juli 2013 om 15:14
Ik heb ook al een paar blz. gelezen op Amazon. Ziet er goed uit. Heel grappig af en toe.

-------------
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )

Geplaatst door: kristof
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 15:38
Quote van fawkesflame

Jeetje, moeten we nu eigenlijk niet massaal proberen om een eerste druk vast te krijgen? Lijkt me dat dat nog wel iets waard kan worden :p

Haha, goed idee, ik heb mij nu direct een hardcover   besteld bij bol, niet alleen omdat het van jk is maar omdat het ook redelijk interresant is (denk ik)

Geplaatst door: Nemaya
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 17:46
Same here, Kristof. Ik hou van detectiveboeken en dat het van Rowling is, is alleen maar mooi meegenomen!

-------------
"Motivation gets you through the day, but inspiration lasts a lifetime." - Nick Vujicic
Pottermore: WildCastle69 - Hufflepuff

Geplaatst door: Demyy
Geplaatst op: 14 juli 2013 om 18:08
Net nu ik een paar dagen geleden gezworen heb geen boeken meer te kopen tot oktober... -.-'

Nog een boek voor op mijn lijstje dan maar, ben super benieuwd! :)

-------------
My thoughts are stars I cannot fathom into constellations. - John Green

24. Stiles Stilinski <3

Geplaatst op: 15 juli 2013 om 09:59
Trouwens nog een interessant vervolgartikel in http://www.telegraph.co.uk/culture/books/10178960/The-Cuckoos-Calling-publishers-embarrassment-at-turning-down-JK-Rowling-detective-novel.html - The Telegraph .
Rowling heeft het boek ook aan andere uitgevers aangeboden, staat daarin. Dat zullen ze bij Little, Brown niet zo leuk gevonden hebben. Hoewel zij het uiteindelijk wel gepubliceerd hebben. Hoe zit dat precies in mekaar??Ermm

Lees vooral ook eens de commentaren van lezers onder het artikel. Eén daarvan spreekt ronduit van een PR-strategie van de uitgever om extra aandacht te trekken.

-------------

Geplaatst op: 16 juli 2013 om 08:54
Quote van Chlidonias

Trouwens nog een interessant vervolgartikel in http://www.telegraph.co.uk/culture/books/10178960/The-Cuckoos-Calling-publishers-embarrassment-at-turning-down-JK-Rowling-detective-novel.html - The Telegraph .

Rowling heeft het boek ook aan andere uitgevers aangeboden, staat daarin. Dat zullen ze bij Little, Brown niet zo leuk gevonden hebben. Hoewel zij het uiteindelijk wel gepubliceerd hebben. Hoe zit dat precies in mekaar??

tja, een auteur is vrij om zijn/haar werk naar verschillende uitgevers te brengen om een beste deal te verkrijgen, niets abnormaal daaraan.

Ondertussen is het boek bij bol (hardcover) 6 euro duurder geworden, kheb blijkbaar snel genoeg besteld:)

edit: ondertussen is er op ebay ook redelijk veel boeken te koop aangeboden, een paar dagen geledfen stonden er maar 5 op aan 20 euro en nu zeker al 50 aan 30 euro :)

Geplaatst door: Saskiaatje
Geplaatst op: 16 juli 2013 om 13:18
Lol, iemand schijnt ook gereviewd te hebben dat de schrijver voor een man zo goed vrouwenkleding kon beschrijven. Briljant. En lekker dik boek, ik ga em ook kopen voor de vakantie :)

-------------
At the end of the rainbow, with gold in our hands
http://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=3706 - Achter de Regenboog

Geplaatst door: ilse-h
Geplaatst op: 18 juli 2013 om 16:03
Oe, dat boek lijkt me leuk! Dat ga ik zeker kopen!

-------------
BLUB, ik ben een vis...

Long live Kreacher!
Nog eentje, meester, als toetje?

Geplaatst op: 19 juli 2013 om 10:30
Nieuwe http://www.robert-galbraith.com/ - website van Robert Galbraith, met een paar leuke FAQs erop.

-------------

Geplaatst op: 19 juli 2013 om 22:01
En voor de liefhebbers de proloog en hoofdstuk 1:
http://www.thecrimevault.com/exclusives/the-cuckoos-calling-opening-extract/ - http://www.thecrimevault.com/exclusives/the-cuckoos-calling-opening-extract/

-------------

Geplaatst op: 20 juli 2013 om 12:50
ik heb nu het boek toegestuurd gekregen en ga beginnen lezen, maar nu vraag ik me af of ik de eerste uitgave heb, er staat alleen dat het de derde druk is,mocht het de 2de uitgve zijn zou het er ook opstaan hé.

Geplaatst door: Nemaya
Geplaatst op: 22 juli 2013 om 15:41
Ik heb hem uit (gisteren hele dag gelezen) en hij is geweldig! Ik ga niet spoileren, want daar heb ik een hekel aan, maar het is zeker een aanrader!

-------------
"Motivation gets you through the day, but inspiration lasts a lifetime." - Nick Vujicic
Pottermore: WildCastle69 - Hufflepuff

Geplaatst op: 25 juli 2013 om 21:10

In de Standaard Cultuur stond er vandaag een volledige pagina over the Cuckoo’s Calling.

Maar toen ik ze begon te lezen, bleek het niets anders dan een vertaling en bewerking van de FAQs op de website van Robert Galbraith. ’t Is komkommertijd voor de journalisten zeker.

Dan is het verhaal over de ontmaskering van Rowling eigenlijk leuker:

Eerst claimde de Sunday Times dat hun verdenking ontstond toen bleek hoe matuur de stijl van Galbraith was voor een debutant, maar dat is flauwekul. Dat zou betekenen dat alle debutanten per definitie een schabouwelijke stijl hebben, een halfwas plot, en er in het algemeen een knoeiboel van maken. Nee, vermoedelijk zei de Sunday Times dit om hun werkelijke bron te beschermen.

Het begon bij een advocaat van het kantoor Russells Sollicitors, genaamd Chris Gossage. (Hoeveel milliseconden heeft een tabloid nodig om daar Chris Gossip van te maken?) Die was op de hoogte van het pseudoniem en vertelde dat op zeker moment tegen de beste vriendin van zijn vrouw. (Ik wed dat hij haar probeerde te versieren).

Die vriendin heette Judith nog iets. Toen een journalist/recensent van de Sunday Times op Twitter zei dat ze the Cuckoo’s Calling zo’n goed boek vond, antwoordde die Judith: “Ik weet wie de schrijfster is, dat is J.K. Rowling.” Daarop vroeg de journaliste: “Ben je zeker?” Waarna die Judith haar berichten en account onmiddellijk verwijderde.

Hierdoor werd de journaliste duidelijk gealarmeerd. Ze stelde vast dat de agent van Galbraith en Rowling dezelfde was, en dat de uitgever en de redacteur van the Casual Vacancy en van the Cuckoo’s Calling ook dezelfde waren, en ging er verder mee aan de slag. Ze schakelde een professor taalkunde in, die een computerprogramma losliet op de tekst van the Cuckoo’s Calling, RvdD en the Casual Vacancy, en deze boeken vergeleek met drie andere bekende Britse thrillerschrijvers. De uitkomst was dat er een grote kans was, dat the Cuckoo's Calling door dezelfde persoon geschreven was als the Casual Vacancy en HP. Een redacteur van de Sunday Times confronteerde dan Rowling en haar uitgever Little, Brown met de bevindingen, en toen besloten die blijkbaar om het toe te geven.

Nu zit Rowling te beweren dat ze draconische maatregelen had genomen om het geheim te bewaren, maar dat lijkt me toch wat overdreven. Ze heeft geen andere agent gezocht (Neil Blair), en kwam uiteindelijk toch weer terecht bij haar zelfde uitgever (publisher: Little, Brown) en redacteur (editor: David Shelley, die een hoge functie heeft bij Little, Brown), hoewel het manuscript wel aangeboden lijkt te zijn aan andere uitgevers. 

Wat haar agent Neil Blair betreft: diens literair agentschap is pas in 2011 ontstaan toen hij wegtrok bij Christopher Little en in één moeite J.K. Rowling meenam als klant (zijn eerste klant wellicht). Verder heeft de Blair partnership welgeteld 19 auteurs in portefeuille, waaronder twee topvoetballers (Frank Lampard en Louis Saha), een paar jonge striptekenaars, een filmscriptschrijver, een fotomodel, een professor in de psychologie, een paar kinderauteurs enz., maar geen enkele detective- of thrillerschrijver. Alle auteurs staan mooi met hun foto op zijn website, behalve... Robert Galbraith. Welke debutant wil nu niet met zijn foto op het internet prijken? Dat was toch een duidelijke hint naar het feit dat het om een ervaren schrijver ging, en dan was Rowling binnen het kleine stalletje van Neil Blair eerste keus.
En dan is er nog de zaak van de Nederlandse vertaling. De tekst schijnt in tempore non suspecto “exclusief” aangeboden te zijn door de agent van Rowling aan dezelfde uitgever (Meulenhoff) die ook the Casual Vacancy uitbracht in vertaling, en die nu dus de rechten op the Cuckoo's Calling voor een prikje kon verwerven. Ook hier dus niet zozeer een poging tot misleiding, maar weer een clou naar Rowling.

En ik blijf me dus afvragen: wat zou er gebeurd zijn als een andere uitgever bereid gevonden was het boek uit te geven? (Bv. Kate Mills van Orion, de enige die openlijk toegaf dat ze het manuscript geweigerd had). Dan kon Little Brown op zijn kin kloppen en liepen ze een potentiële miljoenenverkoop mis.

En dat terwijl Rowling op de site van Robert Galbraith zegt dat ”both my agent and my publisher were completely supportive of my desire to fly under the radar.” Completely supportive ja dag. Die zaten met zwetende handjes te wachten tot het pseudoniem uitkwam om hun jaarresultaten met x aantal miljoenen op te poetsen.

Dus dan is mijn vraag: op welk moment is haar publisher Little, Brown door haar op de hoogte gebracht van het pseudoniem?

-------------

Geplaatst op: 27 juli 2013 om 14:38
Ik heb hem inmiddels ook, en hoewel het Engels iets lastiger voor me is dan ik van andere boekenreeksen gewend ben, kan ik het nu - bij ho 3 - al bijna niet meer wegleggen. Interessant plot, erg leuke, goed uitgewerkte personages zoals gewoonlijk en meer mijn genre dan Een Goede Raad was.
Ben dus erg blij dat erg meerdere boeken over de hoofdpersoon gepland zijn ;)

Interessante feiten, Chlidonias xD

-------------
Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in https://tinyurl.com/y44ajc3y - WW ho 48 : De Verspilling van Jean Excellente.

Geplaatst op: 30 juli 2013 om 20:33
De boekwinkels zijn allemaal bijgebeend hier, zowel de Standaard Boekhandel, FNAC als Club hebben The Cuckoo's Calling ^^

En nu moet ik nog wachten tot mama het boek gelezen heeft xD

-------------

Geplaatst door: Polyjuice_P
Geplaatst op: 31 juli 2013 om 20:18
Ik wilde hem in London kopen, omdat de boeken daar toch ietsjes goedkoper zijn, maar heb hem vandaag in Brussel gekocht

Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 10:19
De Nederlandse omslag van Koekoeksjong van Robert Galbraith / J.K. Rowling.
Wat vinden jullie ervan? xD

De Nederlandse editie verschijnt 15 oktober en is al op diverse websites te reserveren.

-------------

Geplaatst door: Timsel
Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 10:24
Ziet er opzich wel nice uit... Maar die titel! xD Nederlands hea :') Ik vind het wel goed dat Rowlings naam er niet opstaat ^^

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst door: Sgirl
Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 12:58
Ik vind het net een mooie, sterke titel. En de kaft spreekt mij ook best aan, al ga ik toch echt enkel de Engelse versie kopen.

Geplaatst door: Kim
Geplaatst op: 01 augustus 2013 om 13:22
Ik vind dat dus echt niet klinken in het NL :p :p
Maar goed dat was met Casual Vacancy niet anders eig :p

Ik kon het niet laten, ik heb hem besteld. In de loop van voglende week zou ik het ontvangen.

Ik ben eens benieuwd :p

-------------
-1
May the odds be ever in your favor!

Geplaatst op: 04 augustus 2013 om 23:03
Het klinkt vreemd als titel in het Nederlands. Nu ken ik het verhaal nog niet, maar als ik het goed vertaal, dan zou het toch 'De roep van de koekoek' moeten zijn (?) en persoonlijk vind ik dat ook leuker klinken.

Maar ik ga hem in het Engels lezen, dus never mind xD

-------------

Geplaatst door: Paloma
Geplaatst op: 05 augustus 2013 om 00:11
Hmm, ik heb het boek in het Engels, maar wel met die kaft. ^^

Titels worden wel vaker aangepast in een andere taal, ik vind het niet zo erg, al klinkt The Cuckoo's Calling wel mysterieuzer. :)

-------------

Geplaatst op: 18 augustus 2013 om 16:46
Ik vond hem briljant. Echt al die clues. Mijn hemel. Ik moet het nog een keer lezen (maar eerst issie gejat door mn broertje).

-------------

Geplaatst op: 07 september 2013 om 13:53

Ik heb hem ook eindelijk kunnen kopen en lezen. Een genot. Echt de betere detective, zoals hij in mijn ogen hoort te zijn. Heel klassiek, eigenlijk. Rowling wijkt niet af van de platgetreden paden, maar dat hoeft ook niet, want die hebben hun waarde bewezen. Geen nutteloze actie en filmische achtervolgingen en halsbrekende toeren. De nadruk op zoekwerk, met vooral interviews van getuigen of kennissen of familie van het slachtoffer. En al die mensen worden in detail opgevoerd, van de inrichting van hun woonkamer, hun kleding, hun manier van praten tot hun karakter. Hoe Cormoran Strike, de detective, tot al die mensen kan doordringen, is soms wel wat bij zijn haar getrokken, en hoe hij aan het politiedossier komt, is er ver over, maar OK, dat vergeef je Rowling (excuus Galbraith) graag.

Ook ik wil het boek zeker een tweede keer lezen, om al de clues te herkennen op het moment dat ze zich voordoen.

En de verhouding tussen Strike en zijn secretaresse Robin is bepaald vertederend, en tegelijk een beetje grappig.

Een leuke hint van Rowling vond ik dit: bij de laatste showdown zegt de verdachte in volle ontkenning van de beschuldigingen: “Ridiculous. You ought to give up detecting and try fantasy writing, Strike.” Tongue

Nog iets wat mij een flits van herkenning bezorgde: wanneer Rochelle, een arm zwart meisje uit de allerlaagste klassen, een songtekst begint te rappen. Remember Krystal in the Casual Vacancy.

Over de titel: daar zit meer in dan je op het eerste gezicht zou denken. Het gaat wel degelijk over een koekoeksjong, een geadopteerd kind, maar "calling" (telefoneren) speelt ook een belangrijke rol. En dan is er nog de verwijzing naar het gedicht "A http://www.poemhunter.com/poem/a-dirge-3/ - Dirge " (klaagzang, lijkzang) van Christina Rossetti, 1830-1894, las ik ergens. Dat kun je in vertaling allemaal niet weergeven natuurlijk, maar de vertaler heeft toch één element bewaard, dus eigenlijk vind ik die Nederlandse titel nog zo slecht niet.

-------------

Geplaatst op: 11 september 2013 om 10:55
Ik zit ongeveer op één derde, dus zoveel is er nog niet gebeurd. Maar toch heb ik nu al het gevoel dat ik weet wie Lula vermoord heeft xD Teveel naar Witse gekeken of zo.

Spoilers: Degene waarvan je het het minst verwacht en die toch al van in het begin in het verhaal voorkomt: John dus. Ik hoop dat ik het mis heb :P

En nu ga ik braaf verder lezen en pas een mening proberen vormen wanneer het boek uit is ^^

-------------

Geplaatst door: Lumos
Geplaatst op: 20 september 2013 om 12:54
Ik ben wel nieuwsgierig naar het boek.
Ik ben normaal niet zo'n fan van detective's
Maar lees er veel goeds over, dus wie weet.
Het is toch de schrijfstijl van Rowling, en die vind ik erg fijn om te lezen.

-------------
Pottermore: PatronusLeviosa182

WEBSHOP:
www.elfenster.weebly.com

Geplaatst op: 23 september 2013 om 18:14
Zo ik heb het uit. Onverwacht einde. Of nou ja ik had het toch bij het verkeerde eind (ik zat wel in de goede richting).

Ik vond het echt een goed boek alleen misschien een beetje traag soms. Vooral in het midden. Maar het houd je wel vast en je wordt echt in het leven van de personages getrokken en dat vind ik wel leuk.

-------------
-1

Geplaatst op: 03 oktober 2013 om 19:28
Ik heb het boek vandaag uitgelezen ^^

Ik heb het best wel kritisch gelezen, ik ergerde me vaak aan het feit dat Strike of Robin "iets" wisten en dat je als lezer totaal niet wist waarover het ging. Alles moest uitgelegd worden in het allerlaatste hoofdstuk. Misschien ben ik toch niet zo'n detectivepersoon of zo... xD Wat ik wel leuk vond, was de "affaire" met Ciara, die een beetje onverwachts kwam, maar toch ook wel logisch leek gezien zijn miserie met Charlotte. En in The Casual Vacancy was alles wat ook maar iets met seks te maken had zo verschrikkelijk omschreven, dat dit een verademing was :P

-------------

Geplaatst op: 07 oktober 2013 om 22:39
Quote van Karen

Ik heb het best wel kritisch gelezen, ik ergerde me vaak aan het feit dat Strike of Robin "iets" wisten en dat je als lezer totaal niet wist waarover het ging. Alles moest uitgelegd worden in het allerlaatste hoofdstuk. Misschien ben ik toch niet zo'n detectivepersoon of zo... xD
Haha Karen, je bent net veel teveel zelf detective. Smile Je voelt je bedrogen als de schrijver iets achterhoudt.

Ik lees graag en veel detectives en ik weet nooit wie de moordenaar is tijdens het lezen. Ik wil er ook niet naar raden, want dat verpest het hele boek voor mij. Ik wil gewoon meegesleept worden door het verhaal, en de hoofdpersonen op de voet volgen, zonder in hun plaats te moeten nadenken. En op het einde moeten ze me maar vertellen hoe het allemaal in mekaar zat. En dat is nu net wat ik zo goed vond aan the Cuckoo's Calling.

-------------

Geplaatst op: 12 oktober 2013 om 13:04
Quote van Chlidonias

Ik wil gewoon meegesleept worden door het verhaal, en de hoofdpersonen op de voet volgen, zonder in hun plaats te moeten nadenken. En op het einde moeten ze me maar vertellen hoe het allemaal in mekaar zat.
Ja, dit! :)

Volgende week de Nederlandse versie. Ik weet niet of dat al eerder kon, maar http://www.boekerij.nl/nl/p4c6e861eb9b5c/12358/koekoeksjong.html#p9 - hier kun je het eerste hoofdstuk in het Nederlands lezen.

-------------

Geplaatst op: 16 oktober 2013 om 19:08
Gisteren is de Nederlandse vertaling dus uitgekomen! Ik heb wat zitten bladeren in de FNAC en misschien wil ik hem wel in het Nederlands, omdat dat toch nog iets gemakkelijker leest. Wel 20 euro... 

-------------

Geplaatst door: Elle
Geplaatst op: 04 november 2013 om 13:13
Ik ben het boek nu aan het lezen in het Nederlands en het boeit me tot nu toe zeker wel. Het leest makkelijk weg en ik vind dat ze een prettige schrijfstijl heeft.

Geplaatst op: 25 december 2013 om 13:13
Ik heb het gekregen met Kerst :D Na de examens zal ik het wel eens lezen ^^ Ben benieuwd, want The Casual C-Vacancy vond ik niet zo heel goed.

-------------

Geplaatst door: IjsbrantB
Geplaatst op: 29 december 2013 om 22:52
Ik heb dit boek net uitgelezen. Ik kan zeggen dat het de moeite is om te lezen. Goed plot en knap geschreven! Enkel moet ik toch toegeven dat het nu ook niet zo'n bijzonder boek is. Het is een detective die weliswaar goed in elkaar zit en best wel het beginpunt van een leuke reeks zou kunnen worden. Maar toch mis ik iets. Of is het gewoon de gedachte dat de vrouw die Zweinstein geschapen heeft en de meest geliefde personages ter wereld meer kan? Want steeds als ik in dit boek las, dacht ik dit is van dezelfde vrouw die dat allemaal bedacht heeft. Daarom voelt dit in vergelijking met Harry Potter nogal normaal en gewoontjes aan. Maar ja, natuurlijk is het niet goed om alles met haar vorig werk te vergelijken. Beide zijn van een heel ander kaliber. Alleen zou een verhaal als dat van Cuckoo's Calling verzonnen kunnen zijn door de zoveelste detective schrijfster maar kun je moeilijk iemand bedenken die iets gelijkaardig en zo goed als Harry Potter zou kunnen schrijven. Ben ik nog te volgen? :p Toch weer een zeer goed boek waar ik van genoten heb! Besluit: een prima detective met een dader die je niet zag aankomen ;)

-------------
Sinds kort een grote Doctor Who fan.
Ik wil van die flubberworm onder mijn naam af :)
Follow me on twitter @ijsbrantB

Geplaatst door: Jimmy2
Geplaatst op: 08 januari 2014 om 09:18
Ik wil het heel graag lezen!

Geplaatst op: 16 februari 2014 om 23:32
Rowling is superproductief precies. Zonet is aangekondigd dat het vervolg van The Cuckoo's Calling de titel The Silkworm zal dragen en dat het al in juni zal verschijnen! :D

Synopsis:

Private investigator Cormoran Strike returns in a new mystery from Robert Galbraith, author of the #1 international bestseller The Cuckoo’s Calling.
When novelist Owen Quine goes missing, his wife calls in private detective Cormoran Strike. At first, Mrs. Quine just thinks her husband has gone off by himself for a few days–as he has done before–and she wants Strike to find him and bring him home.
But as Strike investigates, it becomes clear that there is more to Quine’s disappearance than his wife realizes. The novelist has just completed a manuscript featuring poisonous pen-portraits of almost everyone he knows. If the novel were to be published, it would ruin lives–meaning that there are a lot of people who might want him silenced.
When Quine is found brutally murdered under bizarre circumstances, it becomes a race against time to understand the motivation of a ruthless killer, a killer unlike any Strike has encountered before…
A compulsively readable crime novel with twists at every turn, THE SILKWORM is the second in the highly acclaimed series featuring Cormoran Strike and his determined young assistant, Robin Ellacott.

( http://www.hypable.com/2014/02/16/jk-rowling-cuckoo-calling-sequel-title-release-date/ - bron )

-------------

Geplaatst op: 16 februari 2014 om 23:43
Oh wow, in juni al!! Geweldig. Ik hoop dat zijn assistente/secretaresse ook weer een rol krijgt.
Een goed excuus om The Cuckoo's Calling voor juni nog eens te herlezen.

-------------

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 08:06
THE SILKWORM is the second in the highly acclaimed series featuring Cormoran Strike and his determined young assistant, Robin Ellacott. ^^

What the hell betekent Silkworm? :P

-------------

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 08:08
Hm, niet eens over nagedacht, maar als ik moet gokken zou ik zeggen 'zijderups'? xD

edit:
*googlet* yep, goed gegokt ^^
Interessante titel dus.

-------------

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 08:08
zijdeworm? Maar dat is misschien te letterlijk vertaald :p :p

Ik kijk er wel naar uit, naar deel twee :p

-------------
-1

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 10:05
In die titel zullen wel weer verborgen hints zitten, die pas duidelijk worden als je het boek uit hebt.
Ik kijk er ook naar uit.

-------------

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 22:06
Wauw, ik moet het eerste deel nog lezen, maar de blurb van het tweede deel klinkt superhip! Een boek over een schrijver, wat meer kan je wensen? ^^

@Arlette: Nou, ik denk dat die assistente wel een vaste waarde zal worden hoor.

-------------

Geplaatst op: 17 februari 2014 om 22:11
Ik moet het eerste boek ook nog lezen, maar ik heb eerst nog wat andere dingen om te lezen :P En dan tussendoor ergens Cuckoo´s Calling ^-^ Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar deze detective.

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst door: Jimmy2
Geplaatst op: 26 februari 2014 om 09:20
Ik ben heel benieuwd.

Geplaatst op: 04 juni 2014 om 18:47
De eerste twee hoofdstukken van http://www.robert-galbraith.com/TheSilkwormExcerpt.pdf - The Silkworm :) *gaat lezen*

Het boek komt uit op 19 juni.

-------------

Geplaatst op: 24 juni 2014 om 12:42
Net The Silkworm gekocht. Vanavond beginnen lezen (maar eerst om 18.00 u een WK-match!) Mijn vorige detective (van P.D. James) zal dan net uit zijn.

-------------

Geplaatst op: 24 juni 2014 om 13:09
Ik ben er ook in bezig (wel e-book) ik vind het wel goed tot nu toe, al had ik een deeltje al wel zien aankomen xd. Maar tis wel boeiend en vlot geschreven alweer.

-------------
-1

Geplaatst op: 29 juni 2014 om 13:51
En het is uit.

SPOILERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik wist niet meer in welk kleur ik de spoilers moest zetten, sorry Arlette :-)

Maar dus de spoiler!

Ik vind het leuk hoe ze mij op het verkeerde been heeft gebracht. Ik had echt gedacht dat Michael Francourt het gedaan had. Maar het was toch echt wel goor. Zeker als je dan op het einde hoort hoe waar de ingewanden naar toe waren. Walgelijk gewoon. Ik wist niet dat Rowling zo'n goorheid in haar had :p :p Maar het zat weer heel goed in elkaar allemaal.

-------------
-1

Geplaatst op: 29 juni 2014 om 14:42
Whaaaaa o.O

Volgens mij moet de titel even aangepast worden, met 'spoilers Silkworm!'
Ik ben halverwege deel 1 (opnieuw) voor ik aan the Silkworm ga beginnen dus daarom wipte ik even dit topic in :')

-------------

Geplaatst op: 08 juli 2014 om 15:49

The Silkworm  (SPOILERS!)

Ik heb ‘m ook uit. Na de modewereld uit de Cuckoo’s Calling is nu de literaire wereld van schrijvers, agenten en uitgevers aan de beurt. Hier is Rowling/Galbraith ook weer heel goed in thuis. Het stramien is hetzelfde als bij de Cuckoo’s Calling:  Strike moet proberen de waarheid over een verdwijning aan het licht te brengen, en hij doet dat weer vooral door interviews met heel wat personages die van dichtbij of ver met het slachtoffer te maken hadden.

Halfweg zakt het verhaal toch nogal serieus in mekaar. Nu kan dat ook de toestand van Strike reflecteren, die een beetje op een zijspoor gezet wordt door de politie, en tegelijk veel last heeft met zijn onderbeenprothese. In dit verband moest ik ook terugdenken aan de hoofdstukken over de zwerftocht met de tent van Harry en Hermelien in HP 7: ook hier wordt de verveling en de uitzichtloosheid overgebracht op de lezer.

Heel erge SPOILERS

Ik blijf ook een beetje op mijn honger zitten voor wat de anatomische kant betreft. De moord heeft een erg gruwelijke kant, maar als je als schrijver daarvoor gaat, dan moet je ook all the way gaan, vind ik. En dan zijn er heel wat pertinente anatomische details die onvermeld blijven. Bv. Was de buikholte helemaal leeggemaakt, of waren enkel de meest voor de hand liggende organen verwijderd (de darmen dus). Vermoedelijk dit laatste, want op zeker moment is er sprake van "intestines and stomach". Wat dan met de lever? Die moet ook weg geweest zijn, anders kun je nooit de indruk van een "leeg karkas" krijgen. Een lever vult normaal je complete bovenbuik op. De borstholte moet eveneens leeg geweest zijn, want anders heeft het geen zin een snede te maken van keel tot bekken, maar dat kan alleen als je over een (serieuze) kniptang beschikt om de ribben door te halen. Daar wordt niets over vermeld, integendeel, Strike vraagt alleen aan Anstis: "No sign of the knife?" Ook niets over hart en longen. Dit is nochtans belangrijk om in te kunnen schatten of de moordenaar anatomische kennis en snij-ervaring bezat of niet, een element dat toch op zeker moment bijdraagt aan de verdenkingen tegen Leonora.

Er klinkt hier een echo door van Jack The Ripper, de beruchte seriemoordenaar uit het Victoriaanse Londen van omstreeks 1880, die er ook van verdacht werd anatomische kennis te bezitten, hetzij als arts, hetzij als slager. In werkelijkheid zal dat vermoedelijk niet het geval geweest zijn. Maar dat zullen we nooit zeker weten, want Jack The Ripper is nooit gevat.

Er wordt ook gezegd van het lijk: “What looked like a slaughtered pig wore human clothing”. Tegelijk is het lijk opengesneden van keel tot bekken. Met kleren en al dan? 

Je krijgt de indruk dat dit alleen maar bedoeld is om te shockeren, maar dat er niet diep genoeg over nagedacht is. Een gemiste kans.

Galbraith verzorgt verder wel zijn details: de topografie van Londen  bv. en de timing.

Een grappig detail vond ik de uitlating van een van de personages uit het boek, de beroemde en verwaande schrijver Michael Fancourt: “Vrouwelijke schrijvers met kinderen brengen er niets van terecht”. Haha, wat een vette knipoog van Rowling.Wink

En het plot is weer heel erg doordacht en piekfijn uitgewerkt. De opbouw, met de talloze hints in de eerste helft van het boek (vooral dan in de inhoud van het boek van de vermoorde schrijver), dwingt je het kopje erbij te houden. En achteraf is het de moeite alles nog eens terug te gaan uitpluizen.

Alle figuren die opgevoerd worden, zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgewerkt en neergezet. Ze zijn allemaal geloofwaardig. Enfin de meeste toch.

Nog eens erge SPOILERS

Maar stilaan begint door te schemeren hoe moeilijk het eigenlijk is/wordt voor een private detective om de politie een lesje te leren: Strike moet een half leger vrienden, kennissen en familie optrommelen om vanalles gedaan te krijgen:

Zijn broer heeft hij nodig om in selecte privé-clubs binnen te geraken (OK, dat is goed voor één keer; van zodra die clubs doorhebben waar hij allemaal zijn neus in steekt, is het gedaan met Strike).

Een jeugdvriend is duiker en blijkt probleemloos en zonder compensatie bereid om dagenlang midden in een koudegolf op zijn eentje te gaan duiken in zee om het daarin weken voordien gedumpte bewijsmateriaal terug te vinden, waar hij nog in slaagt ook. Nou…

Dan is er nog de echtgenoot van een jeugdvriendin die gastro-enteroloog is en gratis wat hondenpoep analyseert of all things!!! (Wel een heel leuke vondst, die analyse)

Ook hoe hij toegang krijgt tot de politiedossiers wordt stilaan problematisch: eerst in de Cuckoo’s Calling was er een detective van Scotland Yard  die aan hem wat te danken had, nu is toevallig de man die hij in Afghanistan het leven heeft gered hoofd van het rechercheteam.

Dan is er nog het nichtje van een tabloïdreporter, aan wie Strike soms tegen betaling informatie doorspeelt. Dat nichtje werkt bij de uitgeverij in kwestie, heeft toegang tot de safe, maakt tijdens een receptie drie kwartier lang copijen van het boek, zonder dat er iemand komt opdagen, en verlangt als tegenprestatie alleen dat Strike eens met haar naar bed gaat. Tsjongejonge...

Een beetje teveel toevalligheden bij mekaar. Hoe dat zeven boeken lang zo moet gaan, weet ik niet. Strike heeft waarschijnlijk nog tientallen anderen het leven gered.

-------------

Geplaatst op: 08 juli 2014 om 15:58
Ik heb het eerste deel eindelijk eens gekocht voor de vakantie, dus als ik terugkom kan ik daar eindelijk een mening over geven XD

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst op: 17 juli 2014 om 10:15
Weet er iemand waarom Rowling/Galbraith plots zo heel precies is over de datum? De dag waarop Leonora Strike inhuurt is 15 november 2010. Op de radio wordt ook melding gemaakt van de verloving van prins William en Kate Middleton die inderdaad op 16 nov 2010 bekendgemaakt werd.
In The Cuckoo's Calling kan ik me niet herinneren dat de chronologie zo precies was. Maar het is al een tijdje geleden dat ik die nog heb vastgehad. Iemand die recent nog The Cuckoo's Calling heeft gelezen? (Arlette? Karen? Smile)

edit: Nog eens even The Cuckoo's Calling ter hand genomen: Lula's dood is in Januari. Dan staat er "Drie maand later" als header voordat het tweede hoofdstuk begint. En dan blijkt het maart te zijn als Robin aankomt bij Strike, en als John Bristow de detective komt inhuren. Volgens mij is dat maar twee maand, of tweeënhalf op zijn hoogste. Confused

-------------

Geplaatst op: 22 juli 2014 om 08:28
@ Gie: ik heb The Cuckoo's Calling idd kortgeleden gelezen voor ik aan The Silkworm begon, maar sindsdien heb ik ook 9 trillers gelezen, dus ik vrees dat de details al weer weggezakt zijn :')
Ik laat me sowieso altijd gewoon lekker meeslepen tijdens het lezen dus zulke details als die datums ontgaan me dan.
Van de verloving van Kate en William viel me trouwens wel op, vond ik wel een leuke referentie.

Wb je review hierboven, daar kan ik me goed in vinden, vooral over hoe hij soms aan zijn informatie komt. Ik ben benieuwd hoe dat in de komende boeken gaat zijn.

Boeken idd want http://shelf-life.ew.com/2014/07/21/j-k-rowling-plans-to-write-more-about-cormoran-strike-than-harry-potter/ - JKR sluit blijkbaar niet uit dat ze meer Comoran Strike-delen zal schrijven dan dat er HP boeken zijn :)

Geplaatst op: 22 juli 2014 om 09:26
Quote van Avana

Ik laat me sowieso altijd gewoon lekker meeslepen tijdens het lezen
Ik ook precies zo!Smile 
Maar nu waren in The Silkworm de datums zo opvallend specifiek (de afspraak van Matthew, Robin en Strike op 19 november, de verloving van William en Kate, de huwelijksaankondiging van Robin en Matthew), dat ik achteraf begon te denken, klopt dit wel allemaal met mekaar? En ja, het klopt allemaal. En toen dacht ik: zou dat in The Cuckoo's Calling ook zo zijn, want dat was me toen helemaal niet opgevallen.

-------------

Geplaatst op: 22 juli 2014 om 18:34
Ik heb het boek nog niet uit, dus kan nog niet echt een mening vormen, maar dat van Kate en William viel me ook op. Dat is zó specifiek dat ik een beetje de draad kwijt was; net alsof je in de zomer een boek leest dat over de winter gaat.

Ik zit nog niet in de helft, maar ik heb zowel Daniel, Rupert als Emma al zien passeren als namen ^^ Toeval of niet? Emma Watson werd zelfs letterlijk vernoemd, dus dat is natuurlijk geen toeval, maar de andere twee vielen me ook op :p

-------------

Geplaatst op: 22 juli 2014 om 23:32
Ik heb The Cuckoo´s Calling dus in mijn vakantie gelezen, en ik moet zeggen... ik ben niet teleurgesteld door Rowling! Wat een geweldige detective. Alles zat goed in elkaar, de personages waren pakkend, de zaak was alles behalve saai of voorspelbaar. Het was gewoon enorm goed, zoals alles wat Rowling schrijft eigenlijk.

SPOILERS als je The Cuckoo´s Calling nog niet gelezen hebt:

Ergens vertrouwde ik John Bristow al niet. Ik vond het maar raar dat iedereen die Strike sprak de hele tijd meldde dat John Bristow eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk was tegen zijn zusje als hij beweerde. Hij deed me een beetje aan Krinkel denken op een gegeven moment: van buiten zenuwachtig, maar van binnen een gevaarlijk, crimineel meesterbrein. Ik heb de hele tijd gedacht van "Nee, hij kan het toch niet zijn..." maar toch hield ik hem in mijn achterhoofd. Ik heb een hele tijd Rochelle, Tony en Ciara verdacht eigenlijk, vooral Ciara. Rowling stelt me niet teleur door de lezer altijd teleur te stellen met de werkelijke kant die één van die personages eigenlijk heeft, aangezien ik John best wel mocht eigenlijk, niet wetende dat hij een drievoudige massamoordenaar zou zijn. Dit doet Rowling enorm vaak: Krinkel, Smalhart, Lupos (sortof), Dolleman (ook sortof xD), Schurfie (:P)...

Hoe dan ook, ik ben enorm positief verrast en ik kan niet wachten tot ik het tweede boek, The Silkworm, kan lezen :)

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst op: 24 juli 2014 om 09:19
Quote van Chlidonias

En toen dacht ik: zou dat in The Cuckoo's Calling ook zo zijn, want dat was me toen helemaal niet opgevallen.
Ik ben terug in The Cuckoo's Calling begonnen en ja hoor, op p.223 staat dat het congres in Oxford over familierecht waar Tony Landry naar toe ging, op 7 januari was.  Het jaartal heb ik voorlopig nog niet gevonden.

Edit: ja toch! Op zeker moment (p. 285) kijkt Strike naar debatprogramma's op TV, in de aanloop naar de verkiezingen. De algemene verkiezingen in UK waren op 6 mei 2010. Nog iets: de zelfmoord van http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_McQueen - Alexander McQueen (Engelse couturier) wordt aangehaald door Rochelle. Die was in februari 2010.
Nu valt me ook op hoeveel personages die op de voorgrond treden in The Silkworm, reeds heel even aangehaald worden in The Cuckoo's Calling: Strikes broers Al en Edward, Anstis, Ilsa en Nick: ze waren er allemaal al in het eerste boek.
Dat vind ik o.a. zo fijn aan Rowling: de aandacht voor het detail. Alles moet kloppen. Je voelt zo in de tekst dat haar notaboekjes op de schrijftafel liggen en geregeld geraadpleegd worden. Als je als lezer alles op een rijtje zet, kun je een flink stuk van die notaboekjes zelf reconstrueren: dat was zo met de tijdlijn in HP (waarvoor die kwibus van HP-Lexicon op zeker moment nog het copyright claimde ook Shocked), de tijdlijn in The Silkworm, en met de topografie in The Casual Vacancy ( http://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=32664&PID=1518877#1518877 - Pagfordmap ).

-------------

Geplaatst op: 02 augustus 2014 om 18:57
Ik heb het nog steeds niet uit, dus ik ga nog even over de spoilers heenlezen, maar de concrete data en gebeurtenissen blijven me ook wel opvallen. Toen dacht ik ineens: misschien is het een "knipoog" naar haar fans? In Harry Potter kloppen kleine dingetjes vaak niet (bv 1 september van dat jaar was op een zondag of zo van die dingen) en misschien wilt ze tonen dat ze heeft bijgeleerd en nu altijd correct is ^^

Trouwens nog geen flauw idee welke kant The Silkworm opgaat. Het laatste hoofdstuk ging over Robin die naar de begrafenis van Matthews moeder ging, dus het onderzoek zit nog absoluut niet in een versnelling. Ik begin nu wel benieuwd te worden waarom Robin de universiteit heeft verlaten.

-------------

Geplaatst op: 03 augustus 2014 om 16:34
Quote van Karen

Ik heb het nog steeds niet uit, dus ik ga nog even over de spoilers heenlezen, maar de concrete data en gebeurtenissen blijven me ook wel opvallen. Toen dacht ik ineens: misschien is het een "knipoog" naar haar fans? In Harry Potter kloppen kleine dingetjes vaak niet (bv 1 september van dat jaar was op een zondag of zo van die dingen) en misschien wilt ze tonen dat ze heeft bijgeleerd en nu altijd correct is ^^

Zoiets ja. Ze doet nu echt heel erg haar best om de jaartallen en al de rest correct te krijgen. De foutjes of onnauwkeurigheden in de vroege HP-boeken zullen we maar op onervarenheid steken, en misschien ook op de enorme omvang van de wereld die ze gecreëerd had, of eigenlijk nog aan het creëren was toen SdW verscheen.

-------------

Geplaatst op: 03 augustus 2014 om 22:49
Ik vond het wel leuk dat ze concrete data gebruikte. Daarmee kon ik als lezer beter inschatten in welke tijdspanne alles gebeurde en het gaf ook wel fijne momentjes van herkenning met bepaalde gebeurtenissen. En Rowling kennende zijn bepaalde details misschien nog belangrijk in de volgende boeken. :D

-------------

Geplaatst op: 05 augustus 2014 om 17:22

SPOILERS!!

Ik ben de tijdlijn van The Cuckoo’s Calling wat beginnen natrekken en zit met vragen over de leeftijd van Lula.

Op p.68, als Strike en Robin gaan kijken ter plaatse in Kentigern Gardens 18, het appartement waar Lula woonde vraagt Strike zich af: waarom koos Lula om hier te komen wonen? “He found it a strange choice of abode for a girl of 23.” Hoe lang woonde ze daar al? Drie maanden welgeteld: p.96 (Wilson) “The three months Lula lived here”. Tansy: (p. 144)” She was only there for three months.” Dus Lula was 23 toen ze stierf, of op zijn hoogst 24. Haar geboortejaar was dan waarschijnlijk 1986.

SPOILERS

Maar ze was al vier jaar toen ze geadopteerd werd. Dat moet dan in 1990 geweest zijn. Terwijl de dood van Charlie, de reden waarom Sir Alec en zijn vrouw terug een kind wilden adopteren, op Paaszondag 03.04.1983 was. Charlie was toen 9 jaar en dus geboren in 1974. Dat klopt mooi met de leeftijd van Strike, die in The Silkworm in november 2010 zijn zesendertigste verjaardag viert. Charlie en Strike zaten in dezelfde klas. John was ouder dan Charlie.

Tegelijk is John 11 jaar ouder dan Lula (p. 33). Dus dan is hij geboren in 1975, maar dat kan niet , want dan zou hij jonger geweest zijn dan Charlie, terwijl er uitdrukkelijk vermeld wordt dat John ouder was dan Charlie (p.23, in de herinnering van Strike over het gezin Bristow: a languid blond mother, the distant booming voice of an intimidating father, a surly older brother, Charlie himself ..., but no little girl; en dan ook nog eens p.443 in de epiloog, in het gesprek met Jonah Agyeman: Tony had said that he (John) had pushed his younger brother Charlie...).

Dan zegt John Bristow: “You wouldn’t have met Lula,…” want die werd pas geadopteerd na de dood van Charlie, met de uitdrukkelijke bedoeling om Yvette weer een kind te geven om te vertroetelen, en haar zo over de dood van Charlie heen te helpen. Maar dan is 7 jaar (1983 – 1990) tussen de dood van Charlie en de aankomst van Lula in het gezin wel hééél lang. Je zou denken dat de adoptie veel vlugger zou gegaan zijn, wellicht nog hetzelfde jaar 1983. Als de adoptie echt pas in 1990 was, zou ik ook verwachten dat John dan tegen Strike zou gezegd hebben: “You wouldn’t have met Lula, since she was born years later.”

Het moet vroeger geweest zijn: p.198 (Tony Landry): “Yvette had already proven herself a disastrous mother; was she likely to be any more successful while in a state of abandoned grief?"

Ik bedoel maar, de datum 03.04.1983 voor de dood van Charlie en de leeftijd van Lula, 23 jaar in het jaar 2009, zijn niet met mekaar in overeenstemming te brengen.”

Nog vragen/bemerkingen over The Cuckoo's Calling:

1. De leeftijd van Lula: zie hierboven.

2. De dood van Leda, de moeder van Strike. Stierf aan een overdosis. Maar Strike geloofde als enige niet dat het zelfmoord of een ongeluk was. P.374: after the trial and conviction… Dus was ze dan toch vermoord? Op p. 373 staat de dood van Leda ook vermeld als “the killing”. Dit wordt allemaal maar zijdelings aangeraakt en heeft niets te maken met de zaak Lula zelf. Dus gaan we daarover nog meer te horen krijgen in volgende Cormoran Strike-boeken ?

3. X kijkt vanuit de middenste flat door het spionnetje van de voordeur en ziet dan dat Lula, Briony en Ciara de trap opgaan naar de derde verdieping. Nu moet ik nog altijd de eerste rijke, verwende vrouw tegenkomen die de trap naar boven neemt als er een lift is.

4. Wilson: die begon te werken om 9 uur op 7 jan.  Toch beweert hij John binnengelaten te hebben, hoewel die zelf zei dat hij vóór 9 u gearriveerd was, nl. vooraleer hij naar kantoor ging. Kwart voor 9 of zo. (p. 33).

5. Charlie was volgens John 9 jaar toen hij stierf op Paaszondag 03.04.1983 (p.21).  Maar wanneer Strike Yvette bezoekt, ziet hij op haar nachtkastje een foto staan van 10-year-old Charlie!( p403)

6. Spoilers!

Yvette Bristow: is op 7 januari net terug van het hospitaal waar ze een zware operatie onderging. Ze krijgt veel pijnstillers en Valium. In feite slaapt ze ongeveer de hele dag. Ze kan er zich nauwelijks iets van herinneren, en is trouwens de hele dag alleen, van zodra Lula vertrok (iets voor de middag) tot pakweg half drie 's nachts, want John en Tony zijn daar op 7 jan nooit geweest, ondanks hun beweringen. Raar is dan wel dat Lula haar doodzieke en bedlegerige moeder alleen laat. Er is ook geen verpleegster (ook raar), want dan zouden de alibi’s van Tony en John onmiddellijk ontkracht zijn.

-------------

Geplaatst op: 09 augustus 2014 om 14:58
Ik heb The Silkworm uit. Ik zal alles maar in spoilers zetten :p

Spoilers: Ik dacht op het einde net zoals Kim dat het Michael Fancourt was. Rowling zet je ook écht wel op dat spoor. "The Cutter", Robin die denkt "I think he saw me...", allemaal kleine hints die je doen denken dat het een man was - en Michael was verdachter dan Jerry of Daniel. Ik ben het ook wel eens met Gie zijn bedenkingen over de anatomie - al was het zo al goor genoeg natuurlijk. Ik zei in de chat al dat het me stoorde dat Strike en Robin de moordenaar - of moordenares moet ik zeggen - kenden en de lezer niet, dat is iets persoonlijks, ik ben gewoon ongeduldig. Maar zoiets zorgt er ook wel voor dat je weinig uitlegruimte hebt in die laatste korte hoofdstukken.
Don't blame me, maar toen ik ongeveer in de helft van het boek zat en ik een gokje wilde maken wie het gedaan had, dacht ik eigenlijk aan Orlando. Misschien teveel Witse gekeken, waar de moordenaar ook soms iemand is die het niet zo bedoeld heeft, een ongeval dat misloopt, zoiets, en waar de ouder dan de schuld van opneemt. Maar het had verklaard waarom Leonora niet echt hard aan het 'vechten' was om de gevangenis uit te raken, ze zat daar gewoon maar te zitten. En ik dacht dat er een verhaal achter dat "he touched me" zat, waar Orlando het steeds over had. Ik zat dus meer in de richting te denken van kindermisbruik op een bepaald moment... Het moest ook sowieso iemand zijn die al van in de eerste hoofdstukken aanwezig is, dat is zo goed als altijd zo, en zoveel keuze heb je dan niet.

-------------

Geplaatst op: 12 augustus 2014 om 14:15

@ Karen over The Silkworm:

Een heel belangrijke hint vond ik (achteraf, want bij een eerste lezing was het me niet zo opgevallen) de opmerking van Leonora, toen ze hoorde van de politie dat Owen vastgebonden was: "Ik wist dat het een vrouw moest geweest zijn. Hij hield daarvan."

-------------

Geplaatst door: Sgirl
Geplaatst op: 21 augustus 2014 om 15:08
Ik heb Koekoeksjong uit. De ontknoping was echt geweldig. Niet zien aankomen tot het over Strikes honorarium ging op het einde. In zekere zin is het eigenlijk zowel de meest logische als de minst logische dader xD En Robin die begint te wenen op het einde maakte me ook echt gelukkig. Die verhoudingen tussen personages doet Rowling toch echt geweldig. Gelukkig gaat de Silkworm ook over Robin en Strike. Het einde (vanaf dat Robin iets moest doen van Strike, wat voor mij the point of no return was) was echt gewoon subliem. Daarvoor vond ik het boek wel leuk, maar was ik er nog niet van in vervoering geraakt.
Op naar the Silkworm

-------------
What kind of fresh hell demon seed would follow that?

Geplaatst op: 31 augustus 2014 om 23:23

@ Gie over The Silkworm:

Geen idee hoe (ik lees ook niet heel nauwkeurig, moet ik zeggen) maar ik had het idee dat idd alleen de maag en darmen eruit waren gesneden. Anatomisch gezien vind ik dat niet heel vreemd, je kunt zonder veel moeite de buikholte wel opensnijden, de lever blijft goed 'hangen' zonder darmen in de buik en neemt alleen rechts bovenin wat plaats in (valt wel mee, hij valt grotendeels weg onder je middenrif) en zonder darmen hou je een mooie 'holte' over, waar ze het ook de hele tijd over hebben. Blijkbaar heb ik over 'van keel tot schaambeen' heen gelezen, maar zo zat het in mijn hoofd ;-)

-------------

Geplaatst op: 01 oktober 2014 om 11:29
Ah OK, Saskia, (spoilers) jij had er dus geen moeite mee. Ik stelde me toch echt een leeg karkas voor, zoals een varken dat in het slachthuis aan een haak hangt.

Toen ik recent in Londen was, heb ik een pint Doombar gedronken (bier uit Cornwall), net als Strike de hele tijd doet. Best lekker. Amberkleurig bier dat een beetje aan Palm doet denken.

En ik wou ook naar Denmark Street gaan, om naar de zwarte deur te gaan kijken naast het 12 Bar Café, maar dat is er niet van gekomen. Dat blijkt ook niet nodig, want op Street view kun je het mooi bekijken, ook met de winkel van gitaren ernaast.

https://www.google.be/maps/@51.515422,-0.129134,3a,75y,1.16h,98.64t/data=!3m3!1e1!3m1!2e0!6m1!1e1 - Hierzo

-------------

Geplaatst op: 10 december 2014 om 23:46
https://twitter.com/jk_rowling/status/542742401631412225 - The Cuckoo's Calling wordt een televisiedrama.

Is dit weer het begin van een nieuw fandom? :p

-------------

Geplaatst op: 16 december 2014 om 17:55
Leuk. Ik ben benieuwd wie er Strike gaat spelen. Groot, harig en sexy. Big soldier boy (in de woorden van Guy Somé).
En nog meer wie ze voor Robin gaan kiezen.

-------------

Geplaatst op: 16 december 2014 om 18:00
Uhu, ik ben ook wel benieuwd naar de casting :-)

-------------
-1

Geplaatst op: 16 december 2014 om 18:09
Ja, ik vind dit heel leuk nieuws. Ik ben superbenieuwd naar de personages en hoe het allemaal op scherm eruit zal zien. :D

-------------

Geplaatst op: 16 december 2014 om 18:11
Plus als ze in Engeland iets heel goed doen, dan zijn het wel Detective series vind ik. Dus dit zou wel eens een grote hit kunnen worden.

-------------
-1

Geplaatst op: 25 april 2015 om 12:33
Ik kan alweer niet wachten tot het derde boek te koop is :-) Career of Evil, dat klinkt haast als een Stephen Kingthriller.

-------------

Geplaatst op: 25 april 2015 om 12:41
Ja, ik had bij het langskomen van die titel ook niet gelijk door dat het om het nieuwe C. Strike boek ging! #excited

-------------

Geplaatst op: 25 april 2015 om 18:10
“The third Cormoran Strike book will be centered around the experience of returning soldiers.”

Dat in combinatie met "Career of Evil".
Ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken maar ik kijk er alleszins naar uit.

-------------

Geplaatst op: 04 juni 2015 om 15:45

(Misschien wisten jullie dit allang, maar ik kom hier nu pas achter:)

Robert Galbraith tweette in april dat Career of Evil de titel is van een song van de Amerikaanse hardrockband Blue Öyster Cult uit het album Secret Treaties uit 1974.

De lyrics waren van Patti Smith (dichteres en zangeres uit de jaren 60 -70 van de 20ste eeuw).
Op de hoes van de plaat staat een Duits gevechtsvliegtuig uit WO II, de Messerschmitt ME262.

Nadien werd er in 1987 nog een compilatiealbum uitgebracht met de naam Career of Evil. Daarop staat de song zelf echter niet.

De lyrics:
"Career Of Evil"
I plot your rubric scarab, I steal your satellite
I want your wife to be my baby tonight
I choose to steal what you chose to show
And you know I will not apologize
Your mine for the taking
I'm making a career of evil [repeat three times]

Pay me I'll be your surgeon, I'd like to pick your brains
Capture you, Inject you, leave you kneeling in the rain
Your mine for the taking
I'm making a career of evil [repeat three times]

I'd like your blue eyed horseshoe, I'd like your emerald horny toad
I'd like to do it to your daughter on a dirt road

And then I'd spend your ransom money, but still I'd keep your sheep
I'd peel the mask your wearing, and then rob you of your sleep
Your mine for the taking
I'm making a career of evil [repeat seven times]

Ik weet voorlopig niet wat ik ervan moet denken.

-------------

Geplaatst op: 11 juni 2015 om 15:47
Goed geraden - zojuist heeft JK Rowling op Twitter bekend gemaakt dat er een nieuw boek over Cormoran Strike komt genaamd 'Carreer of Evil'.

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst op: 11 juni 2015 om 19:55
Was er iets te raden dan? Het was toch al langer bekend dat het derde boek van Cormoran Strike 'Career of Evil' zou heten?

-------------

Geplaatst op: 11 juni 2015 om 20:08
Er is vandaag idd gewoon een synopsis en releasedatum bekend gemaakt (22 oktober, nog lang wachten vind ik :p).

De synopsis klinkt alvast heel goed in mijn ogen:

When a mysterious package is delivered to Robin Ellacott, she is horrified to discover that it contains a woman’s severed leg.

Her boss, private detective Cormoran Strike, is less surprised but no less alarmed. There are four people from his past who he thinks could be responsible – and Strike knows that any one of them is capable of sustained and unspeakable brutality.

With the police focusing on the one suspect Strike is increasingly sure is not the perpetrator, he and Robin take matters into their own hands, and delve into the dark and twisted worlds of the other three men. But as more horrendous acts occur, time is running out for the two of them…

Career of Evil is the third in the highly acclaimed series featuring private detective Cormoran Strike and his assistant Robin Ellacott. A fiendishly clever mystery with unexpected twists around every corner, it is also a gripping story of a man and a woman at a crossroads in their personal and professional lives.

-------------

Geplaatst op: 13 juni 2015 om 21:03
Er gaat weer veel gruwel inzitten blijkbaar, net als in the Silkworm.
"A man and a woman at a crossroads in their personal and professional lives." Oeoeoeh . Het huwelijk van Robin gaat op de klippen lopen nog voor het begonnen is!!! (Hoop ik dan).   

-------------

Geplaatst door: mugglemama2
Geplaatst op: 24 augustus 2015 om 00:39
Mmm het klinkt veel belovend die titel.
Misschien geesten uit zijn militair verleden??

-------------
Ik kwam, ik zag en ik bleef hangen op het forum.                                  

Geplaatst op: 20 oktober 2015 om 11:15
Career of Evil is vandaag in de VS uitgekomen, komt de 22ste uit in het Verenigd Koninkrijk. Voor hen die niet goed in Engels zijn, of het fijner vinden om in het Nederlands te lezen - de Nederlandse vertaling laat op zich wachten. Deze is gepland om pas in april 2016 in de boekenwinkels te verschijnen.

-------------
La scimmia nuda balla

Geplaatst op: 18 november 2015 om 09:51
Ik wou hier een paar indrukken neerzetten over Career of Evil maar ik krijg de camouflagekleur er niet goed meer op. Daarom maar in het wit en:

SPOILERS!

Eigenlijk vond ik hem net iets minder goed dan de vorige 2, hoewel nog steeds het lezen meer dan waard.
Ik krijg een beetje het gevoel dat het stramien wat routineus begint te worden. Teveel van dezelfde zaken beginnen nu terug te komen:
- Scotland Yard-inspecteur Wardle die Strike op de hoogte moet houden van de vorderingen van het officiële onderzoek (en dus de technisch/forensische resultaten). Waarom hij dit probleemloos doet, wordt niet al te overtuigend gebracht. Galbraith schijnt op zeker moment te beseffen dat het echt niet meer geloofwaardig is, want Wardle wordt verderop in het boek ineens opzijgeschoven.
- Het ronddwalen door Londen.
- het interviewen van getuigen (nu ja, veel anders kan een privé-detective ook niet),
- de lange autorit naar het Noorden van Engeland,
- het been van Strike begint pijn te doen na een tijdje wandelen.
- tussendoor gaat ie zich wat sexueel ontspannen,
ik heb het schijnbaar allemaal al eens gezien. De mogelijkheden van een privé-detective zijn in de moderne wereld hoe dan ook erg beperkt. Galbraith had misschien beter een echte politieman als hoofdpersoon gekozen.

De relaties tussen Robin, Strike, Matthew en Elin beginnen op sommige momenten een groter deel van het verhaal in te nemen dan de eigenlijke zoektocht naar de misdadiger. Ik ben daar niet tegen hoor, ik vind die passages zelfs de beste uit het boek, met een heel fijngevoelige en accurate psychologische touch. En ze vormen een mooie afwisseling. Ik bewonder de manier waarop Jo, een vrouw, er in slaagt de psychologie van de man Strike haarfijn neer te zetten met hopen details: het uitzicht van zijn flat (netjes maar onpersoonlijk), dat hij geregeld wat eten nodig heeft om zijn humeur op peil te houden (he needed regular sustenance). Ook Robin is fantastisch getekend, helemaal een mens van vlees en bloed, maar van Rowling verwacht je niet anders.

De hoofdstukjes die vanuit het standpunt van de moordenaar geschreven zijn, vind ik dan weer de zwakste. Ik heb geen enkele voeling met deze ééndimensionale geobsedeerde sociopaat.
(Het omschrijven van zijn vrouw als “It”, deed mij dan weer denken aan het boek van Dimitri Verhulst, Godverdomse dagen op een Godverdomse bol, waar de mens ook als “het” wordt aangegeven.)

In het begin vroeg ik mij ook een beetje af of het te berde brengen van het BIID syndroom (Body integrity identity disorder) niet wat vergezocht was. Maar OK, er is een directe link met de eenbenige Strike, het levert een mooie scène op in het restaurant van Saatchi, en het is nog maar eens een bewijs van de eruditie van Rowling.
De truc met Alyssa, hoe goed gevonden ook, vond ik eerst ook wat op het randje. Maar ook hier, het bewandelen van dit soort van zijpaden draagt bij aan de veelkleurigheid van het verhaal, en het komt toch nergens geforceerd over.

Interessant, hoewel misschien ook iets te zeer voor de hand liggend, is de parallel met Jack the Ripper, de seriemoordenaar uit het Victoriaanse Londen van 1888. Nu wil het toeval dat ik daar een paar boeken over heb, en enkele scènes zijn eigenlijk vrijwel identiek met wat Jack the Ripper gedaan heeft (het isoleren van dronken jonge vrouwen, al of niet prostituées, in donkere steegjes, het in stukken hakken van een vrouwenlijk binnenskamers).

Ik klink weer te kritisch, merk ik. Niet op letten, ik vind Galbraith één van de beste detectiveschrijvers van de laatste decennia. Ik vond het een goed boek, met een intrigerende speurtocht naar de misdadiger, een levendige psychologische tekening van heel wat personages, en een hele hoop rake details. En ik ben dol op Robin en Strike. Alleen vraag je je af hoe het nu verder moet met die twee…

Ik heb al een paar reviews online gelezen, en de twee meest frappante opmerkingen vond ik in de Scotsman (Hannah McGill):
Dat Strike beroemd is, en uitgebreid met zijn foto in de kranten is gekomen, na zijn twee eerdere successen, is eigenlijk een ramp voor een privé-detective, die geacht wordt mensen te schaduwen zonder op te vallen. En inderdaad, Ingrid van de Thai Orchid Massage herkent hem bijna direct.
Eén van de redenen om een pseudoniem te gebruiken, was misschien om te vermijden dat Harry Potterfans (kinderen dus) bij het surfen via de naam Rowling direct op dit soort thrillers zouden terechtkomen, met hun vaak onsmakelijke details. (Hoewel, beste Hannah, dat gold dan eigenlijk ook al voor The Casual Vacancy, toch ook niet bepaald een kinderboek).

-------------

Geplaatst op: 24 juni 2016 om 14:43
Het 12-Bar café in Denmark Street, waarboven het bureau en de flat van Strike gelegen zijn, is blijkbaar https://www.google.be/maps/@51.5154563,-0.1290272,3a,75y,332.59h,79.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKQcAaclDnj0PuuMM2j1zwg!2e0!7i13312!8i6656 - verdwenen

-------------

Geplaatst op: 14 september 2016 om 11:54
Quote van Karen

The Cuckoo's Calling wordt een televisiedrama.Is dit weer het begin van een nieuw fandom? :p

Wedden dat ze voor Robin ook weer een zwarte actrice gaan kiezen?

-------------

Geplaatst op: 14 september 2016 om 18:58
Hihi, zou best kunnen. Over http://www.snitchseeker.com/harry-potter-news/tom-burke-confirmed-to-star-in-the-cormoran-strike-mysteries-j-k-rowling-comments-105285/ - Tom Burke zijn alleszins positieve reacties op 't eerste zicht.

De verdeling wist ik nog niet, maar blijkbaar is dit de bedoeling: "Three-parter The Cuckoo’s Calling, two-parter The Silkworm and two-parter Career of Evil. Each episode will be an hour long." En dan zullen ze wel zien met de volgende boeken zeker? Ik heb de indruk dat er niet heel veel om te doen zal zijn, een beetje zoals The Casual Vacancy, dat naar mijn mening best een aangename miniserie was, maar niet alombekend.

-------------

Geplaatst op: 02 november 2016 om 10:58
http://www.the-leaky-cauldron.org/2016/11/01/holliday-grainger-play-robin-cormoran-strike-series/ - Holliday Grainger wordt Robin. :)

-------------

Geplaatst op: 14 augustus 2017 om 14:51
Dat eerste clipje met Strike en Robin (link door Karen op de hoofdsite), de ontmoetingsscène, lijkt mij 100% in de roos.
Helaas ben ik op 27 augustus met vakantie. Later inhalen dan maar.

-------------

Geplaatst op: 14 augustus 2017 om 17:45
Quote van Chlidonias

Helaas ben ik op 27 augustus met vakantie. Later inhalen dan maar.

Ik ook, maar ik hoop dat de BBC wel één van de tv-zenders is in het hotel LOL

-------------

Geplaatst op: 30 augustus 2017 om 22:37
Heeft iemand de eerste aflevering gezien? Misschien dat ik wel een kijkje neem, maar ik heb geen idee waar en of het de moeite waard is :P

-------------
La scimmia nuda balla

Print de pagina | Sluit venster