Print de pagina | Sluit venster

Vragen over Harry Potter? Stel ze hier!

Gedrukt van: dreuzels.com
Categorie: Welkom iedereen!
Forum naam: Alles over Harry Potter
Forum beschrijving: Bespreek hier alles over de boeken, films en games, Fantastic Beasts, The Cursed Child, Pottermore, enz.
URL: https://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=34812
Geprint op: 30 mei 2020 om 10:27

Onderwerp: Vragen over Harry Potter? Stel ze hier!
Geplaatst door: Karen
Onderwerp: Vragen over Harry Potter? Stel ze hier!
Geplaatst op: 30 maart 2014 om 12:33
In deze topic kan je vragen stellen over de boeken, films en games van Harry Potter als je iets niet begrijpt! Tientallen forumleden zullen je graag willen helpen, al dan niet met hulp van ons Grote Archief ^^

-------------
Wrong will be right, when he comes in sight
At the sound of his roar, sorrows will be no more
When he bares his teeth, winter meets its death
When he shakes his mane, we shall have spring again

Antwoorden:
Geplaatst door: JoŽl
Geplaatst op: 17 mei 2014 om 09:23
Ik las net een artikel uit een of ander tijdschrift. Zij hadden de hele reeks nog eens nagelezen en kwamen uit op tien vragen. Ik vond ze wel leuk en sommige zette me wel weer aan het denken :p
Wie kan ze beantwoorden? LOL

1. Waarom maakte James Potter zichzelf geen 'Secret Keeper'?
2. Waarom gebruikte het Ministerie niet gewoon Veritaserum op DD's in plaats van al die rechtszittingen?
3. Waarom kon Harry pas Terzielers zien, vanaf toen hij Cedric vermoord zag worden? Hij had als baby immers al zijn eigen moeder vermoord zien worden.
4. Waarom draagt Harry een bril, als in de Toverwereld overal spreuken voor zijn? Is er geen spreuk om je zicht te verbeteren?
5. Waarom werd Harry niet van school gestuurd voor het gebruik van magie nabij Dreuzels in boek 4? Arthur Wemel gebruikte toen een spreuk om zichzelf te beschermen tegen iets wat Herman Duffeling naar hem gooide.
6. Waarom gebruikte niemand een Tijdverdrijver om Voldemort te verslaan?
7. Hoe kon de Basilisk door de pijpleidingen van Zweinstein kruipen? Sommige zijn slechts de diameter van een rietje.
8. Waren er geen internationale legers van tovenaars die kwamen helpen om Voldemort te verslaan? Voldemort wilde immers de hele wereld overnemen, maar schijnbaar is hij niet zo'n probleem buiten de UK.
9. Wat doen heksen en tovenaars vůůr hun elfde levensjaar? Gaan ze niet naar school? Hoe leren ze dan schrijven/lezen/etc?
10. Waarom veranderen toverstokken hun trouw niet telkens als er een Ontwapeningsspreuk wordt gebruikt? 

-------------

Geplaatst door: Rachel
Geplaatst op: 17 mei 2014 om 09:40
6 is heel makkelijk. Paradox. HP gebruikt 1 tijdlijn, dit is te zien in PoA. Als iets gebeurd in het verleden doordat je terug ging in de tijd is het altijd gebeurd.(denk Harry die zichzelf redt van dementors)

Ga terug in het verleden om iemand te vermoorden, die persoon krijgt dan nooit de macht, dus je gaat niet terug om hem te verslaan. Persoon krijgt macht, je gaat terug in de tijd... En ga zo maar door. Je maakt zo een paradox.

-------------
ďI mean, I think I am basically a cool girl, but I am also a pain in the ass.Ē

Geplaatst door: ChloŽ
Geplaatst op: 17 mei 2014 om 11:30
1. Ik denk dat je altijd een persoon van buitenaf nodig hebt daarvoor? I dunno. Ik begrijp die spreuk nog altijd niet eigenlijk.
2. Veritaserum geeft het beste resultaat als het onverwacht gebruikt wordt. Men kan in principe liegen onder Veritaserum dus helemaal betrouwbaar is het niet.
3. Als kind heeft hij niet bewust zijn moeder zien sterven. Hij zat ook in zijn bedje, beschermd van al het gebeuren.
4. Vast wel, maar ik denk dat Rowling het er bewust ingelaten heeft om die vorm van kwetsbaarheid te tonen. Een beetje een manier om te tonen dat hij opgegroeid is in de Dreuzelwereld.
5. Rowling heeft zichzelf echt wel in de nesten gewerkt met dat Merk. Ik vermoed dat Arthur alles daarin is gaan uitleggen. Tovenaarskinderen komen immers ook constant in de buurt van magie. (En toen haatte het ministerie Harry nog niet.)
6. Een tijdverdrijver kan niet gebruikt worden om grote sprongen in de tijd te maken. Kleine sprongen van enkele uren zijn stabiel, maar grotere werken niet.
7. Hij zal niet door die kleintjes kruipen dan. :p
8. Waarschijnlijk wel. Ik vermoed dat elk gebied wel zijn problemen heeft en dat men bang is dat heel de tovenaarspopulatie verdwijnt als iedereen ingezet wordt. Ofzo. (Ik denk eerder dat het iets is zoals in al die apocalyptische films waarin het lijkt alsof enkel Amerika problemen heeft. Over de rest van de wereld wordt er niets gezegd. Dat is het vertellen van een verhaal nu eenmaal.)
9. Sommigen sturen hun kinderen naar een Dreuzelschool (zeker Dreuzeltelgen) en sommige geven thuisonderwijs.
10. Omdat toverstokkenleer moeilijker is dan dat. Meestal gaat degene die de Ontwapeningsspreuk gebruikt heeft ook niet lopen met de toverstok van iemand anders. Heeft weinig nut.

-------------
The climb is all there is.

Geplaatst door: fawkesflame
Geplaatst op: 17 mei 2014 om 16:16
1. Het is hier van groot belang dat James zijn vrienden door en door vertrouwde. Daar wordt in de boeken enorm de nadruk op gelegd: het was een ongelofelijk hechte groep en niemand had kunnen denken wat Peter zou doen. Hij zag er dus geen enkel probleem in om Peter of Sirius geheimhouder te laten zijn en verkoos hen zelfs boven Perkamentus.
2. Zoals ChloŽ al mooi aanhaalde is Veritaserum niet waterdicht en bijgevolg niet bruikbaar in een rechtzaak. Er bestaan tegengiffen en je kan zelfs occlumentie gebruiken wanneer je daar bedreven in bent om Veritaserum te omzeilen. Het valt volgens Rowling te vergelijken met een leugendetector, die ook niet altijd perfect werken en daarom niet gebruikt worden in Dreuzelrechtzaken. Een ander bijkomstig effect is dat Veritaserum je laat zeggen WAT JIJ DENKT dat waar is. Indien je gek of behekst bent, heeft dit dus ook effect. Dat was grotendeels waarom Barto Jr's getuigenis niets waard was voor Droebel.
3. Het kan inderdaad dat hij geen directe getuige was van de moord op Lily, maar zelfs als dit wel zo is, ga je pas terzielers zien wanneer je de dood van een persoon echt verwerkt hebt. Dat is de reden waarom Harry de terzielers aan het einde van het vierde jaar ook nog niet kan zien, hoewel ze de koetsen ook dan trekken. Hij heeft cedric's dood gewoon nog niet echt verwerkt en het is allemaal nog vrij vers.
4. Hier zijn meerdere antwoorden voor te geven denk ik. Waarom heeft Albus zijn neus nooit weer rechtgezet? Hij was de beste tovenaar ooit en bezat de beste stok. Waarom liet Hermelien haar tanden de eerste jaren niet bijwerken met behulp van magie? Waarom liep Herphine Zoster rond met puisten? Magie biedt nu eenmaal niet op alles een antwoord, en als dit al zo is, zijn er gewoon mensen die het liever niet doen. Ik leun bij ChloŽ aan en denk dat Rowling die bril heel belangrijk vond. Een teken van kwetsbaarheid, een teken dat Harry werd opgevoed door dreuzels... Al is dat laatste wat bijzaak want er zijn tovenaars genoeg die brillen dragen. Banning, Perkamentus, Jenny...
5. Goede vraag! Mogelijk omdat Harry toen nog heel erg in gunst was bij het ministerie en Droebel er geen al te groot probleem van wou maken, net als in boek 3. Droebel begroet Harry op het WK erg hartig en is duidelijk nog op hem gesteld op dat moment. Stel nu dat dit had plaatsgevonden in boek 5, dan zou het ongetwijfeld zijn aangegrepen als reden om hem van school te sturen. De kans bestaat ook dat Arthur de juiste mensen op het ministerie op de hoogte gebracht had dat ze hem zouden gaan ophalen en er mogelijk magie aan te pas zou komen. Hij had het ook kunnen regelen dat het haardrooster even aangesloten werd op het huis van de Duffelingen, iets wat normaal gezien ook niet mag. Arthur heeft dus duidelijk connecties op het ministerie.
6. Na de gebeurtenissen op het einde van boek 5 zijn alle tijdverdrijvers vernietigd. In boek 6 en 7 zou men dus sowieso geen tijdverdrijver gebruikt kunnen hebben. Bovendien is het zo dat tijdverdrijvers slechts voor een zeer beperkte tijdsprong naar het verleden gebruikt kunnen worden. Een paar uur is het absolute maximum, anders heeft dit vaak catastrofale gevolgen voor 'de tijd' op zich en kan de drager van de tijdverdrijver sterven. Ten slotte hanteert Rowling het lusprincipe, wat het ook onmogelijk maakt om echt dingen te wijzigen aan het verleden. Ik weet dat dat moeilijk te begrijpen is, maar het is zo dat wanneer persoon A sterft en je een uur terug gaat in het verleden om dit te voorkomen, daar waarschijnlijk dingen zullen gebeuren die je verhinderen om A te redden. Want alles is al eens gebeurd, snap je?
7. Ik denk niet dat de Basilisk echt door elke pijpleiding kroop. Maar een school als Zweinstein heeft ene gigantische omvang en zeer veel bewoners. Ik kan me inbeelden dat de leidingen daar groter zijn dan normaal, of anders zou Vilder de onaangename taak moeten uitvoeren om de zoveel tijd de leidingen te ontstoppen.
8. Volgens mij was Voldemort inderdaad een lokaal probleem. Andere landen waren wel met hem bekend en waren uiteraard bang dat zijn ideeŽn zouden overwaaien en er ook dooddoeners zouden ontstaan in hun land, maar ik denk dat Voldemort zich eerst wou focussen op de UK om dan zijn macht uit te breiden. Daar is hij alleen gelukkig nooit toe gekomen. En kijk naar ons, wij pakken problemen ook pas aan wanneer ze voor onze deur staan. Bij tovenaars is dat niet anders denk ik.
9. Dat krijg je duidelijk in beeld op het WK en ook door Ginny. Er is niet echt zoiets als een lagere Zweinsteinschool. De kleuters blijven in elk geval zeker thuis volgens mij.
10. De toverstok moet ťcht veroverd worden. Afpakken na een gevecht of zoiets dus. Gewoon stelen is vaak niet genoeg (buiten met de Zegevlier misschien). Ontwapen je iemand, maar ga je niet met diens stok lopen, dan blijft de stok volgens mij gewoon van de eigenaar zonder dat de loyaliteit wisselt.

-------------
ďZoals de oude Hawaiianen altijd zeiden: We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon." Tito uit Rocket Power

Geplaatst door: Chlidonias
Geplaatst op: 18 mei 2014 om 10:30

Ik vind het wel jammer dat de FAQs, die op de oorspronkelijke website van Rowling stonden, in de nieuwe versie verdwenen zijn (althans ik kan ze niet direct meer vinden). Gelukkig heeft Dreuzels er een flink deel van overgenomen: http://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=16012 - hierzo . Hieruit kun je heel wat informatie halen, bv. over

2. Veritaserum

3. Terzielers zien

9. Opleiding van jonge tovenaars

-------------
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )

Geplaatst op: 18 mei 2014 om 13:58
Het was niet zozeer dat ik de antwoorden niet kan geven :p Maar ik vond het artikel gewoon leuk xD 
Thanks anyway! :)

-------------

Geplaatst door: Chlidonias
Geplaatst op: 18 mei 2014 om 14:45
Quote van JoŽl

Het was niet zozeer dat ik de antwoorden niet kan geven :p

Nee dat snap ik wel, JoŽl. Smile Het topic leek mij meer bedoeld voor nieuwe leden (als je ziet hoeveel er sinds maart iets gepost hebben... Unhappy), en dan zijn een paar links misschien handig. 

-------------
Hell hath no fury like a woman scorned. (William Congreve 1670-1729)
Harry was left to ponder in silence the depths to which girls will sink to get revenge (J.K.Rowling 1965 - )

Geplaatst op: 22 februari 2015 om 13:27
Ik heb een vraag over een vertaling:

Wie weet de Nederlandse vertaling van de conciŽrge van Zweinstein; 'Apollyon Pringle'?

-------------

Geplaatst door: Avana
Geplaatst op: 22 februari 2015 om 13:39
Appolonius Stoffer xD

[/googleisyourfriend]

-------------
Wat houdt Draco's taakstraaf in? En welke ernstige gevolgen heeft Juvie's geklungel?
Lees het in https://tinyurl.com/y44ajc3y - WW ho 48 : De Verspilling van Jean Excellente.

Geplaatst op: 22 februari 2015 om 14:01
En het staat ook gewoon op Dreuzels zie ik nu, woepsie! Ik weet nog niet of ik 'm per se nodig heb, maar ik wil een oneshotje schrijven over Vilder. Misschien komt die vertaling dus wel van pas :p

-------------

Geplaatst door: Nigellus
Geplaatst op: 21 augustus 2015 om 14:05
Ik ben het laatste HP boek opnieuw aan het lezen en bij hoofdstuk 18 'Het leven en de leugens van Albus Perkamentus' stuitte ik op een eigenaardigheid (misschien is de vraag al ooit eens gesteld maar ik vond het nergens terug).

In dit hoofdstuk wordt gepraat over de vriendschap tussen Grindelwald en Perkamentus toen deze eerste bij zijn tante Mathilda Belladonna logeerde. Dit zou zijn nadat hij van Klammfels gestuurd werd, ik vermoed dat Grindelwald opdat moment dus de leeftijd had van 18 jaar ongeveer. Perkamentus had ongeveer dezelfde leeftijd aangezien er wordt geciteerd op bladzijde 259: '...Uiteraard stelde ik hem voor aan die arme Albus, die veel te weinig gezelschap had van jongens van zijn eigen leeftijd ...' Perkamentus was op dat moment dus ook 18 jaar. Door de dood van Ariana iets later kwam er een abrupt einde aan de kortstondige vriendschap tussen hen beide. Op bladzijde 261 wordt dan gezegd: '... Het lijdt echter geen twijfel dat Perkamentus vijf jaar lang treuzelde voor hij het tegen Grindelwald opnam, vijf jaren vol terreur, moord en verdwijningen ...' Gaat het hier dan om het legendarische duel tussen Perkamentus en Grindelwald van 1945 want dat is toch onmogelijk aangezien er gesproken wordt over 5 jaar later of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst door: Nixingood
Geplaatst op: 21 augustus 2015 om 14:59

Toen de vriendschap tussen Grindelwald en Perkamentus ten einde was, ging Grindelwald terug naar zijn eigen land, maar het duurde nog een aantal jaren voor hij zijn poging naar de macht begon.
Pas op het moment dat Grindelwald openlijk zijn macht misbruikte, werd hij bekent in de toverwereld. 5 jaar na dat moment hebben Perkamentus en Grindelwald hun gevecht gehad, maar hoeveel jaar er tussen hun afscheid en Grindelwalds terreurbegin heeft gezetten wordt (voor zo ver ik weet) nergens gemeldt Wink

-------------
Volg je hart... die weet altijd de weg te vinden, zelfs als je hoofd het niet vertrouwt!
Je kunt alleen tijd verspillen, als je vergeet ervan te genieten!

Geplaatst door: Snuffles
Geplaatst op: 28 december 2016 om 09:43
Een vriend van me stuurde omlang naar mij een bericht "ken jij mafalda weasley". Ik had nog niks over dit personage gehoord en zocht dit dan ook op. Nu kwam ik leuke dingem te weten over het personage. Maar weten jullie iets over haar? Het enige wat ik eruit kon halen os dat ze uit het 4de boek gehaald is vanwege een grote plot hole? Nu wil ik ook iets weten over die plot hole.

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst door: Ellaaaa...
Geplaatst op: 28 december 2016 om 10:45
Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik heb het even opgezocht en kwam op http://harrypotter.wikia.com/wiki/Mafalda#cite_note-mafalda-0 - Mafalda Weasley uit. Inderdaad wel interessant ^^. Wat de plothole dan precies was is naar mijn weten niet bekend, maar http://www.cosforums.com/archive/index.php/t-117061.html - hier zijn wat theorieŽn te vinden. Persoonlijk denk ik inderdaad ook dat het niet aannemelijk was geweest dat een elfjarig kind de taak zou vervullen die Rowling gepland had. 

-------------
Maak ook eens een https://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=36620 - Valentijnskaart !

Geplaatst op: 28 december 2016 om 21:06
Heb het even gelezen en ik vind het wat jammer dat ze het boek niet gehaald heeft. Het is een wemel die als ik het goed heb in zwadderich heeft gezeten wat een leuke nieuwe inkijk heeft op de famillie wemel. Zouden er nog zo een personages zijn?

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst op: 20 augustus 2017 om 14:04
Dubbelpost: ik zag gisteren een intressant filmpje over de top 10 raarste harry potter theorieŽn. Een ervan vond ik eigenlijk goed gevonden namelijk deze:

Professor Anderling is eigenlijk een dooddoener. Ik heb dit verder uit gepluist en vind het eigenlijk best wel aannemelijk. Wat denken jullie hiervan?

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst door: DommeDreuzel
Geplaatst op: 06 februari 2018 om 18:12
Hey! Weet iemand misschien de antwoorden op deze vragen?

1. Het uitkiezen van een nieuwe staf is altijd een precies werkje en ook Harry had niet gelijk de goede in handen. Welke staf probeerde Olivander eerst uit bij Harry?

2. Uit welk schoolboek heeft Harry de naam Hedwig, waar hij zijn uil naar noemde?

3. Maar hoe kom je nu op het perron 9ĺ? Harry ondekte dat door de familie Wemel. In welke volgorde gingen de familie Wemel en Harry door de muur bij perron 9 en 10?

4. In de trein leert Harry voor het eerst tovenaarsnoep kennen waaronder de bekende chocokikkers. Welk plaatje vroeg Ron naar omdat hij die nog niet in zijn verzameling had?

5. Bij aankomst op het perron van Zweinstein gaan de eerstejaars met Hagrid mee om met de boot over het meer te gaan. Met hoeveel man per boot mochten ze het meer over?

6. En dan het grote moment: de indelingsceremonie! Met grote spanning wachtten Harry, Ron en Hermelien af wat deze ceremonie inhoudt. Als ze de Sorteerhoed zien, zijn ze opgelucht. Wie is de eerste die naar voren geroepen word door professor Anderling?

7. Onderweg naar de slaapzaal worden ze voorgegaan door Percy, de klassenoudste van Griffoendor. Onderweg komen ze Foppe tegen. Wat laat Foppe op Percy afvliegen tijdens deze ontmoeting?

8. Bij het portret van de Dikke Dame aangekomen krijgen ze van Percy het eerste wachtwoord. Wat is dit wachtwoord?

9. De komende dagen houden Harry en Ron zich bezig met hun eerste lessen en misschien nog wel het lastigste: de route naar de klaslokalen. Hoeveel trappen bevat Zweinstein?

10. Op welke dag staat Toverdranken op Harry`s schoolprogramma?

Geplaatst door: Blossom
Geplaatst op: 06 februari 2018 om 22:42
Het is een quiz! En... ik weet ze geen van allen. Nou, daar gaat de geloofwaardigheid van mijn bestaan als HP-fan. Ojee, ojee!

Is er iemand die ze wel weet?

-------------

Geplaatst op: 07 februari 2018 om 07:02
1. /
2. Geschiedenis van de toverkunst
3. Percy, fred, George en ron
4.agrippa en ptolemy
5. Per 4
6. /
7. Paraplu's?
8. Caput draconis of zoiets
9. 142
10./

Ik ben nu het eerste boek aan het lezen dus ik zou het allemaal moeten weten.

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst door: Teunebeun
Geplaatst op: 21 augustus 2018 om 10:39
Beste allemaal

Teunebeun hier.

Ik was laatst bezig met het kijken van een Harry Potter marathon en toen ik bij The Deathly Hallows Part 1 aankwam viel me iets op waar ik niet helemaal zeker over was en toen dacht ik, ik kan de vraag wel op het forum discussiŽren.

Dus, Aan het begin gebruikt Hermelien de spell Obliviate, zodat haar Ouders haar niet zullen herinneren en/of als ze dood gaat haar ouders zich geen zorgen zouden maken over haar.
Maar nadat ze wegliep bij haar huis liep ze gelijk de weg af naar Harry's huis.

Wat mij nu dwars zit is dat zei alleen Obliviate heeft gebruikt op haar ouders, niet op haar buren of zoiets. Dus straks zullen de buren zich wel afvragen waar Hermelien nou is en als ze het dan aan haar ouders zouden vragen zouden zij van niks weten en dat zou dan toch wat twijfels opbrengen over het onmogelijke.

I know ik verpest de film nu een beetje maar het viel mij gewoon op en wilde het met jullie bespreken.
En ja ik weet dat ik mezelf hier niet al te druk over moet maken want het is maar een klein detail dat helemaal niet een grote factor speelt in de film.

Met vriendelijke groeten.

Teunebeun

Ps.

Ik ga morgen naar de Warner Bros Studio Tour in Londen en ik vroeg me af of jullie nog andere plekken in Londen weten die iets met Harry Potter te maken hebben, zoals die brug in deel 6 die door Death eathers kapot wordt gemaakt.

Dankjewel alvast voor jullie medewerking

-------------
I solemnly swear that i am up to no good

Geplaatst door: heksentoeren
Geplaatst op: 21 augustus 2018 om 17:37
Hoe het in de film gebeurde, weet ik niet meer maar in de boeken stuurde ze haar ouders ook naar Australie.

En zouden de buren zich daar zo grote vragen over stellen, denk je? Het grootste deel van ieder zat ze op school in Zweinstein. Dus veel was ze nooit aanwezig bij haar ouders.

-------------
"The secret of flight is this: you have to do it immediately, before your body realizes it is defying the laws." ~ Michael Cunningham

Geplaatst door: Nemesis
Geplaatst op: 01 februari 2019 om 15:04

Lid geworden om het volgende te kunnen vragen!!!!

Heb wel al een beetje op het forum gezocht naar mogelijke antwoorden maar kennelijk op de verkeerde plekken.

Bij Boek 1: Was Professor Krinkel al bezeten door Jeweetwel toen Harry voor de allereerste keer in `De lekke Ketel` kwam in gezelschap van Hagrid?
Als dat zo is, waarom kon Krinkel toen wel Harry's hand schudden en hem dus aanraken maar later in het verhaal bij de Spiegel niet meer?

En nog een vraag: Harry bleek dus ook een onbedoeld Gruzielement te zijn geworden. Maar in Deel 2 werd hij in de geheime kamer gebeten door de basilisk. En in Deel 7 is basilisk gif fataal voor de gruzielementen.
Zou het gruzielement in Harry dan al niet op dat moment in de Geheime Kamer al moeten zijn vernietigd?

Alvast bedankt aan degenen die hier iets mee kunnen/willen doen.

Nemesis

Geplaatst door: Merdyff
Geplaatst op: 01 februari 2019 om 17:19
@ Nemesis: Welkom op het forum! Je haalt 2 interessante punten aan. Op je eerste vraag zou ik denken van wel, want hij is in de Lekke Ketel om te proberen de steen der wijzen uit Goudgrijp te stelen, in opdracht van Voldemort. Waarom hij hem dan wel kan aanraken, weet ik niet. Misschien was het Voldemort-deel nog minder sterk en werd dat sterker door eenhoornbloed te drinken? Het is maar een wilde gok, hoor.
Het tweede vind ik al helemaal goed bedacht. Had ik in elk geval nog nooit bij stilgestaan. Anderzijds, ook mensen horen vernietigd te worden door basilisk-gif en Harry overleefd het ook. Dus misschien redt Fawkes onbedoeld niet alleen Harry, maar ook het gruzielement.

-------------
ďI kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.Ē

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson

Geplaatst door: Blossom
Geplaatst op: 01 februari 2019 om 19:49
Hi Nemesis!

Wat je eerste vraag betreft, heb ik even een stukje van de film opgezocht: https://youtu.be/rp3SFdfwVKo - Youtubelinkje . Ik ben niet meer zeker hoe het in het boek ging, maar in de film schudt Krinkel nadrukkelijk niet de hand van Harry, maar deinst hij er zelfs een beetje voor terug.

Wat je tweede vraag betreft: uhm... Ja, daar vraag je me wat! Ik sluit me aan bij Merdyff hierboven.

Geplaatst door: Nemesis
Geplaatst op: 03 februari 2019 om 13:54
In het boek, in ieder geval de Nederlandse vertaling staat dat Krinkel Harry's hand greep....

Dank voor de reacties!

Geplaatst door: Timsel
Geplaatst op: 03 februari 2019 om 14:59
Hoihoi, Nemesis! Goede vragen.

Op de eerste vraag kan ik je met zekerheid zeggen dat Krinkel op het moment dat hij Harry in de Lekke Ketel ontmoette, nog niet bezeten was door Voldemort. In het laatste boek zegt hij dan ook dat zijn meester hem nauwlettender in de gaten wilt houden na de mislukte bankroof. Daarbij komt ook dat de tulband die hij bij het feestmaal aan het begin van het jaar Harry heel erg opviel, wat zou betekenen dat Krinkel in de Lekke Ketel geen tulband droeg. In de film zien we hem altijd met tulband op, maar in het boek heeft hij eerst dus nog geen tulband.

Voor je tweede vraag... goede vraag! Misschien dat het gif nog niet helemaal ingewerkt was? Net zoals dat het een tijdje duurde voordat het dagboek helemaal verslagen was. Mocht dat niet goed zijn, vind ik de theorie van Merdyff ook heel sterk!

-------------
La scimmia nuda balla

Print de pagina | Sluit venster