Print de pagina | Sluit venster

Dreuzels' Grote Herleesmarathon!

Gedrukt van: dreuzels.com
Categorie: Welkom iedereen!
Forum naam: Alles over Dreuzels
Forum beschrijving: Hier vind je alle informatie over ons forum terug!
URL: https://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=36480
Geprint op: 04 juli 2020 om 16:49

Onderwerp: Dreuzels' Grote Herleesmarathon!
Geplaatst door: Rowace
Onderwerp: Dreuzels' Grote Herleesmarathon!
Geplaatst op: 23 april 2019 om 23:40
Dreuzels’ grote herleesmarathon
Naar een idee van mezelf

Hoelang is het eigenlijk geleden dat jij de boeken hebt gelezen? Lees je ze elk jaar nog trouw opnieuw, of heb je ze überhaupt nog nooit gelezen en ben je vooral fan van de films? Als ik heel eerlijk ben, kan ik me niet eens herinneren wanneer ik de boeken voor het laatst uit de kast heb gehaald… Heel lang geleden dus. En daar moet verandering in komen, vond ik op een goede dag in maart. En misschien willen jullie wel met me meelezen!

Het idee is om de boeken gezamenlijk weer op te pakken – en er gezellig over te kletsen met zijn allen, in een forumbrede re-read! Het forum is de laatste tijd vrij rustig, dus ik hoop dat het (her)lezen van de boeken de liefde voor de Harry Potter-wereld weer wat in ons gaat aanwakkeren. Ik zal een speciaal chattopic openen voor de meelezers en er komen bijpassende discussietopics en leuke uitdagingen in de creatieve onderdelen.

Omdat ik graag wil dat er zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen, ook degenen die het druk hebben met werk, school of een verhuizing naar China, heb ik besloten om te gaan voor ongeveer 100 pagina’s per week. Zelfs als je langzaam leest (20 pagina's per uur) hoef je per dag nog geen uurtje vrij te hebben om het ‘weekdoel’ te kunnen halen. Zelfs als je een druk bestaan hebt, moet dat haalbaar zijn, toch? Het eerste boek zou bijvoorbeeld twee weken nemen om te lezen, en tussen de boeken in zou ik een week ‘rust’ inlassen voor het nakletsen. Uiteraard kan het ook zijn dat je het boek in één ruk uit leest, of liever boek vijf even overslaat, of gewoon lekker de films gaat kijken. Allemaal helemaal prima, want dit is geen wedstrijd, maar gewoon voor de gezelligheid.

De begindatum voor heb ik nog niet in beton gegoten. Zijn hier voorkeuren voor? Ik denk er zelf aan om op 1 juni te beginnen, maar er kan nog met die datum geschoven worden als jullie vol enthousiasme al in mei van start willen gaan.

Nu is de vraag aan jullie: Lijkt dit jullie leuk? En zo ja, wat komt voor jullie uit qua timing?
Vragen, ideeën en andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!

-------------
I'm in the pursuit of happiness
I'm gonna get it, I'm gonna get it
But the hours are getting longer
You know I can almost taste it
Melting on my fingertips

Antwoorden:
Geplaatst door: Milou
Geplaatst op: 24 april 2019 om 00:21
Lijkt mij leuk! Misschien lees ik ze dan in een andere taal, zodat ik ook nog wat ervan leer. :)

-------------
Dichten is een van de hoogste vormen van denken. In feite is het niet-denken. (Ingmar Heytze)

Geplaatst door: Lycke
Geplaatst op: 24 april 2019 om 13:05
Ik gebruik de luisterboeken om in slaap te komen, dus eigenlijk heb ik elke dag wel iets met de boeken. Er komen bij mij de laatste tijd wel steeds meer vragen op, dus een discussie topic lijkt mij erg fijn. Ik ga verder niet meelezen, want met luisterboek is dat een beetje dubbel, maar heb wel vragen zoals; waar halen de leerlingen van Zweinstein geld vandaan als dat op is? en heb er wel meer, maar kom er zo niet op haha.

-------------
Eftelingmeet staat weer online!

Geplaatst door: Snuffles
Geplaatst op: 24 april 2019 om 17:31
Lijkt mij leuk ja xd was er ooit terug mee begonnen toen ik de ganse boekenset gekocht had.

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst door: Hedser
Geplaatst op: 24 april 2019 om 19:38
Leuk idee! Maar toevallig heb ik ze net afgelopen najaar allemaal weer herlezen. Het blijven geweldige boeken, ook na zoveel jaar.

Geplaatst door: Ellaaaa...
Geplaatst op: 24 april 2019 om 19:43
Ik doe sowieso mee ^^ It's been a while...

-------------
Most problems can be solved through cake

Geplaatst door: Lukas
Geplaatst op: 25 april 2019 om 13:17
Ik denk niet dat ik mee ga doen,ik ben ze momenteel al aan het herlezen en ik zit al ergens in de helft van het vierde boek. Misschien dat ik gewoon wacht tot jullie aan het vijfde beginnen.

Is het de bedoeling echt 100 bladzijden per week te lezen of ga je steeds afronden naar het dichtsbijzijnde hoofdstuk?

-------------

Geplaatst op: 25 april 2019 om 14:03
Leuk dat er al zoveel enthousiasme is ^^ Even wat vragen en opmerkingen beantwoorden:
Quote van Milou

Lijkt mij leuk! Misschien lees ik ze dan in een andere taal, zodat ik ook nog wat ervan leer. :)
Welke taal heb je op het oog? Ik heb De Steen Der Wijzen in het Zweeds liggen, maar wat de andere delen betreft, heb ik ze alleen in het Nederlands. Dus voor mij wordt het een mengseltje :P

Quote van Lycke

Ik gebruik de luisterboeken om in slaap te komen, dus eigenlijk heb ik elke dag wel iets met de boeken. Er komen bij mij de laatste tijd wel steeds meer vragen op, dus een discussie topic lijkt mij erg fijn. Ik ga verder niet meelezen, want met luisterboek is dat een beetje dubbel, maar heb wel vragen zoals; waar halen de leerlingen van Zweinstein geld vandaan als dat op is? en heb er wel meer, maar kom er zo niet op haha.
Luisterboeken kunnen ook nog, natuurlijk! En de discussietopics zijn vrij voor iedereen, dus je hoeft niet per se mee te doen om in die topics te kunnen posten :) Plus, je mag natuurlijk ook zelf discussietopics openen als je tegen iets aanloopt bij het lezen!

Quote van Lukas

Is het de bedoeling echt 100 bladzijden per week te lezen of ga je steeds afronden naar het dichtsbijzijnde hoofdstuk?
Ik heb inderdaad afgerond op de hoofdstukken; de 100 pagina's is meer een richtlijn op basis van de Nederlandse boeken. Ik heb een lijstje van de hoofdstukverdeling, die ik vanavond even hier neer zal zetten (zit nu op Chrome en daar gaat de layout niet altijd even lekker).

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst door: Merdyff
Geplaatst op: 25 april 2019 om 16:48
Ik ben ook wel geïnteresseerd, ik denk dat ik voor de eerste drie dan de geïllustreerde versies neem. Van mij mag er gerust ook al vroeger gestart worden dan 1 juni.

-------------
“I kind of lost track of time..."
"For two hours?"
Elend nodded sheepishly. "There were books involved.”

- The Well of Ascension, Brandon Sanderson

Geplaatst door: heksentoeren
Geplaatst op: 25 april 2019 om 22:21
Ik vind het ook wel een leuk idee. Startdatum van 1 juni vind ik goed, gezien mei voor mij een drukke maand is.

-------------
"The secret of flight is this: you have to do it immediately, before your body realizes it is defying the laws." ~ Michael Cunningham

Geplaatst op: 29 april 2019 om 11:24
@Melissa: Mei is voor mij ook een erg drukke maand, vandaar dat ik juni voorstelde om te beginnen Embarrassed

Hier is overigens nog de hoofdstukverdeling. Ik heb de pauzeweken niet in het schema staan, maar die komen er dus wel :P

Harry Potter en de Steen der Wijzen
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 8 (pp. 5-106)
Week 2: Hoofdstuk 9 t/m 17 (pp. 107-228)

Harry Potter en de Geheime Kamer
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 7 (pp. 5-92)
Week 2: Hoofdstuk 8 t/m 14 (pp. 93-197)
Week 3: Hoofstuk 15 t/m 18 (pp. 198-254)

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 7 (pp. 5-107)
Week 2: Hoofdstuk 8 t/m 14 (pp. 108-219)
Week 3: Hoofdstuk 15 t/m22 (pp. 220-326)

Harry Potter en de Vuurbeker
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 9 (pp. 5-113)
Week 2: Hoofdstuk 10 t/m 17 (pp. 114-219)
Week 3: Hoofdstuk 18 t/m 24 (pp. 220-327)
Week 4: Hoofdstuk 25 t/m 29 (pp. 328-435)
Week 5: Hoofdstuk 30 t/m 37 (pp. 436-547)

Harry Potter en de Orde van de Feniks
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 6 (pp. 5-98)
Week 2: Hoofdstuk 7 t/m 12 (pp. 99-198)
Week 3: Hoofdstuk 13 t/m 18 (pp. 199-309)
Week 4: Hoofdstuk 19 t/m 23 (pp. 309-400)
Week 5: Hoofdstuk 24 t/m 28 (pp. 401-502)
Week 6: Hoofdstuk 29 t/m 34 (pp. 503-600)
Week 7: Hoofdstuk 35 t/m 38 (pp. 601-668)

Harry Potter en de Halfbloed Prins
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 6 (pp. 5-99)
Week 2: Hoofdstuk 7 t/m 12 (pp. 99-194)
Week 3: Hoofdstuk 13 t/m 18 (pp. 195-300)
Week 4: Hoofdstuk 19 t/m 24 (pp. 301-402)
Week 5: Hoofdstuk 25 t/m 30 (pp. 403-490)

Harry Potter en de Relieken van de Dood
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 8 (pp. 7-120)
Week 2: Hoofdstuk 8 t/m 15 (pp. 120-228)
Week 3: Hoofdstuk 16 t/m 22 (pp. 229-320)
Week 4: Hoofdstuk 23 t/m 30 (pp. 320-433)
Week 5: Hoofdstuk 31 t/m 36 + epiloog (pp. 434-541)

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 25 mei 2019 om 16:58
Nog een weekje, mensen! Volgende week zaterdag begint de Herleesmarathon :) Is een middernachtelijke kick-off nog een leuk idee? Dan kunnen we gezamenlijk het eerste hoofdstuk lezen, verstopt onder de dekens met een zaklamp à la Harry in de zomervakanties :P

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 26 mei 2019 om 16:22
Ik maakte me net wel de bedenking dat ik enkel HP 1 en HP 2 in het nederlands heb, de andere heb ik enkel in het engels. Dus ik denk dat ik ze gewoon allemaal in het engels ga lezen.

-------------
"The secret of flight is this: you have to do it immediately, before your body realizes it is defying the laws." ~ Michael Cunningham

Geplaatst op: 31 mei 2019 om 23:13
Nog drie kwartier! Zitten jullie er al klaar voor? Cindy en ik wel! 

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 01 juni 2019 om 12:46
Ik kijk ernaar uit. Kan wel niet meteen beginnen lezen dus zal vanaf vanavond zijn.

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst op: 01 juni 2019 om 14:35
Yay ^^
Ik heb inmiddels het eerste hoofdstuk uit. Grappig hoe herkenbaar alles nog steeds is, ondanks dat ik het echt al jaren niet mseer heb gelezen. Wat me nu opvalt, is dat Rowling best een paar technieken gebruikt die veel schrijvers afraden. Bijvoorbeeld dat ze begint met een ander personage dan de echte hoofdpersoon, zodat niet meteen duidelijk is waar het verhaal naartoe gaat, en het wisselen van perspectief in het midden van een hoofdstuk zonder witregel (van meneer Duffeling naar Perkamentus en Anderling). Misschien werd ze daarom zo vaak afgewezen?

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst door: Cindy
Geplaatst op: 01 juni 2019 om 18:15
Ik worstel me door het eerste hoofdstuk heen... Buuuh. Ben het in het Chinees aan het lezen, lang geleden dat ik lange verhalen in het Chinees heb gelezen. Wish me luck.

-------------

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 15:25
Oei, ik had nog niet door dat we al gestart waren. Dit is dan ook een onderdeel waar ik zelden kom kijken. Maar goed, ik heb nog een paar dagen voor de eerste hoofdstukken, dus dat komt wel in orde. 

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 16:13
Hmm, volgens mij hebben meer mensen het begin gemist. Dus zegt het voort!
Inmiddels ben ik bij hoofdstuk 3 aanbeland, en ik herkende ook in hoofdstuk 2 nog allerlei details, zoals de glimlachende ijsjesverkoopster. Het is dus ondanks het Zweeds enorm makkelijk te lezen, omdat ik nog heel goed weet wat er hoort te staan (het voelt wel een beetje als valsspelen, haha).

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 16:38
Ik wist wel dat het begonnen was, maar ik heb de voorbije dagen nog geen tijd gehad. Ik ga vandaag proberen te beginnen met lezen. :)

-------------

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 21:24
Ik ben ook nog niet begonnen, maar no worries - de week is nog niet over!

-------------

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 21:55
Quote van Ellaaaa...

Ik ben ook nog niet begonnen, maar no worries - de week is nog niet over!
Ik had ook niks anders van je verwacht Tongue

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 04 juni 2019 om 22:18
Ik heb het eerste hoofdstuk uit. Wat mij opviel (stom detail misschien) is dat Perkamentus geluidloos opduikt in de Ligusterlaan, alsof hij uit het niets verschijnt (ik weet al niet meer precies hoe het er staat). Het lijkt mij duidelijk dat hij Verschijnselt, alleen wordt in latere boeken altijd geschreven dat dat een knal geeft, dacht ik. Terwijl hier duidelijk staat dat het geluidloos gebeurt.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 06 juni 2019 om 10:06
https://scifi.stackexchange.com/questions/155004/why-didnt-dumbledore-make-a-sound-when-he-appeared-at-privet-drive - Hier heeft iemand allerlei citaten bij elkaar geraapt die erop lijken te wijzen dat betere tovenaars mogelijk minder/geen geluid maken bij het Verschijnselen.

@Roos: I never fail to disappoint :D

-------------

Geplaatst op: 08 juni 2019 om 11:53
Ik ben intussen klaar met de eerste 8 hoofdstukken. Wat mij opvalt, is dat ik het verhaal inmiddels zo goed ken dat ik begin te focussen op details die niet (lijken te) kloppen.  Is het trouwens de bedoeling dat we in deze topic discussiëren over onze bevindingen of komt er daarvoor nog een ander topic?

Ik ben trouwens heel blij met de geïllustreerde versie die ik aan het lezen ben. Die boeken zijn echt mooi (wel zwaar ook). Ik ga spijt hebben als we aan boek 4 komen en ik weer de gewone versie moet lezen.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 08 juni 2019 om 16:04
Ik ben halfweg in de 8 hoofdstukken. Vanavond/morgen de overige nog proberen te doen.

-------------

Geplaatst op: 10 juni 2019 om 13:13
Ik ben vorige week t/m hoofdstuk 6 gekomen, maar ik ga deze week een inhaalslag maken!

Mij viel iets op helemaal aan het begin van mijn boek (ik heb net alles in het Engels gekocht). Daar staat dit kaartje:

http://1.bp.blogspot.com/-Vb_YOLGBX6s/U_ZGDKeNvyI/AAAAAAAAF6I/1eHCc36YDUU/s1600/NewBloomsburyHPMap.jpg - Link!

Het lijkt hier door de muur alsof het Forbidden Forest echt onderdeel is van de Hogwarts grounds? I mean, ik weet dat het eraan vast ligt, maar ik had nooit echt geïnterpreteerd dat het bij Zweinstein hoort? Waarom zou je een bos waar niemand eigenlijk echt in mag onderdeel maken van een schoolterrein? Any thoughts?

Edit: Ik had maar even door hoeven lezen, want in hoofdstuk 7 werd genoemd dat het op het terrein van Zweinstein is... Maar dan nog - waarom?

@Soetkin: Ik denk dat we hier prima kunnen discussiëren, maar als je het uitgebreid over iets specifieks wilt hebben kun je altijd een algemeen discussietopic openen denk ik? Dan zullen er ook mensen op reageren die niet per se mee doen aan het herlezen (:

-------------

Geplaatst op: 10 juni 2019 om 17:58
Ik heb intussen al 14 hoofdstukken gelezen. De puntjes die ik opmerkte:

1. Hagrid. Die verschijnt op wonderbaarlijke wijze bij het hutje van de rots, precies om 12u 's nachts (oké, dat is voor dramatisch effect). Maar hoe komt hij er? Hij zegt zelf dat hij is gevlogen, maar blijkbaar niet op de vliegende motor of op een bezem, want hij keert samen met Harry met het bootje terug. Een Terzieler is misschien wel een aannemelijke optie, aangezien die dan gewoon terug naar Zweinstein zou kunnen gevlogen zijn.
Verder tovert die een staart aan Dirk, waarom krijgt hij het Ministerie niet op zijn dak voor het gebruik van magie op Dreuzels? Hij zegt zelf dat hij toestemming had om een beetje magie te gebruiken om Harry op te halen, maar een Dreuzel in een varken proberen te veranderen lijkt mij meer dan een beetje magie. Officieel zou hij zelfs niet in staat mogen zijn om magie te gebruiken, aangezien zijn toverstaf in twee werd gebroken. Die roze paraplu toverstaf werkt trouwens verrassend goed in vergelijking met Rons gebroken toverstaf in boek twee...
En hoe keert Hagrid weer terug naar Zweinstein? Hij neemt afscheid van Harry op Paddington station en die wil hem uitzwaaien, maar Hagrid is plots verdwenen. Ik denk niet dat Hagrid in staat is om in een mensenmassa op te gaan, het mag nog zo druk zijn. Maar hij is ook te vroeg van school geschopt om te hebben leren Verdwijnselen.

2. De brieven. In plaats van 2 dozijn brieven in de eieren te verstoppen, was het misschien beter geweest een uil 's avonds laat op Harry's slaapkamerraam te laten tikken en hem de brief persoonlijk te bezorgen. Nog beter was het misschien geweest om meteen iemand te sturen om Harry wat dingen uit te leggen. Zelfs als hij op de hoogte was geweest van het feit dat hij een tovenaar was en was opgegroeid bij een liefhebbende oom en tante denk ik niet dat als Dreuzels met hem konden gaan shoppen op de Wegisweg, aangezien je een toverstaf nodig hebt om de poort te openen. En ergens kan ik mij moeilijk voorstellen dat Perkamentus niet op de hoogte was van het feit dat Harry van niks wist.

3. Perron 9 3/4. Een detail, maar het viel mij plots op dat Molly aan haar kinderen vraagt op welk perron ze moeten zijn, waarop Ginny antwoordt dat het 9 3/4 is. Dat is natuurlijk verhaaltechnisch nodig omdat dat de reden is dat Harry hen aanspreekt, maar hé, de trein vertrekt áltijd vanaf perron 9 3/4. Molly heeft al 2 afgestudeerde kinderen, dus is al een jaar of 10 bezig met die op de trein te zetten, daarnaast is ze zelf naar Zweinstein geweest. Beetje een rare vraag dus.
Daarnaast heb ik mij ook altijd al afgevraagd hoe leerlingen (zeker die met Dreuzelouders) in Londen geraken voor de trein als die toevallig ver weg wonen. Leerlingen uit Ierland bijvoorbeeld. En voor leerlingen uit Schotland is het ook niet bepaald efficiënt om eerst naar Londen te moeten om dan terug te keren naar Schotland.

4. Zwerkbal. Ook een detail, maar niet echt logisch. Voor de eerste Zwerkbalwedstrijd staat er dat als Harry en co de wedstrijd winnen, ze opklimmen naar de 2de plaats in het kampioenschap, als ze in de tweede wedstrijd winnen, springen ze over Zwadderich in het klassement. Dat klassement lijkt mij bijzonder vreemd in elkaar te zitten. Ik heb in elk geval altijd het idee gehad dat elk team op een jaar 3 wedstrijden moest spelen, 1x tegen elk ander team. Misschien is er ook nog een finale, de twee beste teams tegen elkaar, maar voor zover ik weet moeten ze nergens een tweede keer tegen hetzelfde team uitkomen.
Het lijkt mij dan logisch dat op het moment van de eerste wedstrijd, die tegen Zwadderich is, Ravenklauw en Huffelpuf al tegen elkaar gespeeld hebben (anders is er gewoon nog geen klassement). De winnaar van de wedstrijd, zou dan bovenaan het klassement staan en Griffoendor zou 1ste of 2de worden als ze winnen, afhankelijk van een extra criterium (puntenaantal, puntenverschil, tijd tot het vangen van de Snaai,...), maar dat valt niet te voorspellen voor de wedstrijd.
Wat betreft de 2de wedstrijd: ervan uitgaand dat Zwadderich gewonnen heeft tegen Ravenklauw, moet Griffoendor inderdaad winnen om over Zwadderich te wippen, maar ook over de winnaar van de eerste wedstrijd (Huffelpuf - Ravenklauw), want ook die winnaar staat gelijk met hen.
Je mag duidelijk niet over dat Zwerkbaltoernooi gaan nadenken, want het steekt erg raar in elkaar.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 10 juni 2019 om 19:34
Okey, beter laat dan nooit maar ik ben begonnen met lezen. Eerste vraag al: hebben de potters de duffelingen ooit bezocht vroeger. Want petunia herrinnerd zich de naam van hun kind dus zouden ze technisch gezien toch mog contact moeten hebben met elkaar.

-------------
Snode plannen uitgevoerd

Geplaatst op: 11 juni 2019 om 09:09
Ik heb het eerste boek inmiddels uit!

Er zijn eigenlijk twee dingen die me opvielen.

1. Perkamentus
Ik had hier nooit eerder heel lang bij stilgestaan, maar wat is Perkamentus eigenlijk een verschikkelijke docent. Hij wordt constant door studenten beschreen als 'mad' en iedereen doet alsof dit iets goeds is, maar ondertussen laat deze man drie elf/twaalfjarigen het gevecht aangaan met de meest duistere tovenaar die op dat moment in (soort van) leven is. Hij moet hebben geweten dat Krinkel Voldemort hielp of dat in ieder geval iemand achter de steen aan zat, anders had hij hem niet zo streng laten bewaken. En bovendien wist Sneep dat Krinkel Voldemort hielp en wist Perkamentus dat Sneep door het jaar heen Harry's level heeft gered, wat dus betekent dat Sneep met die informatie naar Perkamentus is gegaan - en het enige wat Perkamentus heeft gedaan is Harry een beetje op weg helpen door te zorgen dat hij wist wat de spiegel doet en hem de Onzichtbaarheidsmantel te geven, wat wellicht niet heel erg verstandig was. Ik snap dat hij natuurlijk Harry helpt om uiteindelijk Voldemort te verslaan, maar voor het eerst realiseer ik me dat dat misschien niet is waar een elfjarige mee bezig moet zijn (niet dat een zeventienjarige in boek 7 dat wel zou moeten, maar in dit boek was het toch ook minder 'nodig' :P).

Een iets minder groot puntje van kritiek op Perkamentus: de manier waarop hij met het puntensysteem omgaat. Op het állerlaatste moment, terwijl de vlaggen van Zwadderich al hangen, geeft Perkamentus net genoeg punten aan Griffoendor om ze te laten winnen. Hoewel dit natuurlijk leuk is voor de hoodpersonen, vind ik dit eigenlijk niet iets wat je zomaar kunt doen bij een groep kinderen. Perkamentus had de punten ook eerder kunnen geven (Harry heeft nog best even in de ziekenboeg doorgebracht). Natuurlijk Sneep maakt ook gedurende het hele boek misbruik van het puntensysteem, maar als Perkamentus daarvoor wilde compenseren, had hij dit een flink stuk eerder in het boek mogen doen.

2. De spiegel
Dit is eigenlijk niet helemaal mijn vraag, maar de vraag waar een collega van mij mee kwam. Als Harry de steen der wijzen in de spiegel ziet, wáár is de steen dan fysiek? Hij is in de spiegel, maar betekent dit dat de steen letterlijk in de spiegel is. Bevindt de steen zich in een alternatieve dimensie? Is de steen eigenlijk fysiek ergens anders dan in de spiegel? Hoe werkt dit?

@ De brieven: Ik vind het ook niet heel efficiënt. Je zou zeggen dat - als ze toch al doorhebben waar Harry blijkbaar op elk moment is - ze meteen wel zouden kunnen doorhebben dat zijn thuissituatie niet ideaal is en ze meteen iemand zouden kunnen sturen. Ik weet niet zeker of Dreuzels niet op de Wegisweg zouden kunnen shoppen - misschien helpt Tom ze om de Wegisweg binnen te komen? Of alle kinderen van Dreuzels moeten een chaperone meekrijgen, net zoals Harry Hagrid had... (Ik geloof overigens dat Hermelien ooit een keer met haar ouders op de Wegisweg is geweest... of was dat alleen in de films? En dat was sowieso niet in de eerste, dus dan kon ze zelf de poort openen...)

@ Perron 9 3/4: Dat is inderdaad best wel vreemd... Er gebeuren wel meer van dit soort dingen in het boek. Het viel me ook op hoe lang het duurde voor het trio erachter kwam wie Flamel was. Je zou zeggen dat dat een best bekende tovenaar is, en bovendien staat zijn naam op de chocokikkerkaart van Perkamentus - die Ron al heel vaak heeft gehad (en dus gezien)! Uiteindelijk komen ze ook wel tot die ontdekking, maar het duurt wel heel lang.

Voor leerlingen in Ierland en Schotland hoop ik toch echt dat er iets van alternatief vervoer is. Want daarnaast: zouden álle leerlingen van Zweinstein in één trein passen? Ik zat me ook nog even af te vragen of het misschien niet verplicht is om met de trein te komen, maar als dat het geval was zouden leerlingen zoals Draco waarschijnlijk ander vervoer regelen, en dat is niet het geval :P

@ Hagrid: Ik heb het idee dat dit vooral dramatisch effect is en we er maar niet te veel over na moeten denken ^^'

Over Zwerkbal ga ik niet spreken, daar heb ik ook niet goed genoeg voor opgelet :P

@ Snuffles: Ik denk dat ze misschien wel een geboortekaartje gehad hebben? Of dat ze het via haar ouders weet? (Tenzij die al overleden waren?) Ik denk niet dat de Duffelingen contact hadden willen hebben en bezoek hadden toegestaan.

-------------

Geplaatst op: 12 juni 2019 om 07:41
Ik zal deze week mijn achterstand van vorige week nog moeten inhalen. [IMG]smileys/smiley17.gif" align="middle" />

Over de trein... nooit bij stil gestaan, maar eigenlijk is het inderdaad idioot dat degenen die uit Schotland komen eerst nog de trein in Londen moeten nemen.

Mijn opmerking bij de hoofdstukken die ik tot nu toe gelezen heb. Ik weet dat de Dursleys verschrikkelijke mensen zijn, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen hoe Harry gewoon voor hun deur gedumpt wordt. Een beetje fatsoen zou zijn als je een kind voor jaren bij een ander wilt dumpen dat je een een face-to-face gesprek aangaat. Dit los van het feit dat het eigenlijk wel een behoorlijk risico is zo'n klein kind gewoon voor de deur achter te laten. Wat als er een toevallige passant is of nog erger, een dooddoener, die dat kind ziet liggen en het meeneemt?

En dan die cavalier houding van Dumbledore... Och, we kunnen hier niets meer doen, laten we maar naar de feestelijkheden gaan. Blegh.

Toen ik deze boeken als tiener las, stond ik daar niet bij stil. Maar nu ik ze als volwassene lees, dat is toch anders nu.

-------------

Geplaatst op: 13 juni 2019 om 10:16
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik denk dat dit puur voor dramatisch effect is - ik heb het gevoel dat in boek 1 heel veel dingen gebeuren voor dramatisch effect.

@Soetkin: Ik had het gisteren met een collega over Hagrid, en die zei dat Hagrid ooit (hij dacht in boek 5 of 7) had gezegd dat Terzielers en bezemstelen zijn gewicht niet konden dragen... Dus dat is ook geen optie :P

Ik loop zelf inmiddels een beetje voor en ben goed op weg in boek 2 (maar ik vermoed dat ik de laatste week van juni bijna niet zal lezen vanwege deadlines, dus ik ben buffer op aan het bouwen) en aan het genieten van mijn Lucius content Big%20smile

Also my friends: er staat een https://www.dreuzels.com/forum/forum_posts.asp?TID=36502&PN=1 - challenge in het Atelier op jullie te wachten ^^

-------------

Geplaatst door: Lycke
Geplaatst op: 13 juni 2019 om 17:15
Quote van Merdyff

3. Perron 9 3/4. Een detail, maar het viel mij plots op dat Molly aan haar kinderen vraagt op welk perron ze moeten zijn, waarop Ginny antwoordt dat het 9 3/4 is. Dat is natuurlijk verhaaltechnisch nodig omdat dat de reden is dat Harry hen aanspreekt, maar hé, de trein vertrekt áltijd vanaf perron 9 3/4. Molly heeft al 2 afgestudeerde kinderen, dus is al een jaar of 10 bezig met die op de trein te zetten, daarnaast is ze zelf naar Zweinstein geweest. Beetje een rare vraag dus.

Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat dit een zoethoudertje van voor Ginny. Zij mocht natuurlijk nog niet naar Zweinstein en is ook wat jonger. Misschien om iets van enthousiast maken. Zoals de snapchat filmpjes in het vliegtuig: "Waar gaan we heen? AMERIKAAA" of zo.

-------------
Eftelingmeet staat weer online!

Geplaatst op: 13 juni 2019 om 22:19
@ Jonas: Ik ga inderdaad ook uit van een geboortekaartje of iets dergelijks. Ik heb ook altijd wel het idee dat vooral Petunia een hekel had aan Lily, en minder omgekeerd. Aansluitend daarop bedenk ik plots wel dat het eigenlijk helemaal niet logisch is dat geen van Harry's grootouders nog in leven zijn. Lily en James waren rond de 20 als Harry geboren wordt en sterven een jaar later. Het lijkt mij dat hun ouders op dat moment hoogstens rond de 60 zijn. Hoe groot is de kans dat die alle vier voor de geboorte van Harry overleden zijn? Maar tante Petunia is blijkbaar zijn enige familie. Vreemd.

@ Lycke over perron 9 3/4: dat klinkt op zich wel plausibel.

@ Melissa: Perkamentus kende natuurlijk wel de prophecy en hoopte misschien dat Harry Voldemort al voor goed kon verslaan. Praat zijn acties niet goed natuurlijk, maar ik denk dat dat ook wel een rol zal gespeeld hebben.

Over de spiegel: geen idee waar de steen dan fysiek is. Wat ik mij wel altijd afvroeg: met kerst staat de spiegel nog in een leeg klaslokaal, waar is de steen dan op dat moment? Zit die al in de spiegel (hoe dat dan ook werkt) en zijn de andere spreuken een afleiding of ligt de steen tot die tijd gewoon op een kussentje in die laatste kamer en bedenkt Perkamentus pas later de spiegel als extra beveiliging? Is het trouwens mijn idee of is de beveiliging van de steen echt maar lame, als drie eerstejaars eigenlijk zonder al te veel moeite er doorheen geraken. Krinkel heeft daar bijna een schooljaar voor nodig en het trio...

Het feit dat Perkamentus maar net op tijd terug is om Harry te redden is volgens mij trouwens ook niet erg logisch. Hij krijgt in de loop van de namiddag een uil dat hij op het ministerie moet zijn en vertrekt onmiddellijk. Geen idee hoe, misschien naar Zweinsveld en daar Verdwijnselen, misschien per terzieler, maar dan nog zou die daar op een paar uurtjes moeten zijn. Hij zegt dat hij onmiddellijk door had dat hij terug naar Zweinstein moest. Als we kijken naar boek 4 en 5 weten we dat je wel gewoon via Brandstof naar Zweinstein kan reizen. De snelste manier om terug te geraken is volgens mij dus vanaf het ministerie via Brandstof naar Zweinstein te gaan. Ook Verschijnselen naar Zweinsveld en dan te voet verder zou ervoor moeten zorgen dat hij ruim voor middernacht terug is en dus Krinkel gewoon kan tegenhouden voor hij Fluffy in slaap speelt.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 14 juni 2019 om 00:06
Quote van Merdyff

Is het trouwens mijn idee of is de beveiliging van de steen echt maar lame, als drie eerstejaars eigenlijk zonder al te veel moeite er doorheen geraken. Krinkel heeft daar bijna een schooljaar voor nodig en het trio...
Jep... Deze elfjarigen zijn gewoon zo goed :P
(Maar goed, dit is op zich wel een bekend fenomeen in kinderboeken; volwassenen spelen altijd een inferieure rol, en daar is dit denk ik ook wel onderdeel van.)

@ Perkamentus: Wat je zelf erboven zegt: misschien wilde hij Harry de kans geven om zelf Voldemort te verslaan en had hij de hoop dat hij nu voorgoed weg zou zijn? En liegt hij daarom? Al Perkamentus' beslissingen in dit boek zijn questionable (':

-------------

Geplaatst op: 17 juni 2019 om 16:14
*dubbelpost*

https://tired-history-graduate.tumblr.com/post/185652521703/lotstradamus-finnhudsoninoz - Deze post op Tumblr beschrijft eigenlijk perfect mijn gevoelens jegens Perkamentus in het eerste boek :P

Heeft iedereen boek 1 inmiddels uit? Ik vorder al behoorlijk in boek 2 ^^

-------------

Geplaatst op: 17 juni 2019 om 17:03
Ik heb boek 1 uit, maar ben nog niet in 2 begonnen. Ik ben wel de Harry Potter Lego videogame opnieuw aan het spelen op de Playstation en daar zit ik bij jaar 3. Telt dat ook?

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 17 juni 2019 om 17:22
Dat is inderdaad een post waar ik heel vaak aan moet denken tijdens het lezen! Perkamentus leek altijd een heel wijs personage, maar nu ik het als volwassene teruglees, is hij veel berekender dan ik in eerste instantie dacht, terwijl hij op andere punten heel nonchalant omgaat met de veiligheid van Harry en de andere leerlingen, net wat Melissa al zei. Ik kijk nu al uit om boek vijf en zes opnieuw te lezen, want daarin komt nog meer naar voren dat hij Harry ziet als een middel om Voldemort te verslaan, als ik het me goed herinner. 

Ook heb ik ooit ergens een tumblr-theorie gelezen over de invloed die de Sorteerhoed heeft op de verloop van het verhaal (kan de post niet meer vinden..), en nu ik aan het herlezen ben, valt het me ook op dat de leerlingen eigenlijk amper vrienden in andere afdelingen hebben. Hoewel dat in de trein ook al een beetje te zien was, want toen had Malfidus Korzel en Kwast al gevonden en hielp Hermelien Marcel... Dus misschien is het een soort kip/ei kwestie: wordt je ingedeeld bij mensen die je goed liggen, of groei je naar de mensen waarbij je wordt ingedeeld? Hoe dan ook heeft de indeling ook andere vriendschappen aangestuurd, bijvoorbeeld bij de Marauders (Pippeling vind ik niet echt een Griffoendor... Hij is niet bepaald ridderlijk, dapper of loyaal aan zijn vrienden te noemen), en het zorgde er ook wel voor dat Lily en Sneep wat uit elkaar groeiden (als ik het me goed herinner). 

Wat me verder opvalt, is dat het magische systeem helemaal niet duidelijk is uitgewerkt. In de meeste boeken die ik sindsdien heb gelezen, zijn er regels voor wat magie wel en niet kan, terwijl het erop lijkt dat Rowling gewoon spreuken en uitzonderingen heeft bedacht wanneer ze ze nodig had. Een voorbeeld is dat Hagrid zegt dat hij vliegend op het eilandje van de Duffelingen aankomt terwijl later blijkt dat tovenaars daar hulpmiddelen voor nodig hebben (bezemstelen, de motor, Terzielers...). Of dat Ron een of ander rijmpje uitprobeert op Scabbers, terwijl hij zou moeten weten hoe echte magie klinkt.

@hoe ver iedereen is: Ik had qua planning in gedachten dat er tussen elk boek een week pauze zit voor nakletsen en eventuele inhaalslagen (kucht, heeft het boek zelf ook nog niet uit).

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 17 juni 2019 om 18:54
Quote van Merdyff

k ben wel de Harry Potter Lego videogame opnieuw aan het spelen op de Playstation en daar zit ik bij jaar 3. Telt dat ook?

Sowieso!

@Roos: Ik vind een pauzeweek op zich prima, ik lees stiekem toch wel door maar zal stoppen zodra ik klaar ben in boek 2 0=)

Over vriendschappen tussen verschillende huizen: Ik denk dat de reden dat Snape en Lily uit elkaar groeiden niet zozeer in de afdelingen lag, maar meer dat Snape erg werd beïnvloed door de vrienden die hij maakte binnen de afdeling. Op zich had hij best kunnen bedenken dat het geen goed idee was een vriendin uit te schelden :P
Er zijn overigens wel vriendschappen tussen de verschillende afdelingen ontstaan: Luna en Ginny waren immers vriendinnen. Ernie en Justin sluiten zich als ik het me goed herinner aan bij Dumbledore's Army, net als Cho en nog wat Ravenclaws. Maar je hebt gelijk dat het inderdaad zeer beperkt blijft...

-------------

Geplaatst op: 18 juni 2019 om 17:42
@Rowace: Ideaal, want ik ben nog steeds bezig in boek 1. Halfweg ondertussen...

@Ella: Er is een fanfic die ik nog eens verder zou moeten lezen, maar daar kijken bepaalde personages ook naar de acties enzo van Perkamentus en beoordelen die. En zij dachten inderdaad dat het gedoe met de steen in HP 1 een test was van Perkamentus om te zien of Voldemort nog leefde en in welke vorm.

En oke, het is gewoon een verhaal natuurlijk, maar los daarvan bekeken is iemand die een school vol met kinderen de ideale plek vindt om zo'n test te doen behoorlijk 'mad', maar dan niet in de goede zin bedoeld.

Iets wat ik ook had opgemerkt tijdens het lezen. Er zijn in Zweinstein muren die doen alsof ze deuren zijn. OMG, volgens mij zou ik in Zweinstein voortdurend verkeerd lopen.

-------------

Geplaatst op: 18 juni 2019 om 18:56
@heksentoeren: Heb je toevallig een link naar die fanfic? 0=)

Ik heb inmiddels het tweede boek uit, ik zal maar even stoppen met lezen *grinnik*

-------------

Geplaatst op: 18 juni 2019 om 19:26
Quote van Ellaaaa...

@heksentoeren: Heb je toevallig een link naar die fanfic? 0=) Ik heb inmiddels het tweede boek uit, ik zal maar even stoppen met lezen *grinnik*

Goh, ik denk dat ik die als een tab heb open staan op mijn tablet. Wees wel gewaarschuwd dat onder andere het concept van familiemagie nogal een grote rol speelt en ook powerful!-Harry (geen idee hoe dat het best in het nederlands te zeggen) is er in terug te vinden. Daar ben ik niet zo zot van, maar omdat er andere zaken zijn in deze fanfic die wel goed uitgewerkt zijn/worden blijf ik voorlopig verder lezen.

Eens kijken, het zou A Marauder's Plan zijn van CatsAreCool (Rachel500). Op AO3. Kan je het zo terug vinden?

-------------

Geplaatst op: 18 juni 2019 om 21:14
Thanks! Ik heb hem gevonden ^^
Ben benieuwd, ik lees ook niet vaak fanfic met zaken als familiemagie erin (omdat ik vaak toch fanfictie lees die zo dicht mogelijk bij de vastgestelde canon blijft :P).

-------------

Geplaatst op: 18 juni 2019 om 22:12
Quote van Ellaaaa...

Thanks! Ik heb hem gevonden ^^ Ben benieuwd, ik lees ook niet vaak fanfic met zaken als familiemagie erin (omdat ik vaak toch fanfictie lees die zo dicht mogelijk bij de vastgestelde canon blijft :P).

Ja, ik ben er normaal gezien ook geen fan van, en in dit verhaal is die familiemagie vrij verregaand vind ik. Maar er zitten een aantal andere interessante elementen in het verhaal die me voorlopig nog weten te interesseren, dus momenteel blijft het op mijn lijst staan van verhalen die ik verder wil lezen.

-------------

Geplaatst op: 23 juni 2019 om 20:44
Morgen beginnen we met boek twee! Zit iedereen er weer klaar voor? :)
Hier is nogmaals het schema: 

Harry Potter en de Geheime Kamer
Week 1: Hoofdstuk 1 t/m 7 (pp. 5-92)
Week 2: Hoofdstuk 8 t/m 14 (pp. 93-197)
Week 3: Hoofdstuk 15 t/m 18 (pp. 198-254)

We eindigen dus op 15 juli, waarna weer een weekje vrij volgt :P

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 24 juni 2019 om 07:17
Ik heb sinds gisteren boek 1 uit, net op tijd klaar dus. :)

-------------

Geplaatst op: 26 juni 2019 om 22:16
Goed bezig!

Zelf heb ik boek 2 al uit, dus van mijn kant is het even stil. (Maar zodra al mijn deadlines achter te rug zijn, ga ik aan de slag voor een quiz!)

-------------

Geplaatst op: 10 juli 2019 om 10:37
Hoe gaat het bij iedereen met het herlezen? Heeft iemand boek 2 al uit? ^^ 

-------------

Geplaatst op: 10 juli 2019 om 15:51
Goh nee, ik sta achter, want ik ben deze week pas begonnen in het boek. :)

-------------

Geplaatst op: 10 juli 2019 om 22:01
Ik heb hem uit, maar niet zo heel veel over te melden eigenlijk. Er waren minder dingen die niet leken te kloppen zoals in boek 1.
Eén ding heb ik onthouden: hier lijkt het compleet abnormaal voor een tovenaar om een auto te hebben, maar als ik mij goed herinner hebben ze in een later boek auto's van het ministerie om hen naar de Zweinstein-express te brengen. Dus dat leek mij niet helemaal consequent.
Verder heb ik weer genoten van de tekeningen van Jim Kay erbij.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 12 juli 2019 om 09:21
@Soetkin: Ik had een beetje hetzelfde - ik vond boek 2 eigenlijk veel beter in elkaar steken! Dat van die auto's kan ik me niet herinneren, maar we komen het vanzelf tegen :P

Het enige wat me opviel was dat in de films Lucius echt op het punt staat Harry te vermoorden met een Avada Kedavra en dat dat in het boek toch iets minder extreem wordt neergezet (':

-------------

Geplaatst door: Milou
Geplaatst op: 12 juli 2019 om 14:59
@Ella: Ja, in films moet alles natuurlijk dramatisch haha.

Ik kan helaas niet herlezen. Ik had er niet over nagedacht, maar ik ben nu voor een maand in Brazilië bij de familie van mijn vriend. En het koffer zou een beetje te zwaar geworden zijn als ik de Harry Potter boeken meegenomen zou hebben. Maar ik wens de rest allemaal veel leesplezier! 

-------------
Dichten is een van de hoogste vormen van denken. In feite is het niet-denken. (Ingmar Heytze)

Geplaatst op: 12 juli 2019 om 16:17
Quote van Milou

@Ella: Ja, in films moet alles natuurlijk dramatisch haha.
Uiteraard :P

Wat tof dat je naar Brazilië gaat, veel plezier! En als je wilt denk ik dat je ons na afloop makkelijk kunt inhalen hoor ;)

-------------

Geplaatst op: 12 juli 2019 om 16:58
Goh nee, ik sta achter, want ik ben deze week pas begonnen in het boek. :)
Same shame on me.
Ik heb alleen het eerste boek in het Zweeds, dus ik ben nu weer over gegaan op het Nederlands. Het leest wel een stuk sneller zo, haha.
De Geheime Kamer was altijd mijn minst favoriete deel omdat het plot van de Basilisk me niet zo aansprak, maar ik moet zeggen dat ik Smalhart echt supergrappig vind! En ik deel idd ook wat jullie zeggen over dat dit deel al een stuk beter gepland aanvoelt dan het eerste ^^ 

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 12 augustus 2019 om 09:05
Ik ben een beetje de tel kwijt, maar ik neem aan dat we intussen boek 3 zouden moeten lezen? Iemand al begonnen?

-------------
"For two hours?"

Geplaatst op: 13 augustus 2019 om 21:37
*kucht* Ja, ik was dit dus helemaal niet vergeten om te updaten ofzo. Er zat gewoon een grote pauze tussen boek twee en drie. Volledig gepland.

De komende drie weken lezen we deel drie! Mocht je een schema aan willen houden, bij deze:

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
Week 1 (13-08 t/m 18-08): Hoofdstuk 1 t/m 7
Week 2 (19-08 t/m 25-08): Hoofdstuk 8 t/m 14
Week 3 (26-08 t/m 01-09): Hoofdstuk 15 t/m 22

-------------
Melting on my fingertips

Geplaatst op: 19 augustus 2019 om 19:37
Ik was een beetje vergeten dat dit een ding was oeps. Maar! ik ben nu weer terug van vakantie, dus kan weer verder met lezen!

-------------

Geplaatst op: 25 augustus 2019 om 15:27
Intussen ruim over de helft in boek 3 en toch weer wat bedenkingen.

1. Hier zijn dus die auto's van het ministerie. Op zich past het in het verhaal dat ze opgehaald worden door het ministerie, wat mijn bedenking vooral is, is dat het in boek 2 lijkt dat het compleet abnormaal is voor een tovenaar om een auto te hebben. Terwijl hier het ministerie dan blijkbaar over een aantal auto's met chauffeur beschikt.

2. De dementors. Op zich niet meteen inhoudelijke opmerkingen, maar wat mij hier een beetje stoort is dat voor het hoofdstuk met de Dementor op de trein, iedereen spreekt over 'de bewakers van Azkaban' (of zoiets, ik lees in het Engels). Er wordt zo super mysterieus over gedaan, alsof ze nooit bij naam genoemd worden. Eens Harry de Dementor op de trein is tegen gekomen, spreekt iedereen plots wel over de Dementors. Dat is dus puur om de lezer in spanning te houden, maar dat stoort mij dus bij de zoveelste herlezing.

3. De Sluipwegwijzer. Hoe zijn Fred en George bij Merlijns baard aan het wachtwoord gekomen? Ik zou er in elk geval niet opkomen om op een blanco stuk perkament te tikken met mijn toverstaf en de exacte woorden 'I solemnly swear that I am up to no good' te gebruiken.

4. Dit gaat niet specifiek over dit boek, meer over de algemene plotlijn, maar ik bedacht het op het moment dat Harry net gehoord heeft dat Sirius zijn ouders verraden heeft. Hij droomt daar dat Sirius naar Voldemort gaat en iets zegt als: goed nieuws, het is zover, ze hebben mij hun Geheimhouder gemaakt'. En toen dacht ik: waarom heeft de verrader eigenlijk gewacht tot die Fidelius-bezwering uitgesproken was? Zou het niet veel gemakkelijker geweest zijn om hun locatie te verraden terwijl ze nog plannen aan het maken waren voor de bezwering uit te spreken? Zeker aangezien Pippeling toch verre van zeker kan geweest zijn dat hij Geheimhouder zou worden, lijkt het mij logischer om hun locatie net te verraden vóór de Bezwering actief is. Want als Sirius geheimhouder werd, was het te laat.
Daarnaast vraag ik me af of ze niet gewoon zelf geheimhouder hadden kunnen worden.

-------------
"For two hours?"

Geplaatst door: Ellen
Geplaatst op: 30 september 2019 om 19:03
@Soetkin: Ik vermoed dat een deel van het antwoord op vraag drie uit A Hogwarts Mystery kan worden gehaald. Ik zit nu zelf ergens halverwege jaar 5 en de sluipwegwijzer komt opeens naar boven.

Spoilers voor A Hogwarts Mystery:

Je personage vindt een stuk papier, bij Schurfie (goh hoe zou dat toch zitten XD), welke je naar Rakepick (docent/cursebreaker) brengt. Deze herkent het stuk papier als de Sluipwegwijzer en weet ook de code. Als één student uit de tijd van James, Sirius, Remus en Peter weet wat de sluipwegwijzer is, dan zijn er vast meer die van deze "legende" weten.

Al ben ik nog niet zo heel ver, dus heb ik geen idee of hierna nog een keer wat gebeurd dat een beter antwoord op je vraag kan geven. Maar misschien dat het al een deel van je vraag oplost Of iemand anders die niet net zo lang over dat spel doet als ik...

-------------
Spoilers

Print de pagina | Sluit venster